Gå til innhold

Fineste/styggeste dialekt

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest-M-
Skrevet

Jeg prater totning, og kan ikke noe for det. Syns det ikke er spesielt fint å høre dialekten min på tv eller radio, men er likevel opptatt av å holde på dialekten min. Så får jeg heller være harry....

Fineste dialekt syns jeg er Valdres, gudbrandsdøl og telemarking.

Verste er østfold.....isj...

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Raptuza
Skrevet

Syns sunnmøring er ganske flott. Likar ikkje sørøstlanske dialektar der dei snakkar østlansk med brei skarre-r....

Skrevet
Jeg er østlending, men bosatt i Rogaland. Lenge før jeg traff min kjære var jeg forelsket i dialekten her. Sjarmrende har jeg alltid synes. Delvis sørlandsdialekt også.

Jeg liker dialekter jeg, så syggest :klø: Vel kanskje dialekter i nord ikke er så fine i mine ører.

Oslo og omeng synes jeg i grunn ikke har noen dialekt, selv om jeg kommer derfra og snakker bokmål selv :)

for d første: de har dialekter i Oslo og omeng.. blir like "irritert" når østlendinger sier sånt.. jeg snakker bokmål bla bla bla..

men uansett, til tross for deres utrolige irriterende evne der (=P), så har dere den fineste dialeketa :)

den verste må være Ålesund...

• 2 uker senere...
Skrevet
Styggeste må uten tvil bli Solør-dialekten. Ellers har jeg ingen formening om hvilken dialekt som er finest.

Pell dæ telbasj tell væstkant'n, bokmåls-snobb.

Skrevet
Eller så spør de om jeg kan si noe, fordi de liker så godt å høre meg prate :ler:

Har opplevd akkurat det samme, en fyr var så forelska i meg en gang for lenge siden, så han elsket dialekten min, sa han. "snakk,snakk". :fnise:

Så det med dialekter er nok ganske så subjektivt, ja, som før nevnt her.

Jeg ble også grundig sveket av en fyr fra Ålesund en gang, og etter det skyr jeg alle derfra som pesten. Saklig, neida.

Skrevet

Det jeg synes er mest morsomt med denne tråden er alle som snakker om Hedemarksdialekta eller Oppland. Det er stor forskjell på om du kommer fra Trysil, Elverum, Stange eller Ringsaker, for ikke å snakke om inne på Finnskogen, og det er stor forskjell på om du kommer fra Hadeland, Toten, Gudbrandsdalen osv. Variasjonen er enorm, akkurat som det er ganske stor forskjell på de forskjellige Telemarksdialektene også.

Har egentlig ingen favorittdialekt tror jeg, det finnes mange fine, men samme dialekt kan bli fryktelig irriterende hvis en person jeg ikke liker eller en person med masete/sutrete stemme snakker den. Synes også det blir litt dårlig gjort å si at en dialekt er stygg.

Skrevet

Ser det er en som skriver at tønsbergdialekta er spesielt fin, den ligner nå ganske mye på oslodialekt synes jeg, ganske små forskjeller. Jeg synes Oslodialekt er finest (vi snakker ikke bokmål som noen skriver her), og da en passe blanding. I Oslo er det noen som tror at de snakker så fint på vestkanten, men min mening er at de bare gjør seg til. Er selv oppvokst på vestkanten og bodd her hele livet, men det er ikke lett å gjette hvor i Oslo jeg er fra. Folk som snakker for bredt er ofte ikke fra Oslo, eller så gjør de seg til for å snakke østkantdialekt. Man finner såklart noen forskjeller på øst og vest, men de er mindre enn mange skal ha det til etter min mening.

Styggest prater de definitivt i Bergen, masete og brautende. Hedmarkinger har jeg vanskelig for å ta alvorlig, høres ut som de tuller når de snakker. Synes også gutter fra trøndelag og Tromsø høres ganske femi ut.

Skrevet
Styggest prater de definitivt i Bergen, masete og brautende. Hedmarkinger har jeg vanskelig for å ta alvorlig, høres ut som de tuller når de snakker. Synes også gutter fra trøndelag og Tromsø høres ganske femi ut.

Det var ikke pent sagt ... :(

Gjest Gjest_Mann_*
Skrevet
Det var ikke pent sagt ... :(

Jeg synes dere snakker sexy i Bergen, jeg. :sjarmor:

Skrevet

Fineste..hmm som sunnmøring må jeg vel si den :)

Romsdal, sørlandet og østfold er de dialektene jeg liker minst.

Den mest sexy dialekten er norlandsdialekten :wow: (dette etter å ha blitt sjekket opp av deilig mann fra lofoten)

Skrevet

Styggeste er Bergens dialekt. Huttetu.

Skrevet
Jeg synes dere snakker sexy i Bergen, jeg. :sjarmor:

Det synes jeg også ;) Godt det er noen som setter pris på oss!

Skrevet
Øvre gudbrandsdalsdialekt er rarest.

Mine favorittdialekter:

trøndersk, øvre Gudbrandsdal, hallingdøl, Valdres, Toten, nedre Buskerud, sunnmøring. :)

Som ekte gudbrandsdøl blir jeg noe forvirret av begrepet "Øvre Gudbrandsdal" da jeg aldri har hørt det før. Gudbrandsdalen deles opp i Norddalen, Midtdalen og Sørdalen, og ikke øvre og nedre.

Hva legger dere egentlig i øvre gudbrandsdøl? Og hva er forskjellen på en "øvre" og "nedre" gudbrandsdølsdialekt?

Jeg liker de fleste dialekter, men har litt problemer med å svelge trøndere..

Skrevet
Ser det er en som skriver at tønsbergdialekta er spesielt fin, den ligner nå ganske mye på oslodialekt synes jeg, ganske små forskjeller.

Tror ikke du har hørt Tønsberg-dialekt... At du har snakka med folk fra Tønsberg trenger ikke bety at de snakker Tønsberg-dialekt. Dialekten i Tønsberg er ganske utvannede mange steder desverre...

Kommer man lenger sør i Vestfold, ekte Tønsberg-dialekt, eller utpå bygda i Vestfold, tror jeg ikke man ville sammenlikne dialekten der med oslodialekt....

Jeg er enig i at hva man synes om dialekter er subjektivt. Jeg synes ingen dialekter er stygge i seg selv, men man kan jo bli litt farga om man kjenner noen mindre hyggelige personer med en annen dialekt enn en selv. Samme motsatt - man liker ofte dialekter som hyggelige personer snakker.

Generelt er jeg så absolutt enig i dem som mener at "dialekt er fint" :jepp:

Skrevet

Jeg misliker spesielt dialekten di har i Toten, og gudbrandsdalen. Blir dårlig av tanken, fælt. Sorry folks ;)

Selv snakker jeg moldenser, som ikke alle er særlig for, men kan vell lite for det;)

Liker godt haugesund og sørlandsdialekt jeg:)

Skrevet

Styggest: Stavangersk!!!! og Oslodialekt (både "pen" og ikke fullt så pen) og trøndersk

Finest: Tromsøsk og bergensk.

Gjest Ada Blûe
Skrevet (endret)

Jeg synes kristiansand-dialekten er fin ;)

Endret av Ada Blûe
Gjest Gjest_nonstop_*
Skrevet

æ syns at bodø-dialækta e finest,

trøndersk e mitt andre valg :)

hmm... vanskeli å si ka såm e styggast (?)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes Fredrikstad har den styggeste dialekten, men Kristiansand har en av de peneste :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...