Gå til innhold

Fineste/styggeste dialekt

Fremhevede innlegg

Gjest guesto
Skrevet

Jeg kommer selv fra Trondheim, og liker dialekten i trønderbyen. Kommer man et par mil bort derifa blir det alt for bredt for min smak, breitrøndersk er usj.

Ellers liker jeg slik man prater i oslo, men ikke mot fredrikstad områdene. Skarre r er ikke særlig kult, og er heller ikke særlig begeistret for det nordnorske tonefallet. :-)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Snakker selv Drammens dialekt å synes det er helt OK men er svært lei av den etter å ha bodd i nærområde de 20 årene jeg har levd

elsker Bergensdialekt å hadde jeg klart ville jeg lagt om på flekken, vurderer faktisk skole der en vakker dag for det går som musikk i mine ører :sengekos:

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Trysildialekta er kjempefin! Passer gammel og ung, jente og gutt :) Ikke alltid like lett å forstå folka fra Trysil, men...

styggeste? ingen jeg kommer på sånn umiddelbart..

Gjest Fra Bergen
Skrevet
Snakker selv Drammens dialekt å synes det er helt OK men er svært lei av den etter å ha bodd i nærområde de 20 årene jeg har levd

elsker Bergensdialekt å hadde jeg klart ville jeg lagt om på flekken, vurderer faktisk skole der en vakker dag for det går som musikk i mine ører :sengekos:

Hyggelig å høre at noen faktisk kan elske bergensdialekten :)

Har alltid oppfattet det som den dialekten folk misliker mest... :sukk:

Gjest womenwomen
Skrevet

Om jeg traff en skikkelig sexy deilig mann fra Bergen - ville jeg nok likt dialekta hans automatisk ...

Men nå har jeg ikke fått den æren enda - så syns bergenserne høres veldig fremmed artede ut ...

Når det er sagt - syns jeg Finnmarks dialekten er mest sexy og maskulin klang .Nord norsk generelt er maskulint og sexy .

Oslo dialekt er litt feminint og sutrende dialekt - eller så forfinet at det blir feminint .

Skrevet

Synes sunnhordlansk er veldig sjarmerende. Arendalsk og indre østland klinger ikke så bra i mine ører ;)

Skrevet

Jeg kjenner kun hyggelige bergensere... Det er kanskje derfor jeg liker dialekten godt.

Ikke hør på de som sier annet...

• Liker 1
Gjest gjestdeluxe
Skrevet

De styggeste dialektene?

Nord-Norge, Trøndelag, Østfold og Bergen.

Gjest Gjest
Skrevet
Når det er sagt - syns jeg Finnmarks dialekten er mest sexy og maskulin klang .Nord norsk generelt er maskulint og sexy .

Men du er jo selv nordnorsk. Dette er vel ikke en skryte-av-egen-dialekt-tråd heller. :fnise:

Gjest Gjest
Skrevet

Haugesund-dialekten er den styggeste. Blir kvalm av å høre den!

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har Kristiansund dialekt og liker dialekten min :)

Jeg har aldri sett det, men jeg har hørt mange ganger at Kristiansunds-dialekten har blitt kåret til Norges styggeste dialekt.

De styggeste dialektene jeg hører er moldenser-dialekten, bærums-dialekten og den dialketen de har på røros.

*grøss*

Men dialækta fra Krestiansund e jo bare koshli da x)

• Liker 1
Skrevet

Finest: Nordtrønderdialektene (spesielt lensgt nord, Namsos/Namdalseide osv) og Sandnessjøen (egentlig hele Helgelandskysten)

Styggest: synes ikke det finnes stygge dialekter, men masete folk og skingrende stemmer kan ødelegge inntrykket av visse dialekter.

Gjest MåneSkygge
Skrevet

Jeg liker bergensk veldig godt. Synes det er en veldig fin dialekt og om jeg møter en kjekk gutt og han i tillegg prater bergensk, da er jeg lett og sjarmere :gjeiper:

Styggeste? Vet ikke helt jeg, den de har i Finnmark kanskje.

• Liker 1
  • 2 år senere...
Skrevet

De fineste: stavanger, sunnmøre og trondheim (trøndersk) :)

Skrevet (endret)

Liker dialektene i Troms/Finnmark, Trondheim og Oslo. Liker også bergensk til en viss grad :sjenert:

Den aller råeste er likevel dialekten som blir snakket av den eldre generasjonen her hvor jeg bor, men det er synd den dør ut :tristbla:

Liker ikke dialektene fra Stavanger, Haugesund, Kristiansand, Grimstad (har de ikke sånn skurre-r?), Østfold (der de har rar l) Toten og Vest-Telemark.

Endret av totes_mc
Gjest Eurodice
Skrevet

Oslo dialekt er litt feminint og sutrende dialekt - eller så forfinet at det blir feminint .

Jeg kan styre min begeistring for ord som sny, fengra, fesk, fette og andre tilsvarende.

Jeg snakker oslodialekt, ville ikke akkurat tro jeg høres sutrende ut :fnise: .

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan styre min begeistring for ord som sny, fengra, fesk, fette og andre tilsvarende.

Jeg snakker oslodialekt, ville ikke akkurat tro jeg høres sutrende ut :fnise: .

hva er galt med sny? (og for den del fengra og fesk?)

*ja, jeg føler meg truffet og fornærmet :fnise: *

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nordlending, og en del av problemet mitt med Østlandsdialekter er tonefallet der nede. Dialektene i seg selv er grei, men tonefallet irriterer meg noe grenseløst!

Stavangersdialekta og dialekt med skarre-R er det jeg liker aller minst. Kan vel ikke akkurat slå et slag for nord-norske dialekter siden jeg er nordlending selv, så får si at de fineste dialektene er fra Trøndelag, særlig i nord.

Synes også Sogndalsdialekt er uhorvelig sjarmerende :-)

Gjest Eurodice
Skrevet

hva er galt med sny? (og for den del fengra og fesk?)

*ja, jeg føler meg truffet og fornærmet :fnise: *

Uffameg, hjelper det med en klem? :troest:

Gjest Seniorita
Skrevet

Den fineste dialekten er min dialekt! Kristiansand.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...