Gå til innhold

Gjenferd

Gjest Gjest_Scully_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Pupsilure
JEJ! For et gøyt tema!:) Jeg har lest bøkene til Marion Dampier Jeans (kjempefascinerende, anbefaler dem!) , og synes hun har forklart ting på måter som, for meg, virker logisk.

JEG tror at vi er ånder - alle sammen. Vi er her på jorden for å utvikle oss på forskjellige måter. Når vi dør, blir kroppen igjen, mens ånden går over til.. ja, man kan si "den andre siden". Dvs man stiger opp fra den døde kroppen vår, går igjennom den mye omtalte "tunnellen", mot lyset der våre døde venner og familie er.

Ut fra dette tror JEG at spøkelser er ånder som ikke har funnet veien til denne tunnellen og gjennom til lyset. Enten fordi de ikke vil, eller fordi de rett og slett ikke har forstått at de er døde. Spøkelser gjenkjennes ved at de vet at vi levende er der. Eks. at de står over oss i senga. Noen beskriver også at de har kjent at de har blitt strøket på kinnet. Jeg tror mesteparten av spøkelsene ikke vil oss vondt.

Gjenferd er energiavtrykk (av en eller annen sort) etter noe(n). Disse har gått over til "den andre siden", men har etterlatt seg så mye energi at det rett og slett legger igjen et "avtrykk". Eksempelvis kan dette være historien om mannen som går bortover gangen hver natt kl.04:02. Denne mannen ser ikke på deg, han bare går. Vet ikke at du er der.

Jeg fikk veldig lyst til å kjøpe de bøkene jeg. Fant de på bokklubben.no, og det var ikke så dyrt heller :) Men ser det er tre forskjellige. Hvilken er best? "mitt liv med åndene" , "mellom to verdener" eller "stemmer fra en annen verden" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk veldig lyst til å kjøpe de bøkene jeg. Fant de på bokklubben.no, og det var ikke så dyrt heller :) Men ser det er tre forskjellige. Hvilken er best? "mitt liv med åndene" , "mellom to verdener" eller "stemmer fra en annen verden" ?

Jeg har alle 3 jeg!:):) Men anbefaler deg å lese dem i rekkefølgen "mitt liv med åndene", "stemmer fra en annen verden" og så "mellom to verdener". Bøkene er mer ment som Marions forklaring på hvordan hun opplever verden (!), men kan være veldig inspirerende for oss som er interessert i spiritisme filosofien.:) Anbefaler dem altså veldig!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg VET at spøkelser er virkelige.. Helt fra jeg var liten har jeg snakket med min oldemor som døde da jeg var tre dager gammel.. hun har for vane å dukke opp når jeg har det vanskelig.. som om hun passer på meg.. typen min har også sett henne, første gangen hadde han ikke sett bilder av henne engang, men forklarte meg hvordan skikkelsen så ut.. oldemor, uten tvil.. det spøker også på arbeidsplassen min.. dører som går igjen av seg selv, lamper som plutselig begynner å svaie, cappucino kopper som hopper ned fra espresso maskinen, musikk som plutselig blir høyere, følelsen av at noen iaktar deg, selv om du er alene, osv.. en gang var det faktisk en skål som sto helt bakerst på en hylle som plutselig fløy ned fra hyllen, ble knust i vasken.. en kollega av meg måtte til legevakten pga glassbiter inn på øyet!!

det spøkte også på gamlejobben min, og der var det en negativ energi... men både min oldemor og spøkelset på min nåværende jobb har positiv energi, jeg føler meg trygg på begge.. men på jobben min blir det styr hvis vi gjør noe som ikke er godkjent av spøkelset.. det er da koppene flyger og jeg tror også det var det som var galt da skålen ble knust..

ja jeg tror spøkelser kan skade de både fysisk og psykisk.. man blir skremt og det kan gjøre at man blir psykisk skadet, og så kan det skje slike episoder som skjedde med kollegaen min.. man bør respektere et spøkelse og føye seg litt for kravene og ønskene til ånden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg tror ikke på gjenferder. Jeg har veldig lite tro på alt som er "paranomalt". "Normal" er mer enn sært nok for meg.

