Gå til innhold

Fineste/styggeste dialekt

Gjest VictoriaSecret

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Er selv fra Stavanger og synes den er ok med mindre når jeg hører den på TV. Helt grusom! Er jeg i en annen by og hører en eller annen rogalending på TV så blir jeg flau.

Bergensdialekten er litt todelt. Noen har en ekstrem klagete bergensdialekt, mens andre har en skikkelig morsom en.

Kristiansandsdialekten er på topp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Pene dialekter: nordnorske dialekter,og de fleste vestlandske og østlandske.

Stygge dialekter: Sørlands- og sunnmøredialekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanse
Pene dialekter: nordnorske dialekter,og de fleste vestlandske og østlandske.

Stygge dialekter: Sørlands- og sunnmøredialekter.

Hmmm, sunnmøre hører da til Vestlandet?Sunnmørsdialekter er ganske fine, bortsett fra Ålesundsdialekten, den er fæl!! Og folk fra Tønsberg området er slitsomme å høre på.. Ellers liker jeg Vossa dialekten , den er morsom. (men Kari Traa er ...ubeskrivelig fæl å høre på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hmmm, sunnmøre hører da til Vestlandet?Sunnmørsdialekter er ganske fine, bortsett fra Ålesundsdialekten, den er fæl!! Og folk fra Tønsberg området er slitsomme å høre på.. Ellers liker jeg Vossa dialekten , den er morsom. (men Kari Traa er ...ubeskrivelig fæl å høre på)

Eh..ja,det er på Vestlandet ja,det har du helt rett i :fnise: Moldedialekten er litt lettere å tolerere enn ålesundsdialekten...Vossadialekten er rar,men på en artig og sjarmerende måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Gjest Gjest_lille_meg_*

Styggest: østfold, fredrikstad, drammen (grøss), sarpsborg

er heller ikke begeistret for nord norske dialekter

Finest: Sørlandsdialekt, stavanger og oslo (pen versjon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Annonse

• 4 måneder senere...
Gjest Gjest_Malin_*
Glemte å si: Nordlansk er det morsomste som fins!

Det er nok ikke noe som heter nordlandsk, men nord-norsk kanskje ? ;-)

Selv snakker jeg Bodø-dialekt og synes den er veldig fin. Tromsø dialekta og ålesunddialekt er også fint. Det kommer også ann på hvem som snakker dialekta om det er fint eller ikke.

Noe som ikke er så fint å høre på er når østlendinger skal prøve å snakke nord-norsk, for det funker bare ikke..De har en tendens til å overdrive :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*
Det er nok ikke noe som heter nordlandsk, men nord-norsk kanskje ? ;-)

Selv snakker jeg Bodø-dialekt og synes den er veldig fin. Tromsø dialekta og ålesunddialekt er også fint. Det kommer også ann på hvem som snakker dialekta om det er fint eller ikke.

Noe som ikke er så fint å høre på er når østlendinger skal prøve å snakke nord-norsk, for det funker bare ikke..De har en tendens til å overdrive :P

Men det heter da "sørlandsk"? :lur:

Generelt er det flaut å høre på folk som skal immitere en annen dialekt... Én av 20 talker det kanskje, de resterende 19 er bare pinlige å høre på... *skrekk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Styggest: østfold, fredrikstad, drammen (grøss), sarpsborg

er heller ikke begeistret for nord norske dialekter

Finest: Sørlandsdialekt, stavanger og oslo (pen versjon)

Til din orientering, Drammen ligger i Buskerud. Slik du har skrevet, ser det ut som du mener Drammen også er en by i Østfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Malin_*
Men det heter da "sørlandsk"? :lur:

Generelt er det flaut å høre på folk som skal immitere en annen dialekt... Én av 20 talker det kanskje, de resterende 19 er bare pinlige å høre på... *skrekk*

Det er mulig det heter sørlandsk, men man sier ikke at noen snakker nordlandsk. Enten sier man nord-norsk, eller den dialekta fra den nord-norske byen man kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Er fra Bergen selv; synes og den kan være todelt. Det verste er pen-bergensk(jei og mei og dei) samt fjortisjenter som skal braute og hyle bare fordi de tror de er helt fantastisk kule siden de kan skarre. Det er kvalmendes. Men pen-bergensk tar kaken altså.

Dagfinn Lyngbø-bergensk er fint:)

Ellers klarer jeg ikke å få trøndersk til å klinge bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finest: Trøndersk og Sunnmøredialekt

Styggest: Bergensk, Moldes, Arendals og det meste fra Nord-Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Ellen_*
Det er mulig det heter sørlandsk, men man sier ikke at noen snakker nordlandsk. Enten sier man nord-norsk, eller den dialekta fra den nord-norske byen man kommer fra.

Det var ment som en spøk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Frøken90_*
Er selv fra Stavanger og synes den er ok med mindre når jeg hører den på TV. Helt grusom! Er jeg i en annen by og hører en eller annen rogalending på TV så blir jeg flau.

Bergensdialekten er litt todelt. Noen har en ekstrem klagete bergensdialekt, mens andre har en skikkelig morsom en.

Kristiansandsdialekten er på topp!!

signerer deg!

Kristiansand dialekt er nydelig, bergens dialekt er somregel fin, men til tider irriterende. Er ikke så glad i dialektene i Nord Norge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest_Malin_*
Det var ment som en spøk...

Ok, da beklager jeg for at jeg virket så alvorlig. Det er litt vanskelig å skjønne spøker når det er skrevet og ikke sagt om du skjønner :P Men jeg synes også det er litt viktig at man kaller ting for det det heter og ikke går rundt å dikter opp ord..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
æ syns at bodø-dialækta e finest,

trøndersk e mitt andre valg :)

hmm... vanskeli å si ka såm e styggast (?)

Enig :jepp:

Synes den litt fine, syngende Bodø-dialekten er nyydelig (mulig jeg er litt inhabil med en lekker dame derfra :lur: ), og Trondheimsdialekten er fin (kan styre begeistringen for enkelte bred-trønderske dialekter). Og sånn Vesterålen-dialekt er også ganske behagelig å høre på.

Er ikke mange stygge dialekter, men jeg sliter med å forstå en del fra "dalene" og Sør-vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Enig :jepp:

Synes den litt fine, syngende Bodø-dialekten er nyydelig (mulig jeg er litt inhabil med en lekker dame derfra :lur: ), og Trondheimsdialekten er fin (kan styre begeistringen for enkelte bred-trønderske dialekter). Og sånn Vesterålen-dialekt er også ganske behagelig å høre på.

Er ikke mange stygge dialekter, men jeg sliter med å forstå en del fra "dalene" og Sør-vestlandet.

Vesterålen......sånn som hun Linda i Borettslaget?? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finest: Trøndersk og dialektene fra Ålesund og Kristiansand

Styggest: Dialektene fra Østfold, Stavanger og Bergen

Men det kommer jo også veldig ann på hvem som snakker... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...