Gjest Tigress Skrevet 9. januar 2008 #21 Del Skrevet 9. januar 2008 Jeg liker godt Troms-dialekter og sognamaol. Liker ikke så godt trøndersk, Oslo vest (slike som sier "sneen") og østfoldsk. Er fra Romerike selv. Forøvrig: ingen snakker bokmål, bokmål er et skriftspråk. Som ligger ganske tett opptil mange av de østlandske talemål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 9. januar 2008 #22 Del Skrevet 9. januar 2008 Mine favorittdialekter: trøndersk, øvre Gudbrandsdal, hallingdøl, Valdres, Toten, nedre Buskerud, sunnmøring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest marihan Skrevet 9. januar 2008 #23 Del Skrevet 9. januar 2008 Arendal og Molde er de dialektene jeg liker minst. Ellers synes jeg Stavangerdialekten var veldig fin før, men etter at jeg bosatte meg her, er jeg blitt litt lei av den. Dialektene jeg liker best er Kristiansand og nordlandsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilipili Skrevet 9. januar 2008 #24 Del Skrevet 9. januar 2008 Det avhenger veldig av hvem som snakker den. På noen er sørlandsdialekt fantastisk sjarmerernde, på andre høres det sytete ut. Jeg er selv fra Sandnes, og liker dialekten her veldig godt. Finere enn stavangersk som ofte kan bli litt for "pen". Den verste er dialektene i og rundt Oslo. De finnes ikke sjarmerende eller morsomme, kanskje siden de er oppbrukt på både tv og radio. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 9. januar 2008 #25 Del Skrevet 9. januar 2008 (endret) Synes mange østlandsdialekter er fine og sjarmerende. Vestfold, Østfold og Hedmark er stilig. Synes mange sør/vest-landsdialekter er rimelig slitsomme å høre på pga skarringen. Stavanger og omegn må være den verste i mine ører, men det er nok mye fordi de eneste jeg kjenner som snakker sånn er mindre hyggelige mennesker. Ellers er både trønder og nordlending fint. Endret 29. juli 2011 av imli Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Loni Skrevet 9. januar 2008 #26 Del Skrevet 9. januar 2008 Liker ingen av dialektene fra Arendal og hele veien rundt til Stavanger. Synes de er stygge, rett og slett. Liker ikke de mest syngende dialektene fra Nord-Norge heller og heller ikke nedre Telemark (Porsgrunn og Skien og deromkring). De jeg liker er Sogn og Nøre og Romsdalsdialekter og Gudbrandsdal og Hallingdal og de fleste Hedmarksdialekter, spesielt Odalen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catgirl Skrevet 9. januar 2008 #27 Del Skrevet 9. januar 2008 Hvorfor har egentlig så mange østlendinger så østlands dialekt når de snakker engelsk? Litt søtt da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Loni Skrevet 9. januar 2008 #28 Del Skrevet 9. januar 2008 Hvorfor har egentlig så mange østlendinger så østlands dialekt når de snakker engelsk? Litt søtt da. Det er ikke bare østlendinger som har sitt eget tonefall når de snakker engelsk. Hørt en nordlening snakke engelsk, eller? Dessuten synes jeg det er dumt å kritisere at man snakker engelsk med norsk aksent. Detyr det at man liksom må ha lært seg rett aksent i tillegg til språket for å kunne snakke engelsk? Jeg snakker i vei og det er sikkert ikke vanskelig å høre at jeg er norsk og østlending, men jeg gjør meg forstått. Er ikke det det viktigste? Hyggelig at du synes det er søtt, men spesielt søt må jeg nok skuffe deg og si at jeg ikke er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2008 #29 Del Skrevet 9. januar 2008 Hvilke dialekter synes du er finest, og hvilke kan du absolutt ikke fordra? Personlig synes jeg Stavanger-dialekten er utrolig nydelig. Har både en eks-kjæreste og en kjæreste som kommer derfra. Synes også Kristiansand-dialekten er fin, men liker Stavanger-dialekten hakket bedre. Enda en babetråd?? Du kan iallefall begrunne hvorfor du misliker/liker da. Det er vel språkdøve som kan si en dialekt er stygg? Ikke fordra? Hva mener du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillagubban Skrevet 9. januar 2008 #30 Del Skrevet 9. januar 2008 (endret) Jeg har et litt rart forhold til Oslo-dialekt. Det vil si, jeg har ikke noe imot å høre på folk som snakker det, men det henger litt igjen fra barndommen at Oslo-dialekt var noe man snakket når man lekte (stemmer til dukker ol) og noe de på tv snakket Siden jeg vokste opp med bare vestlandsdialekter, kjenner jeg på en måte litt ennå at jeg tror folk som snakket østlandsk bare "spiller". Jeg bor på Østlandet nå, så begynner å vende meg til at folk faktisk snakker sånn på EKTE! Haugesund/Karmøysk har jeg aldri hatt mye sansen før, også smitter den så lett! Jeg er fra Stavanger