Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Scully_*
Skrevet

Tror du det finnes gjenferd? I såfall, hva tror du at de er?

Tror du at de kun er psykiske skapninger eller kan vi være fysiske? Kan de skade oss?

Selv vet jeg egentlig ikke hva jeg skal tro. Mulig det finnes gjenferd, men jeg tror ikke de kan skade oss eller røre ting fysisk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

noen gang hørt om poltergeist??

det kan faktisk skade deg...

og jeg tror at hvis du overdriver det med å tro på spøkelser/ånder, og tror de er onde, så vil det etter en stund ødelegge deg psykisk

Skrevet (endret)
noen gang hørt om poltergeist??

det kan faktisk skade deg...

og jeg tror at hvis du overdriver det med å tro på spøkelser/ånder, og tror de er onde, så vil det etter en stund ødelegge deg psykisk

Poltergeist er ikke en ånd, det er en energi som kan komme fra levende som bor i et hus...

Jeg kan mer eller mindre si at jeg vet det finnes gjenferd, ettersom jeg har opplevd saker og ting. Men om de kan skade oss fysisk har jeg liten tro på... Det har vært levende mennesker en gang, så det finnes både onde og gode gjenferd, de blir ikke automatisk onde når de dør

Endret av Tillepike
Skrevet

jeg vet poltergeist er energier... men det er spøkelser og ånder også

Skrevet (endret)
jeg vet poltergeist er energier... men det er spøkelser og ånder også

En ånd har jo vært et levende menneske en gang... Det trenger ikke en enkel energi, som poltergeist å ha vært

Endret av Tillepike
Skrevet

ånder har ikke alltid vært et levende menneske en gang...

Skrevet (endret)
ånder har ikke alltid vært et levende menneske en gang...

Begrepet ånd er jo gjenferd... Altså et spøkelse, sjelen til en som er død. Men energi kan være så mangt

Endret av Tillepike
Skrevet

Tror du at de kun er psykiske skapninger eller kan vi være fysiske? Kan de skade oss?

Selv vet jeg egentlig ikke hva jeg skal tro. Mulig det finnes gjenferd, men jeg tror ikke de kan skade oss eller røre ting fysisk.

Har aldri sett eller opplevd noe selv, men tror absolutt at det er mer mellom himmel og jord enn vi aner!

Skrevet

du mener kanskje det, men jeg er mer sikker på energier... bedre å kalle det energier istede for alt det andre...

• 2 uker senere...
Gjest Pulverhexa
Skrevet

Jeg leser litt på denne siden for å prøve å bli klok på en hendelse fra høsten 2007 og noe jeg nylig fikk vite angående denne episoden.

Jeg bor i en liten by i Nord Norge og etter et noe fuktig lag på byen var flere i gjengen enige i at vi ikke hadde lyst til å avslutte festen. Vi samlet oss derfor i et gammelt hus, hjemme hos en av festdeltakerne, en noe original type, som alltid har vært ungkar. I løpet av denne kvelden på byen, hadde jeg truffet en mann som nå hadde giftet seg, til tross for at vi to alltid har hatt et godt øye til hverandre. Vi følte behov for å være litt alene og trakk oss bort fra de andre og inn på badet, ved siden av stua der de andre satt. Etter hvert kom mannen som bodde i huset og banket på og sa; "Dere kan ikke oppta badet hele tiden, folk må jo få gå på do! Jeg skal vise dere hvor dere kan gå hen." Med lommelykt i hånda, geleidet han oss opp gjennom en bratt og smal loftstrapp, opp til et mørkt loft, før han forsvant ned igjen. Jeg og denne kjekkasen gikk en runde i mørket der oppe, for å se om vi fant en plass å slå oss ned, men endte opp med å slå oss ned på gulvet like innenfor trappa, fordi det var litt lys fra vinduet her. Det ble etter hvert ganske hett mellom oss der på gulvet og vi ble oppslukte i hverandre. Plutselig oppdager jeg en gammel, gammel, liten og tynn dame, som står midt på gulvet og kikker på oss. Hun har sølvgrått, slett hår og en gammeldags, fotsid, hvit nattkjole på seg. Jeg vet ikke hvor lenge hun har stått der, men i det samme vi begge har oppdaget henne, og fomler på oss klærne i full fart, prater hun til oss med et trist fjes og ynkelig stemme og sier; " Hva er det for et hus dere holder her? Jeg er femognitti år gammel og nå må jeg få fred!"

Når vi er på tur ned fra loftet, han foran, stopper jeg og legger en hånd på skulderen til den gamle og hvisker; "Slapp av kjære deg, vi skal gå herfra nå, så gå bare og legg deg igjen." Jeg jobber med gamle mennesker og syntes veldig synd på henne, fordi vi hadde forstyrret henne midt på natten.

Vi kommer så ned og festen er under oppløsning. Ikke lenge etter har vi dratt derfra alle sammen. Den gamle snakket vi ikke mer om der og da, og jeg ble heller ikke til å spørre mannen i huset hvem hun var. Jeg tenkte likevel i ettertid på hvor i alle dager hun kunne ha kommet fra, for vi hadde ikke sett noen nede og på loftet hadde vi jo vært og kikket en runde. Samtidig følte jeg med den gamle, som så ut til å bo i huset sammen med en festglad slektning, som skulle passe på henne.

I ettertid har jeg ikke tenkt så mye på denne episoden, men sist helg satt jeg og snakket med en kompis av meg som hadde vært på fest i samme hus. Jeg fortalte ham da om denne opplevelsen. Kompisen min ble stille en stund før han sa; " Det er nok moren hans du har sett og hun er død for mange år siden. Jeg har nemlig møtt henne selv der og jeg spurte husverten hvem den gamle var. Han sa til meg at det er bare "ho mor" som er er, men det er ikke noe å bry seg om, jeg er vant med at hun går her, også etter at hun døde." Jeg fikk ståpels over hele kroppen, da han så beskrev huset og damen han han hadde møtt ned til minste detalj.

Dagen etter gikk jeg videre til verks og snakket med en nabo i nærheten av huset, en dame jeg kjenner godt og som også kjenner godt til denne familien. Hun fortalte meg at "det stemmer, moren hans er død for lenge siden, men det der er nok bestemoren hans dere har sett, for hun så slik ut som det du beskriver. Hun er død for mange år siden, men ble veldig gammel før hun døde."

Er det virkelig mulig å høre et gjenferd snakke til deg, og ikke minst være i fysisk kontakt med det? Heldigvis var vi to sammen som opplevde dette, hvis ikke hadde jeg vel trodd at jeg hadde tatt en dram for mye...

Noen som har opplevd lignende der ute?

Skrevet

Nei, jeg tror ikke det finnes gjenferd, og det som ikke finnes kan ikke skade oss. Derimot tror jeg det er mulig å innbille seg at gjenferd finnes, og det man innbiller seg, kan skade i noen tilfeller.

Skrevet (endret)
Er det virkelig mulig å høre et gjenferd snakke til deg, og ikke minst være i fysisk kontakt med det? Heldigvis var vi to sammen som opplevde dette, hvis ikke hadde jeg vel trodd at jeg hadde tatt en dram for mye...

Noen som har opplevd lignende der ute?

Ja, det er fullt mulig å snakke med mennesker som ikke eksisterer. Det er også fullt mulig å se dem. Det er et kjent fenomen at noen snakker med sin kjære som har dødd. Det er også noen som insisterer på å kunne se vedkommende. Det er snakk om ekstreme sorgtraumer. Det finnes også andre former for hallusinasjoner. Og det finnes mennesker som har tilsvarende opplevelser i halvvåken tilstand (like før man sovner eller like før man våkner). Det finnes også medisiner som kan fremkalle tilsvarende opplevelser.

Poenget er at alt sammen foregår inne i hodet til den som opplever det. Også når flere opplever det samme samtidig.

De såkalte vardøger er jo interessante i denne sammenheng. Altså det at man kan høre mennesker som kommer før de kommer. Jeg har mange ganger hørt en slektning komme hjem før vedkommende har kommet. Døra åpner seg, knirkelyden, han henger fra seg tingene sine. Det er så virkelig at jeg går ut i entreen for å møte ham. Men han er ikke der! Så går det en times tid og de samme lydene igjen. Og jeg går ut i entreen, og da er han der. Altså har jeg hørt ham før han kom. Det er rart, men det skjer inne i mitt hode. Akkurat som det er med alle former for opplevelser av vardøger. Mange mennesker opplever vardøger. Og flere mennesker kan høre de samme vardøger samtidig. Jeg tror deg anske enkelt skyldes at hjernen spiller oss et lite puss, fordi vi mennesker gjerne er knyttet til ritualer og vi forventer at vedkommende skal komme hjem og gjøre de samme ting. Og det skjer jo som regel. Det er lett å innbille seg at det er så veldig underlig, dette her. Men innbildning er ikke til å stole på.

