Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2009 #101 Skrevet 10. mars 2009 Vesterålen......sånn som hun Linda i Borettslaget?? Nei, neineinei, for all del, nei Det var Stoltenbergs versjon av "pen" dame nordfra blander dialekten sin med bokmål". Vesterålendialekten er veldig syngende og vakker å høre på på ordentlig. (eller, det lille jeg har hørt, av en type i kullet mitt).
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2009 #102 Skrevet 10. mars 2009 Eg likar dialekter! Tykkjer eigentleg dei pratar fint i heile Sogn og Fjordane, og aller finast i Sunnfjord. Likar også godt Vossadialekta, samt Brønnøysund. Eg likar ikkje dialektene frå Ålesund (sjølv om eg er sunnmøring sjølv), Molde, Nordmøre, Arendal, Kristiansand og andre sørlandsdialekter. Er heller ikkje noko begeistra for Stavangerdialekt og Østfolddialekt.
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 12. mars 2009 #103 Skrevet 12. mars 2009 Eg likar dialekter! Tykkjer eigentleg dei pratar fint i heile Sogn og Fjordane, og aller finast i Sunnfjord. Likar også godt Vossadialekta, samt Brønnøysund. Eg likar ikkje dialektene frå Ålesund (sjølv om eg er sunnmøring sjølv), Molde, Nordmøre, Arendal, Kristiansand og andre sørlandsdialekter. Er heller ikkje noko begeistra for Stavangerdialekt og Østfolddialekt. Erm... Etter den lista hadde jeg aldri gjettet at du liker dialekter...
Gjest Silje gjest Skrevet 12. mars 2009 #104 Skrevet 12. mars 2009 Jeg liker helt klart best den Svenske-dialekten(!) Er også begeistret for Kristiansandsdialekta, og stavanger dialekta. Liker ikke østlandsk, det minner meg bare om sånn skikkelig masete "jobb er æsj, pappa har cæsh"
Gjest mordiemann Skrevet 27. april 2009 #105 Skrevet 27. april 2009 De styggeste må være alle former for rogalands- og hordalandsdialekter. Trønder og ikke for bred Østfoldsdialekt er fint. ;D Rasistiske lile chid!
Stillest vann Skrevet 27. april 2009 #106 Skrevet 27. april 2009 Finest: Kristiansand, Setesdal, Vest-Telemark, Hallingdal. Styggest: Helgeland, Solør, Odal, Toten. Selv er jeg fra Stævængår og bor i Osjlo.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2009 #107 Skrevet 27. april 2009 Liker spesielt: Ålen- og Hessdalsdialekt (bestemoooor! ) og nordnorske dialekter Liker mindre: bergensk, inntrøndersk, østfoldsdialekt Sørtrønder selv.
Nattens rytter Skrevet 27. april 2009 #108 Skrevet 27. april 2009 Nord-norsk er definitivt den peneste dialekten. Jeg synes tromsøværingene bør være stolte av dialekten sin. Verst: Bergensk, alle derfra er så sytete også :gjeiper:
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2009 #109 Skrevet 27. april 2009 Nord-norsk er definitivt den peneste dialekten. Jeg synes tromsøværingene bør være stolte av dialekten sin. Verst: Bergensk, alle derfra er så sytete også :gjeiper: Unnskyld meg, lene, men du hater virkelig ALT ved margrethe eller (og elsker alt ved deg selv)? Jeg synes stavangersk er en fin dialekt. Nordnorsk er stygt. Og det samme er området rundt halden og der. Isj.
Gjest Tonka Skrevet 17. mai 2009 #110 Skrevet 17. mai 2009 Vet du hva, sånn føler jeg det også... Når jeg hører sånn Oslo-dialekt, spesielt sånn "pen", synes jeg det høres falskt ut... Ingen som snakker sånn i virkeligheten... Er det ingen som snakker sånn i virkeligheten..? Neivel........... Jeg er fra Oslo Øst, og tro meg, omtrent halvparten av byen jeg kommer fra (og hele Asker og Bærum) snakker sånn. I virkeligheten.
Gjest Tonka Skrevet 17. mai 2009 #111 Skrevet 17. mai 2009 Jeg liker ikke sørlands dialekten "Sørlandsdialekten"..? Det er så vidt meg bekjent fler enn én dialekt på sørlandet... Jeg liker helt klart best den Svenske-dialekten(!) Er også begeistret for Kristiansandsdialekta, og stavanger dialekta. Liker ikke østlandsk, det minner meg bare om sånn skikkelig masete "jobb er æsj, pappa har cæsh" Svensk er ingen norsk dialekt, og på østlandet finnes det mange dialekter, ikke én "østlandsdialekt".
Gjest Trist bergenser Skrevet 17. mai 2009 #112 Skrevet 17. mai 2009 Jeg er bergenser, og blir kjempelei meg av å lese at så mange misliker dialekten min så sterkt. Så lenge jeg liker mennesket,liker jeg dialekten også. 1
Gjest Wacmoc Skrevet 18. mai 2009 #113 Skrevet 18. mai 2009 Jeg digger bergensk. Syntes det er drittkult å høre på, og det er en sikkelig artig dialekt! Hvertfall om gutter prater av en eller annen grunn. Tønsberg "dialekt" er også ganske fin. Værste blir vel sånn som mormor og bestefar prater, eller toten dialekt. ( M&B bor i holmenkollåsen og snakker og oppfører seg derretter. )
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2009 #114 Skrevet 18. mai 2009 Finest: Dialekter fra nordvest landet og Nord Norge (Finnmark) Styggest: Oschlo
Gjest imli Skrevet 18. mai 2009 #115 Skrevet 18. mai 2009 Er det ingen som snakker sånn i virkeligheten..? Neivel........... Jeg er fra Oslo Øst, og tro meg, omtrent halvparten av byen jeg kommer fra (og hele Asker og Bærum) snakker sånn. I virkeligheten. Er fullstendig klar over at mange snakker slik i virkeligheten! Det bare høres unaturlig ut for meg, fordi jeg som regel bare har hørt slik dialekt på TV. Dessuten er "pen" Oslo-dialekt veldig nær bokmål, og dermed høres det ut som om de som snakker slik, står og leser fra en bok...
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2009 #117 Skrevet 19. mai 2009 Er fullstendig klar over at mange snakker slik i virkeligheten! Det bare høres unaturlig ut for meg, fordi jeg som regel bare har hørt slik dialekt på TV. Dessuten er "pen" Oslo-dialekt veldig nær bokmål, og dermed høres det ut som om de som snakker slik, står og leser fra en bok... Synes du folk som snakker engelsk også er helt unaturlig...? Kanskje det er en idé å reise litt rundt i ditt eget land og høre folk snakke.
Gjest imli Skrevet 19. mai 2009 #118 Skrevet 19. mai 2009 Synes du folk som snakker engelsk også er helt unaturlig...? Kanskje det er en idé å reise litt rundt i ditt eget land og høre folk snakke. Noe annet når det gjelder andre språk da. Har faktisk reist litt rundt i mitt eget land og hørt folk snakke, jeg, så ta det med ro.
pantertante Skrevet 24. mai 2009 #119 Skrevet 24. mai 2009 Ser av denne tråden at det jammen ikke er bare bare å snakke. Ihvertfall ikke for bredt....men sannelig heller ikke for "fint". Dog hjelper det noen ganger å være mann. Selv har jeg en av de minst likte dialektene,selv blant noen av mine "egne",fordi jeg snakker for "fint". Kanskje vi bare skal gå over til tegnspråk alle sammen,så blir vi like?
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2009 #120 Skrevet 27. mai 2009 Je ær ifrå Toten og dæ ær der dom har bæst dialekt amma dæn værste er ifrå Oslo...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå