Gå til innhold

Dere med barn født "på feil årstid"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi begynner å bli litt babysyke igjen, og har kuttet ut prevensjon.

Men nå som vi planlegger dette nøye, lurer jeg på følgende ting...

Dere som har barn født til årstider langt vekk fra barnehagestart, hvordan gjorde dere det da? Har hørt mye om at det er helt umulig å få barnehageplass i mange tilfeller. Vi vil helst ikke ha barna våre til dagmamma(uten å fornærme noen), men ønsker meg kanskje et januar eller februarbarn denne gangen :rødme: Jenta vår er født midt på sommeren, og det var fint det altså! Men morsomt med litt forandring også :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette varierer fra kommune til kommune.

Vi har et januarbarn, og her i min kommune får man oppstart da, f.eks etter jul - bare man søker ved hovedopptaket.

Trenger ikke å betale noe mellom hovedoppstart og barnets oppstart, selv om barnet egentlig "oppholder" en plass

Kommer ann på hvordan dekningen er der hvor du bor

Skrevet

Barnehagedekning av avgjørende. Vi har novemberbarn og fikk plass fra 10 januar, dvs ved 14 mndrs alder, gikk helt fint med ett års permisjon og ferie.

Skrevet (endret)

Mitt barn er født i desember og vi har fått plass utenom hovedopptaket fra januar 08. Vi fikk plass i en helt ny bhg. Husk at det nærmer seg full dekning selv i Oslo og at det bygges maaaange bhg nå. Dermed blir det nok enklere fremover uansett når barnet ditt er født.

Det høres litt vanskelig ut å time fødselsdatoen etter hovedopptak og sånt, men lykke til med forsøket. Noen får det jo alltid til på første forsøk. Det gjorde IKKE vi...

Endret av Caramba
Skrevet

Vi bor i en storby, som i utgangspunktet har bra dekning. Men har hørt endel skrekkhistorier i media, at barn som ikke er født i mai-sept. ikke får plass. Hadde jo vært fint dersom vi hadde alle barna i samme barnehage også, men vet ikke hvor realistisk det er.

Kanskje det ikke er så lett å "time" graviditeten, men vi ble hvertfall fort gravide første gang. Vet ikke om det er "normalt" å gå så detaljert inn i planlegginga? :sjenert::ler:

Gjest Gjest-M-
Skrevet

Jeg bor i en mindre by med 100% barnehagedekning, og jeg jobber selv i en privat barnehage.

Her får barna plass gjennom hele året, så sant det finnes plasser ledig.

I min barnehage, hender det vi flytter 2,5 åringer opp på 3-6 årsavdeling rundt juletider, for å kunne ta inn barn på småbarnsavdeling. Dette forutsetter selvsagt at vi har ledig plass på 3-6 årsavd.

Skrevet

Sønnen min er født 30. november, og han startet i barnehage 1.desember faktisk :) Etter at han hadde fylt 3 år og jeg mistet kontantstøtten. Kjempekjekt!

Skrevet

Vi venter barn i slutten av april og har allerede vært i kontakt med styrer i bhg sønnen vår går i. Hun sa at vi måtte søke om plass så fort som mulig etter fødsel og så blir han vurdert rundt juletider når de vet mer om hvordan det er med plasser i 2009.

Skrevet

Vi har desemberbarn, og bor i en av bydelene i Oslo med dårligst barnehagedekning.

Men vi fikk plass til han i familiebarnehage nå fra nyttår.

Det måtte en del ringing til div. private barnehager og levering av egne søknader til, men det løser seg for de fleste som må ha en plass.

Hvis ikke har vi snille bestemødre og snille arbeidsgivere, så det går seg til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...