selv, og merker når jeg er hjemme at det er en ganske stygg dialekt, men samtidig sjarmerende også. Det er forsåvidt veldig individuelt også, en dialekt kan være vakker i en persons munn og veldig fæl i en annen. Ellers syntes jeg gudbrandsdals-dialekter er herlige. PS: Skarring er tøft! Rrrrrr. Endret 9. januar 2008 av lillagubban Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karmosin Skrevet 9. januar 2008 #31 Del Skrevet 9. januar 2008 noe de på tv snakket Haha, sånn har jeg det med Sunnmøredialekt! Jeg skvatt litt første gang jeg møtte noen på årntli som snakket sånn, og måtte legge bånd på meg for å ikke be dem om å si "Skrrrravle-Kasparrrr". Også synes jeg det er så nydelig, jeg skulle ønske jeg hadde sånn dialekt. Verst: brei østfoldsdialekt. Jeg klarer bare ikke de l-lydene. *grøssegrøsse* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2008 #32 Del Skrevet 9. januar 2008 Fineste: Pen, sivilisert Oslosk Styggeste: Stakkato vestlandsdialekter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 9. januar 2008 #33 Del Skrevet 9. januar 2008 Det kommer helt an på hvem som snakker den. Jeg syns stavangersk og trøndersk er dialektene som er mest irriterende å høre på dersom taleren har en masete stemme. Men de samme dialektene kan være helt fine hvis personen har en behagelig stemme. Jeg hadde litt kontakt med en svært pratsom og masete person fra Jæren en gang, og det var noe av det verste. Det er mange fine dialekter, men hvis jeg skal trekke fram noen, må det bli diverse dialekter på sør-vestlandet (Haugesund, Stord f.eks.), nord-vestlandet (Sognedialekt f.eks.), Hardanger-dialekt, diverse nordlandsdialekter (spesielt de fra Nordland og Troms). Det er også mange morsomme østlandsdialekter, f.eks. fra Telemark. Selv snakker jeg ganske nøytral østlandsdialekt. Jeg syns det er helt fint å høre på, men ikke særlig spennende. Skulle ønske jeg hadde en mer spesiell dialekt. Hvorfor har egentlig så mange østlendinger så østlands dialekt når de snakker engelsk? Litt søtt da. Fordi mange nordmenn generelt har norsk aksent. Dette er ikke noe spesielt for østlendinger, tro meg. Man legger bare mer merke til det når folk med annen dialekt snakker norsk-engelsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gummiloppa Skrevet 9. januar 2008 #34 Del Skrevet 9. januar 2008 Liker dårlig Sarpsborgs-dialekten, syns den er altfor brei... Og jeg får mark i øra når jeg hører folk snakker nynorsk! Dialekter jeg liker er Kristiansund- og Kristiansands-dialekten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2008 #35 Del Skrevet 9. januar 2008 Liker dårlig Sarpsborgs-dialekten, syns den er altfor brei... Og jeg får mark i øra når jeg hører folk snakker nynorsk! Dialekter jeg liker er Kristiansund- og Kristiansands-dialekten Men hvem snakker nynorsk, da, bortsett fra NRK-folk som er pålagt å snakke nynorsk i enkelte reportasjer, eller når man leser opp nynorske tekster? Ikke engang på Sunnmøre snakker de nynorsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gummiloppa Skrevet 9. januar 2008 #36 Del Skrevet 9. januar 2008 (endret) Men hvem snakker nynorsk, da, bortsett fra NRK-folk som er pålagt å snakke nynorsk i enkelte reportasjer, eller når man leser opp nynorske tekster? Ikke engang på Sunnmøre snakker de nynorsk. NRK folka og de som leser opp nyhetene på TV2 snakker nynorsk... Og det er fælt å høre på. Men skal vel være enig i at det ikke er en dialekt akkurat... Endret 9. januar 2008 av Tillepike Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pirjo Skrevet 9. januar 2008 #37 Del Skrevet 9. januar 2008 Styggeste må uten tvil bli Solør-dialekten. HÆ??? Nå får du gi dæ, je preker da ittje støgt je? Bære litt spesielt, kainn du sæi... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lolita90 Skrevet 9. januar 2008 #38 Del Skrevet 9. januar 2008 jeg liker østlandsdialekter jeg... særlig den fra hedemark... og jeg liker trøndersk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest joje Skrevet 9. januar 2008 #39 Del Skrevet 9. januar 2008 De styggeste må være alle former for rogalands- og hordalandsdialekter. Trønder og ikke for bred Østfoldsdialekt er fint. ;D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mia83 Skrevet 9. januar 2008 #40 Del Skrevet 9. januar 2008 Mine favoritter er trøndersk og sunnmøring! De jeg ikke liker er Stavangerdialekt, bergensk og nordlending. Høres ut som om noen nordlendinger sutrer når de prater pga tonefallet. hehe ikke for å mobbe noen altså. og jeg sa NOEN. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå