Gå til innhold

Hva betyr det å være hysterisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser ofte her inne i matdiskusjoner at folk ikke er hysteriske.

Hva legger du i det begrepet når det er snakk om mat og kosthold? Når er man hysterisk? Når er man ikke hysterisk? Kan man være for lite hysterisk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk har sikkert forskjellige terskler og ulike grunner, men for meg betyr det f eks at selv om jeg foretrekker å lage sunn og variert mat fra bunnen, bruker økologiske grønnsaker (mest fordi jeg tror det er sunt for meg) osv kan jeg godt av og til slenge en ferdigpizza i ovnen, spise pølse i farta ute (eller til middag en gang i blant) eller ikke ha egen meny eller føle meg dårlig om jeg er på besøk hos andre (f eks foreldrene mine som spiser mye posemat o.l). Jeg får heller ikke dårlig samvittighet om jeg spiser en sjokolade på en hverdag - selv om den ikke er mørk, over 70% kakao og økologisk.

Men f eks nå etter jula har jeg lagt meg til å grave i kakeboksene omtrent hver dag, og ikke bare én kake, i tillegg har jeg vært litt sløv på ordentlig matlaging og så var det det der med julemarsipan på halv pris - over litt tid føler jeg meg litt mindre bra når det blir sånn.

Gjest Blondie65
Skrevet

Et eksempel på å være hysterisk er å være "flink" å spise til vanlig hverdags mens man er på 8 ukers slankekur. Så i midten av januar får man vite at man skal i den runde bursdagen til sin mor i midten av februar og vurderer seriøst å ikke gå dit for det kan bli for mye kalorier. Da er man hysterisk.

Gjest Eurydike
Skrevet

Jeg oppfatter setningen "men jeg er ikke hysterisk, altså" som en strategi for å legitimere sitt eget "ikke-hysteriske" kosthold (eller egentlig seg selv som person) og markere at det/man er innenfor normaliteten og det alment akseptable.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Man er hysterisk hvis man får panikk hvis man får vite at en rett man har fått servert og spist inneholder en liten skje av noe man vanligvis velger bort, f.eks ekte sukker når man slanker seg eller gelatin om man er veganer. Et selvsagt unntak her for allergikere og andre som blir direkte syke av en ingrediens.

Man er også hysterisk hvis man ikke kan finne noe på de fleste restaurant- og kafemenyer som man kan tillate seg å spise. Igjen allergiunntak.

Man er hysterisk hvis man ikke kan diskutere mat uten å begynne å messe om hva man ikke spiser, og hva slags gift andre dytter i seg.

Skrevet
Man er hysterisk hvis man får panikk hvis man får vite at en rett man har fått servert og spist inneholder en liten skje av noe man vanligvis velger bort, f.eks ekte sukker når man slanker seg eller gelatin om man er veganer. Et selvsagt unntak her for allergikere og andre som blir direkte syke av en ingrediens.

Man er også hysterisk hvis man ikke kan finne noe på de fleste restaurant- og kafemenyer som man kan tillate seg å spise. Igjen allergiunntak.

Man er hysterisk hvis man ikke kan diskutere mat uten å begynne å messe om hva man ikke spiser, og hva slags gift andre dytter i seg.

Det er da ikke hysterisk! Det blir jo det samme som å si at det er hysterisk dersom en veganer lager noe ut av å ta en bit biff. Man kan ikke sammenligne en vegansk diett med en slankekur. Å være veganer er jo en livsstil, hvor man tar personlige valg, på samme måte som jeg tar et personlig valg om å ikke lukke opp døra på bilen hver gang jeg kjører forbi en syklist, selv om jeg har lyst. Slankekur er jo noe man gjør for å gå ned i vekt. Det er forbigående.

Ellers synes jeg egentlig man har lite med å definere andre menneskers kosthold som hysterisk eller ikke. Man vet jo ikke bakgrunnen for hvorfor man gjør som man gjør. Kanskje noen ikke vil spise sukker fordi de føler seg uvel av det? Ikke pga kaloriene.

Men jeg er enig i at man godt kan la være å misjonere ;)

Skrevet
Jeg leser ofte her inne i matdiskusjoner at folk ikke er hysteriske.

Hva legger du i det begrepet når det er snakk om mat og kosthold? Når er man hysterisk? Når er man ikke hysterisk? Kan man være for lite hysterisk?

Ja, altså dersom man liker ketchup, da er man hysterisk nok.

Gjest Blondie65
Skrevet
Det er da ikke hysterisk! Det blir jo det samme som å si at det er hysterisk dersom en veganer lager noe ut av å ta en bit biff. Man kan ikke sammenligne en vegansk diett med en slankekur. Å være veganer er jo en livsstil, hvor man tar personlige valg, på samme måte som jeg tar et personlig valg om å ikke lukke opp døra på bilen hver gang jeg kjører forbi en syklist, selv om jeg har lyst. Slankekur er jo noe man gjør for å gå ned i vekt. Det er forbigående.

Jeg er uenig med deg her.

Hvis du er vegetarianer av fri vilje - dvs at du tåler å spise kjøtt men har valgt det bort er det hysterisk å begynne å messe om ekle dyr og gelatin fordi man har fått det i maten ved en feil. Jeg skal gå med på at dersom man lar være å spise kjøtt av etiske grunner og har vendt seg til å bli kvalm av å spise det så er det en fysiologisk årsak man får pga sitt livssyn. Det er akkurat like hysterisk som når jeg brekker meg av blomkålsuppe eller kål - jeg kan ikke noe for det, fordi det har med mine assosiasjoner til disse matvanene. Men hysterisk er det.

Skrevet (endret)
Man er hysterisk hvis man får panikk hvis man får vite at en rett man har fått servert og spist inneholder en liten skje av noe man vanligvis velger bort, f.eks ekte sukker når man slanker seg eller gelatin om man er veganer.

Jeg orker ikke tanken på gelatin. Beinmel? Æsj! Jeg blir nesten kvalm av tanken, skjønner ikke at folk spiser det, egentlig. Så nei, jeg hadde ikke klart å spise gelatin for å være høflig.

... Og der beviste jeg vel nettopp at jeg er hysterisk i matveien. Enkelte ville nok stemple meg som det, i alle fall. Det er greit nok, jeg bryr meg ikke om det. :) Men det blir noe annet når det gjelder etikk og ideologi, føler jeg. Man hadde vel ikke servert svin til en jøde, f.eks?

Endret av Pax
Skrevet
Jeg orker ikke tanken på gelatin. Beinmel? Æsj! Jeg blir nesten kvalm av tanken, skjønner ikke at folk spiser det, egentlig. Så nei, jeg hadde ikke klart å spise gelatin for å være høflig.

... Og der beviste jeg vel nettopp at jeg er hysterisk i matveien. Enkelte ville nok stemple meg som det, i alle fall. Det er greit nok, jeg bryr meg ikke om det. :) Men det blir noe annet når det gjelder etikk og ideologi, føler jeg. Man hadde vel ikke servert svin til en jøde, f.eks?

Men å være veganer er jo også en ideologi. Personlig kan jeg ikke fatte hvorfor man inviterer noen til middag for så å servere noe man vet vedkommende ikke spiser.. Men den diskusjonen har jo vært oppe tidligere i andre tråder. Jeg synes egentlig det er ganske frekt å forvente at folk skal tvinge i seg ting de blir dårlig av eller ikke ønsker å spise, enten det er blomkålsuppe, eller oppmalt dødt dyreskjelett. Dersom man skal være høflig må da det gå begge veier, og da synes jeg man får respektere at andre mennesker ikke er som en selv.

Man må gjerne himle med øynene av folk som ikke spiser sukker, som ikke liker å gulpe i seg døde dyr, som blir dårlig av blomkålsuppe eller hva det nå enn måtte være. Når alt kommer til alt sier det mer om den som himler enn noen annen..

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Noen mener at man er hysterisk hvis man vanligvis lager middag fra bunnen av og bare spiser godteri og kaker i helga. Det syns ikke jeg. Hysteriet handler for meg bare om hvor mye styr man gjør ut av det. To personer kan ha samme kosthold og jeg kan beskrive den ene som hysterisk, men den andre ikke. Det avhenger av hvor stor krise det er å gjøre noe utenfor skjema eller hvor mye man snakker om det. Å etablere gode vaner man ikke tenker over i hverdagen er ikke hysterisk i mine øyne.

Gjest Gjest_Neria_*
Skrevet
Men å være veganer er jo også en ideologi. Personlig kan jeg ikke fatte hvorfor man inviterer noen til middag for så å servere noe man vet vedkommende ikke spiser.. Men den diskusjonen har jo vært oppe tidligere i andre tråder. Jeg synes egentlig det er ganske frekt å forvente at folk skal tvinge i seg ting de blir dårlig av eller ikke ønsker å spise, enten det er blomkålsuppe, eller oppmalt dødt dyreskjelett. Dersom man skal være høflig må da det gå begge veier, og da synes jeg man får respektere at andre mennesker ikke er som en selv.

Man må gjerne himle med øynene av folk som ikke spiser sukker, som ikke liker å gulpe i seg døde dyr, som blir dårlig av blomkålsuppe eller hva det nå enn måtte være. Når alt kommer til alt sier det mer om den som himler enn noen annen..

Eh, hvorfor i alle dager tror så mange veganere at alle vet hva gelatin er lagd av?? Det stemmer IKKE.

Og jeg har møtt veganere som har spist gele. Sikkert uten å vite dette med gelatin.

Skrevet
Eh, hvorfor i alle dager tror så mange veganere at alle vet hva gelatin er lagd av?? Det stemmer IKKE.

Og jeg har møtt veganere som har spist gele. Sikkert uten å vite dette med gelatin.

Jeg er ikke veganer, men vegetarianer. Jeg har visst hva gelatin var siden jeg var barn, og trodde faktisk at det var noe alle visste. Da har jeg lært noe nytt i dag også :)

Ellers er det sikkert mange veganere som ikke vet at shampo og såpe er laget av dyrefett også, som skriker over gelatin, men smører seg inn med et dødt dyr mens de dusjer.

Er visst uansett nesten umulig å være 100 % veganer eller vegetarianer for den saks skyld i Norge i hvertfall pga mye skjulte ingredienser. Svin feks brukes i nesten alt, til og med i iskrem. Står ikke oppført noe sted. Sånt gjør meg litt sint. Spesielt fordi det er svin, det går jo direkte på tvers av religiøs overbevisning (som jeg jo setter høyere enn personlige valg i forhold til livsstil og kosthold, jeg mener bare at når man inviterer en venn på besøk bør man ta hensyn)

Gjest Pupsilure
Skrevet

Helt enig. Jeg vet hva det er når jeg tenker meg om, men aner ikke i hvilken mat jeg finner det, og kunne ikke tenkt over det hvis jeg fikk en veganer til middag. Hadde da kun tenkt på kjøtt.

Gjest Blondie65
Skrevet
Er visst uansett nesten umulig å være 100 % veganer eller vegetarianer for den saks skyld i Norge i hvertfall pga mye skjulte ingredienser. Svin feks brukes i nesten alt, til og med i iskrem. Står ikke oppført noe sted. Sånt gjør meg litt sint. Spesielt fordi det er svin, det går jo direkte på tvers av religiøs overbevisning (som jeg jo setter høyere enn personlige valg i forhold til livsstil og kosthold, jeg mener bare at når man inviterer en venn på besøk bør man ta hensyn)

Det er her du går over grensen til hysterisk.

Som god vert ville jeg gjort det aller meste for at du skal føle deg vel. Men inntil jeg begynte på Kvinneguiden ante jeg ikke hva gelatin var laget av og kunne da uforvarende kommet til å serve deg noe du synes er perverst. Jeg aner ingenting om innhold av svin i shampo - dermed ville jeg uforvarende tilbudt deg sepe og shampo på mitt bad som ville gjort deg kvalm.

Så i dine øyne er jeg uvitende fordi du har visst dette siden du var barn. For meg har denne typen vegetarianisme alltid vært forbundet med hysteri ...

Skrevet

Kutter man for mye er man hysterisk. Kutter man for lite så er man inkonsekvent og leker. Er ikke lett å vite hvor den gyldne linja går, gitt. ;)

Skrevet

Slike skjule ingredienser er et problem for mange. Jeg er svært allergisk mot melk, mamma mot svin. Det kan rett og slett være livstruende med skjulte ingredienser.

Skrevet
Det er her du går over grensen til hysterisk.

Som god vert ville jeg gjort det aller meste for at du skal føle deg vel. Men inntil jeg begynte på Kvinneguiden ante jeg ikke hva gelatin var laget av og kunne da uforvarende kommet til å serve deg noe du synes er perverst. Jeg aner ingenting om innhold av svin i shampo - dermed ville jeg uforvarende tilbudt deg sepe og shampo på mitt bad som ville gjort deg kvalm.

Så i dine øyne er jeg uvitende fordi du har visst dette siden du var barn. For meg har denne typen vegetarianisme alltid vært forbundet med hysteri ...

Jeg har da -aldri- sagt at jeg ville bli støtt av noen av disse tingene!! Da har du misforstått! Og jeg ser overhodet ikke på deg som uvitende, jeg skrev ganske enkelt at jeg har vist det fra jeg var liten av, og jeg trodde det var noe alle visste. Også i alle årene før jeg ble vegetarianer. Jeg ville da aldri i verden funnet på å lage en scene dersom noen serverte meg gelatin! Og jeg vasker da håret mitt med vanlig shampo. Jeg er ikke veganer. Jeg prøvde meg på organisk shampo og balsam engang, men de ble dårlige før jeg rakk å bruke dem opp og begynte å stinke! :ler:

Dersom du leser "typisk spørsmål under middagen"-tråden som går parallelt, vil du se at jeg aldri ville funnet på å dele mine tanker ang kjøtt med mennesker jeg bryr meg om. Jeg unner da dem en god matopplevelse, selv om de spiser noe jeg ikke gjør. Jeg sitter da ikke og legger ut om hvor ekkelt jeg synes marsipan er heller, om noen sitter og spiser det. Det handler om normal høflighet.

Nei, Blondie65, her blir du nødt til å dra til deg tentaklene. Her har du rett og slett lest noe annet inn i innleggene mine enn jeg har skrevet.

Skrevet
Slike skjule ingredienser er et problem for mange. Jeg er svært allergisk mot melk, mamma mot svin. Det kan rett og slett være livstruende med skjulte ingredienser.

Jeg trodde ikke det var lov en gang jeg! Hva gjør moren din da? Sånn jeg har forstått det puttes det svin i de merkeligste ting, hvordan kan hun vite hva som inneholder hva når det ikke merkes? Har faktisk lurt veldig på disse tingene etter at jeg fant det ut.

Gjest Blondie65
Skrevet
Nei, Blondie65, her blir du nødt til å dra til deg tentaklene. Her har du rett og slett lest noe annet inn i innleggene mine enn jeg har skrevet.

Da gjør jeg det og innrømmer at jeg misforstod :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...