Endret av Pastor Knut
Skrevet
En ånd har jo vært et levende menneske en gang... Det trenger ikke en enkel energi, som poltergeist å ha vært

Hva, sier du at Den Hellige Ånd er et forhenværende menneske som nå spøker? Ah, da forstår jeg hvorfor Den Hellige Ånd heter The Holy Ghost på engelsk. :skratte:

Skrevet

Slutt å snakk som om du vet at det er sannheten, og det vi ande tror på er bull. Trangsynt er det

Skrevet
Hva, sier du at Den Hellige Ånd er et forhenværende menneske som nå spøker? Ah, da forstår jeg hvorfor Den Hellige Ånd heter The Holy Ghost på engelsk. :skratte:

Nå er jo den hellige ånd knyttet til kristendommen, og har ingenting med spøkelser å gjøre...

• 7 måneder senere...
Skrevet
Begrepet ånd er jo gjenferd... Altså et spøkelse, sjelen til en som er død. Men energi kan være så mangt

Energi kan ikke være så mangt, det er så mangt. Alt er energi. Det er vitenskapelig bevist =)

Skrevet

JEJ! For et gøyt tema!:) Jeg har lest bøkene til Marion Dampier Jeans (kjempefascinerende, anbefaler dem!) , og synes hun har forklart ting på måter som, for meg, virker logisk.

JEG tror at vi er ånder - alle sammen. Vi er her på jorden for å utvikle oss på forskjellige måter. Når vi dør, blir kroppen igjen, mens ånden går over til.. ja, man kan si "den andre siden". Dvs man stiger opp fra den døde kroppen vår, går igjennom den mye omtalte "tunnellen", mot lyset der våre døde venner og familie er.

Ut fra dette tror JEG at spøkelser er ånder som ikke har funnet veien til denne tunnellen og gjennom til lyset. Enten fordi de ikke vil, eller fordi de rett og slett ikke har forstått at de er døde. Spøkelser gjenkjennes ved at de vet at vi levende er der. Eks. at de står over oss i senga. Noen beskriver også at de har kjent at de har blitt strøket på kinnet. Jeg tror mesteparten av spøkelsene ikke vil oss vondt.

Gjenferd er energiavtrykk (av en eller annen sort) etter noe(n). Disse har gått over til "den andre siden", men har etterlatt seg så mye energi at det rett og slett legger igjen et "avtrykk". Eksempelvis kan dette være historien om mannen som går bortover gangen hver natt kl.04:02. Denne mannen ser ikke på deg, han bare går. Vet ikke at du er der.

Skrevet

Pastor Knut som sier i sitt innlegg at det vi kaller gjenferd, uforklarlige hendelser, vardøger er noe som foregår oppi hodet vårt.

Men hva med de da som opplever at ting rett og slett flytter på seg, vaskekosten deiser i gulvet rett foran oss, stolen som står i kjøkkenet flytter seg til badet i løpet av natten og vi må fysisk flytte den tilbake til kjøkkenet, pengene som ble borte og kom tilbake, døra som slamrer i kjelleren og vi er flere som hører og ser det.

Er dette hallusinasjoner, hjernen spiller oss et puss eller sorgreaksjoner..?

Skrevet
Pastor Knut som sier i sitt innlegg at det vi kaller gjenferd, uforklarlige hendelser, vardøger er noe som foregår oppi hodet vårt.

Men hva med de da som opplever at ting rett og slett flytter på seg, vaskekosten deiser i gulvet rett foran oss, stolen som står i kjøkkenet flytter seg til badet i løpet av natten og vi må fysisk flytte den tilbake til kjøkkenet, pengene som ble borte og kom tilbake, døra som slamrer i kjelleren og vi er flere som hører og ser det.

Er dette hallusinasjoner, hjernen spiller oss et puss eller sorgreaksjoner..?

Kan Pastor Knut være vennlig å svare på problemstillingen ovenfor.

Takk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...