Gå til innhold

Fineste/styggeste dialekt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Man må nok være "lokalkjent" for å kunne skjelne skikkelig mellom dialekter. Det finnes da mange ulike sunnmørsdialekter, også. Som nordmøring hører jeg f.eks. stor forskjell på Ålesund og Haram. Men det er det ikke sikkert østlendinger gjør, for eksempel.

Eg meiner ikkje at folk frå andre stader i landet bør høyre forskjell på dialektar frå kommune til kommune, men å kunne skille dialektar frå fylke til fylke, går vel rimeleg greit? Dei fleste høyrer vel forskjell på t.d Stavanger- og Bergensdialekt, sjølv om begge høyrer innunder Vestlandet?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sunnmørsk og nordmørsk er de verste dialektene jeg hører!

Fyttirakkern. :angry:

Helgelandsdialekten kan jeg også styre meg for. Det er noe merkelig med tonefallet deres.

Oslo vest virker tilgjort.

Bergensk synes jeg er en fin dialekt faktisk. Synes bergensdialekten får ufortjent mye pepper. Men smak og behag... :wink:

Skrevet

Kjæresten snakker Odda-dialekt, den syns jeg er veldig fin! Bli helt mo i knærne når han kaller meg "jento mi". :sjenert:

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns dialektene i Troms og Finnmark er rimelig sexy :sjenert:

Skrevet

Liker sørlandsdialektene, jeg. Spesielt dem fra "stripa" Mandal - Flekkefjord. Har også sans for hedmarksdialekt (Koppangområdet) og sunnmøringer. Trondheimsdialekten er også fin.

Har ikke så stor sans for Bergensdialekten, Namdaling, diverse "Oslodialekter" eller Finnmarksdialekten.

Skrevet

Jeg liker ikke Stavanger, Bergen, alle dialekter der de skarrer egentlig...

Morsomst syns jeg Eidskoging er, der de nesten prater svensk, og sier "tur" i stedet for "flaks" og sånn.

Finest vet jeg ikke... Brumunddalen, forskjellige Hedmarksdialekter, noen fra oppi dalom. Syns f.eks. det er så koselig med de som sier "oss" i stedet for "vi" :)

Gjest Cosette
Skrevet (endret)

Synes selvsagt min egen Hardangerdialekt er fin, med kraftig skarring og det hele ;) Fikk alltid skryt for den da jeg bodde i Oslo - "når jeg hører deg snakke, ser jeg for meg et nasjonalromantisk Norge-postkort!".

Troms- og Nordlandsdialektene er heite på menn, samme er Telemark. Pen-bergensk (tenk Sissel Kyrkjebø) er pent på kvinner.

De jeg ikke liker? Tja, ikke veldig begeistret for stril/Nordhordalandsdialekt, ei heller Østfoldsdialektene. Trøndersk er heller ingen slager hos meg.

Endret av Cosette
Skrevet (endret)

Sunnmørsk og nordmørsk er de verste dialektene jeg hører!

Fyttirakkern. :angry:

Helgelandsdialekten kan jeg også styre meg for. Det er noe merkelig med tonefallet deres.

Oslo vest virker tilgjort.

Bergensk synes jeg er en fin dialekt faktisk. Synes bergensdialekten får ufortjent mye pepper. Men smak og behag... :wink:

Synes sunnmørsdialekt er en av de fineste dialektene. :rodmer: Bergensk derimot, ikke like fint!

Endret av Sofie_22
Gjest Thessie!
Skrevet

Jeg liker selvfølgelig bergensk best! Men liker ikke når de snakker ''pent'' bergensk. Ellers så snakker de fint i Stavenger og Kristiandsand.

En dialekt jeg derimot ikke liker er trøndersk. Jeg klarer bare ikke å forstå hva de sier, så hver gang en trønder kommer på tv så må jeg ta på tekst eller konsentrere meg veldig godt :sjenert:

Skrevet

Syns sunnmørsdialekta er fin, med unntak av ålesund. Elles syns eg sogning er nydeleg, men flottast er døl.

Skrevet

Er einig i at det er noko gale om ein ikke høyrer forskjell på dialektene på Austlandet. Stooor forskjell på Oslo-vest og totning til dømes..

Skrevet

Jeg er selv fra Stavanger. Stavangerdialekt er helt okei, men jeg liker ikke å høre Stavangerfolk på TV.. Tidligere likte jeg ikke bergensk, men etter å ha bodd der i fjor begynte jeg å like den. Favoritten er helt klart kristiansand-dialekten. Sukk!

Skrevet

elsker mannfolk som snakker nordlending. men ikke oluf-nordlending da. Ellers liker jeg også sunnmørsdialekten veldig godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...