Som ganske mange andre så har jeg opplevd en del ting jeg ikke kan forklare, men bare fordi JEG ikke kan forklare det så betyr det ikke at det ikke har en forklaring.

Jeg kan ikke forklare hvordan microbølgeovnen min fungerer heller. Jeg ringer ikke etter en exorsist av den grunn.

Det er en hel verden der ute. Det finnes ting som er vidunderlige, vanvittige, spesielle, finurlige, underlige, skremmende, latterlige og utrolige, og som på toppen av det hele er 100% ekte. Spennende? Visst faen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh, dokumentasjon takk?

Dere hjemler jo dette i at enkelte, litt virkelighetsfjerne individer, opplever "paranormale" ting. Hjernen er ganske flink til å skape bilder og lyder (også kalt hallusinasjoner) dersom man er tilbøyelig til det; men det vil ikke si at de finnes i den faktiske verden. Med mindre det kan bevises er det bare tøys og tant. Men jeg tviler ikke på at dere selv tror helhjertet og fasttømret på "gjenferdene" deres. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh, dokumentasjon takk?

Dere hjemler jo dette i at enkelte, litt virkelighetsfjerne individer, opplever "paranormale" ting. Hjernen er ganske flink til å skape bilder og lyder (også kalt hallusinasjoner) dersom man er tilbøyelig til det; men det vil ikke si at de finnes i den faktiske verden. Med mindre det kan bevises er det bare tøys og tant. Men jeg tviler ikke på at dere selv tror helhjertet og fasttømret på "gjenferdene" deres. ;)

hos meg kan det bevises.. og på arbeidsplassen min har flere av oss ansatte, sjefene samt flere kunder opplevd ting som er umulig at det er tilfeldigheter eller hjernen som spiller et puss..

men selvfølgelig: tror du ikke på det så tror du ikke på det.. og jeg vet at mye av historiene som man hører er bare tull og tøys, men det er faktisk virkelig i noen tilfeller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men håndfast, uangripelig dokumentasjon om paranormale begivenheter finnes altså ikke. Jeg velger å feste min lit til vitenskapen og ikke eldre kvinner med et oppmerksomhetsbehov.

Er det tilfeldig at trådstarter har navngitt seg selv etter en X-files hovedperson, forresten? Synes det er i overkant vittig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men håndfast, uangripelig dokumentasjon om paranormale begivenheter finnes altså ikke. Jeg velger å feste min lit til vitenskapen og ikke eldre kvinner med et oppmerksomhetsbehov.

Er det tilfeldig at trådstarter har navngitt seg selv etter en X-files hovedperson, forresten? Synes det er i overkant vittig. :)

Jeg tror de eksisterer uavhengig av den dokumentasjonen du etterlyser... Det er dokumentasjon nok for meg å ha opplevd slike ting.

Og nei jeg er ikke en eldre dame. Tror ikke det er så mange på KG som kan karakteriseres som det :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja noen må ha dokomuntasjon for å tro, men jeg tror at når du først opplever noe så glemmer du helt behovet for dokumentasjon.. det å oppleve gir deg den dokumentasjonen du trenger..

jeg er i tyveårene, med andre ord ingen eldre dame.. tror ikke man finner så mange eldre på forumet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvis det mot formodning skulle være sant, burde det i alle fall vært mulig å produsere én eneste troverdig kilde.

Hvor mange "gjenferds"-hendelser er det i året, mon tro? Og hvor mange av disse har vært mulig å underbygge med bevis?

Folk er tøvete.

Men det er helt klart at man må være tilbøyelig til å tro for at det skal skje, ingen tvil. En eller annen deficit er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tror ikke på det.

Jeg har aldri i hele mitt liv fått en eneste forklaring på hvordan det skulle vært mulig.

Å bruke ordet "energi" er ikke akkurat overbevisende. Om man setter seg inn i litt grunnleggende fysikk faller hele den teorien sammen.

Men jeg tror at mennesker er veldig flinke til å tro det de vil tro, på godt og ondt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

jeg våknet nettopp..eller jeg er litt usikker :riste:

Jeg husker jeg drømte at min far hadde skutt meg i kneet. og at han pratet til meg fra rommet ved siden av, han sa det ikke var meningen etc. Og før jeg vet ordet av det kommer han inn i rommet. Jeg mener bestemt at jeg så dette. I våken tilstand o_0 jeg skriker så at han skal gå vekk og borte blir han.

Jeg sover alltid med døren låst, og hvis dette var et 'spøkelse' så er det veldig rart, for så vidt jeg vet sover han i beste velgående oppe..

håper jeg.

er dette bare drømmetull? synsbedrag eller begynner jeg å bli gal :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg våknet nettopp..eller jeg er litt usikker :riste:

Jeg husker jeg drømte at min far hadde skutt meg i kneet. og at han pratet til meg fra rommet ved siden av, han sa det ikke var meningen etc. Og før jeg vet ordet av det kommer han inn i rommet. Jeg mener bestemt at jeg så dette. I våken tilstand o_0 jeg skriker så at han skal gå vekk og borte blir han.

Jeg sover alltid med døren låst, og hvis dette var et 'spøkelse' så er det veldig rart, for så vidt jeg vet sover han i beste velgående oppe..

håper jeg.

er dette bare drømmetull? synsbedrag eller begynner jeg å bli gal :|

Ut fra det du skriver høres det jo ut som du forteller om en drøm. Drømmer kan være veldig livaktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pastor Knut som sier i sitt innlegg at det vi kaller gjenferd, uforklarlige hendelser, vardøger er noe som foregår oppi hodet vårt.

Men hva med de da som opplever at ting rett og slett flytter på seg, vaskekosten deiser i gulvet rett foran oss, stolen som står i kjøkkenet flytter seg til badet i løpet av natten og vi må fysisk flytte den tilbake til kjøkkenet, pengene som ble borte og kom tilbake, døra som slamrer i kjelleren og vi er flere som hører og ser det.

Er dette hallusinasjoner, hjernen spiller oss et puss eller sorgreaksjoner..?

Kanskje du her blander sammen fenomener? Vi snakker om spøkelser. Vardøger, ting som flytter på seg osv, er ikke spøkelser. Men det er fullt mulig å lage seg sine private fantasier om at dette har noe med spøkelser å gjøre. Selv synes jeg det er greit at vi holder tunga rett i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si jeg har opplevd noe selv, men kjenner andre som har. Jeg tror de finnes.

Jeg har opplevd ganske mye forskjellig av slikt som andre kaller spøkelser og uforklarlige fenomener i hus og forskjellige andre steder. Og jeg har også bodd i et hus der jeg hørte rare skritt bevege seg på loftet. Så langt har jeg ennå ikke oppdaget noe som gir grunn til å tro på spøkelser. Men jeg har oppdaget mye som alternative forklaringer til fenomenene. En fellesnevner for forklaringene synes å kunne oppsummeres i vår fantasi. Vi mennesker har en utrolig rar fantasi, og når den blander seg med litt redsel, da blir det fort livlig.

Jeg synes denne historien er ganske talende; En gang var det i India en mann som gikk gjennom skogen, Det ble kveld og skumring, så han tenkte at det var best å forte seg hjem. Plutselig ser han en stor slange ligge sammekveilet på stien foran ham. Den kom veldig brått på, og han står så nærme at han ikke tør røre seg. Slangen kan være farlig. Han vet ikke, men han vet at han ikke har sjanse til å komme raskt nok unna hvis slangen går til angrep.

Så mannen blir stående bom stille. Det blir natt. Og hele natten står mannen uten å røre seg. Han kjemper mot søvnen og er livredd for slangen rett foran ham.

Omsider begynner det å lysne, og de første solstrålene treffer bakken. Det er da mannen oppdager at slangen foran ham egentlig er en stor haug med tau.

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...