MsQuims Skrevet 28. juli 2011 #141 Del Skrevet 28. juli 2011 Synes Kristiansundsdialekten er flott jeg. Har en god del slektninger der og koser meg med å høre på dialekten mens jeg er der oppe. Styggeste er nok sørlandsdialekten, men er ikke så glad i Stavangerdialekt (min dialekt) heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2011 #142 Del Skrevet 2. august 2011 Det er ikke bare østlendinger som har sitt eget tonefall når de snakker engelsk. Hørt en nordlening snakke engelsk, eller? Dessuten synes jeg det er dumt å kritisere at man snakker engelsk med norsk aksent. Detyr det at man liksom må ha lært seg rett aksent i tillegg til språket for å kunne snakke engelsk? Jeg snakker i vei og det er sikkert ikke vanskelig å høre at jeg er norsk og østlending, men jeg gjør meg forstått. Er ikke det det viktigste? Hyggelig at du synes det er søtt, men spesielt søt må jeg nok skuffe deg og si at jeg ikke er. Nordlendinger har mye enklere for å snakke "Engelsk-Engelsk" En østlendingene. Bare så det er sagt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plutselita Skrevet 2. august 2011 #143 Del Skrevet 2. august 2011 Jeg kan i grunn ikke fordra dialektene med bløte konsonanter. Kage, prade, løbe. Det blir bare litt for sært i mine ører og det høres ut som ordene sitter fast (akkurat som danskene). Stavanger dialekten har jeg vanskeligheter med å forstå og trøndere prater alt for fort. Sånn bortsett fra det syns jeg det er litt artig å høre på samer som har førstespråket samisk snakke norsk, de har sånn artig klang og trykk på ordene Og bare for å ha det sagt, jeg er ikke same 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SelvesteTerese Skrevet 4. august 2011 #144 Del Skrevet 4. august 2011 Haugesund og stavangerdialekta synes jeg er penest har også sansen for Kristiandsanddialekta! Jeg liker ikke bergensdialekta eller bærum blærum Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miki Skrevet 4. august 2011 #145 Del Skrevet 4. august 2011 Vet du hva, sånn føler jeg det også... Når jeg hører sånn Oslo-dialekt, spesielt sånn "pen", synes jeg det høres falskt ut... Ingen som snakker sånn i virkeligheten... Jeg snakket sånn Oslo-dialekt når jeg lekte. Det er jo sånn de fleste snakker i barnefilmer f.eks Disney (prinsesser). Det var tider det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miki Skrevet 4. august 2011 #146 Del Skrevet 4. august 2011 Jeg kan i grunn ikke fordra dialektene med bløte konsonanter. Kage, prade, løbe. Det blir bare litt for sært i mine ører og det høres ut som ordene sitter fast (akkurat som danskene). Stavanger dialekten har jeg vanskeligheter med å forstå og trøndere prater alt for fort. Sånn bortsett fra det syns jeg det er litt artig å høre på samer som har førstespråket samisk snakke norsk, de har sånn artig klang og trykk på ordene Og bare for å ha det sagt, jeg er ikke same Når jeg var yngre og hadde få venner satt læreren min meg opp med en trønder-jente som jeg skulle bli venn med. Jeg forstod ikke en "dritt" av hva hun sa fordi hun alltid snakket om denne "sjøen" (hallo der sjø)... Har en slektning med en stavangersk kjæreste som jeg heller ikke forstår. Litt bra at hun ikke sier så mye da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tears.of.the.Sun Skrevet 4. august 2011 #147 Del Skrevet 4. august 2011 De som jeg mener har best dialekt er nordlenninger, trøndere og bergensere. Jeg hater totendialekt, samt pysete søringsdialekt. Bortsett fra det syns jeg ikke det er så mange stygge. Det fins mange stygge dialekter på grensen mellom Sverige og Norge egentlig. Tenker på f.eks. ho svenske kokkedama som jeg ikke husker navnet på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lunivere Skrevet 4. august 2011 #148 Del Skrevet 4. august 2011 Jeg kan virkelig ikke fordra sørlandsdialekten. Menn som snakker med bløte konsonanter er bare...veldig femi og pysete. "Oslodialekt" og stavangersk er også grusomme å høre på. Jeg er veldig glad i Sunnmørsdialekt (min egen), Sogning og Nordlending. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gutt92 Skrevet 5. august 2011 #149 Del Skrevet 5. august 2011 Stavanger og rundt der... Halve slekta mi er derfra, så sikkert derfor og, men det ER SÅ SEXY med damer som snakker vestlandsk som i stavanger!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.A. Skrevet 5. august 2011 #150 Del Skrevet 5. august 2011 (endret) En takk til alle som tøkkte fint om nordmørsdialekter. Det varmer et nordmørshjerte, det! Endret 5. august 2011 av K.A. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 5. august 2011 #151 Del Skrevet 5. august 2011 En takk til alle som tøkkte fint om nordmørsdialekter. Det varmer et nordmørshjerte, det! Jeg kjenner en sjarmerende ung (i mine øyne ) mann fra Tingvoll. Han ble fornærmet da jeg i første omgang trodde han var trønder . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.A. Skrevet 5. august 2011 #152 Del Skrevet 5. august 2011 Jeg kjenner en sjarmerende ung (i mine øyne ) mann fra Tingvoll. Han ble fornærmet da jeg i første omgang trodde han var trønder . Mange som har trodd jeg er trønder også. Tar det ikke så tungt, jeg. Blir ikke fornærmet av å bli kalt "reservetrønder", heller. Om noen tror jeg er romsdaling, derimot... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #153 Del Skrevet 5. august 2011 styggest: østlands Finest: sunnmørs dialekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 5. august 2011 #154 Del Skrevet 5. august 2011 Mange som har trodd jeg er trønder også. Tar det ikke så tungt, jeg. Blir ikke fornærmet av å bli kalt "reservetrønder", heller. Om noen tror jeg er romsdaling, derimot... Jeg skulle satt anførselstegn eller en smiley, han ble ikke fornærmet på alvor . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
inlovewith Skrevet 5. august 2011 #155 Del Skrevet 5. august 2011 Stavangersk er grusomt irriterende å høre på, men kristiansandsk er hot! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.A. Skrevet 6. august 2011 #156 Del Skrevet 6. august 2011 Jeg skulle satt anførselstegn eller en smiley, han ble ikke fornærmet på alvor . Nei, det blir ikke jeg heller. Men man må spille for galleriet, vettu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 6. august 2011 #157 Del Skrevet 6. august 2011 styggest: østlands Finest: sunnmørs dialekt Sida når blei "østlands" ein dialekt? Det er veldig mange ulike dialektar på austlandet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.A. Skrevet 6. august 2011 #158 Del Skrevet 6. august 2011 Sida når blei "østlands" ein dialekt? Det er veldig mange ulike dialektar på austlandet. Man må nok være "lokalkjent" for å kunne skjelne skikkelig mellom dialekter. Det finnes da mange ulike sunnmørsdialekter, også. Som nordmøring hører jeg f.eks. stor forskjell på Ålesund og Haram. Men det er det ikke sikkert østlendinger gjør, for eksempel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #159 Del Skrevet 6. august 2011 Sunnmøre er av de jeg har hørt selv den styggeste dialekten. Må si meg enig med den som skrev at sørlandsdialekter med bløde konsonanter ikke er sexy på menn. Det blir for mykt og femi. Fineste dialektene finner jeg i nord-Norge, elsker Harstad dialekten Åhh, tror jeg må finne meg en fra Harstad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest "gjest" Skrevet 6. august 2011 #160 Del Skrevet 6. august 2011 Trøndersk er best. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå