Gå til innhold

Fineste/styggeste dialekt

Gjest VictoriaSecret

Anbefalte innlegg

Gjest antigartner

Jeg liker godt "pen" bergensdialekt. Synes den er både morsom og fin å høre på.

De dialektene jeg liker minst er de fleste rogalandsdialekter og trønderdialekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest Julie

"Stygge" dialekter i ordvalg og tonefall?

- Trondheim (vulgær)

- Østfold (dum)

- Toten og Hedmark (rund)

- Bergen (irriterende)

- Enkelte dialektformer rundt Oslo/Drammen og omegn i utkantene og ved Jessheim og Mjøndalen: (klumpete)

I tillegg må vel det norske språket generelt sett sies å kunne lyde noe militant og monotont hørt på fra et utlendings ører. Det er hvertfall hva jeg har hørt de si om det norske språket, og at det kan minne noe om tysk. Det tyske språket er heller ikke pent. Det franske derimot er både musikalsk og pent.

No offence.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et litt rart forhold til Oslo-dialekt. Det vil si, jeg har ikke noe imot å høre på folk som snakker det, men det henger litt igjen fra barndommen at Oslo-dialekt var noe man snakket når man lekte

Vet du hva, sånn føler jeg det også...

Når jeg hører sånn Oslo-dialekt, spesielt sånn "pen", synes jeg det høres falskt ut... Ingen som snakker sånn i virkeligheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen dialekter (eller språk) er fine eller stygge i seg selv ... det kommer an på øret som hører, hva en snakker selv og hva en er vant til å høre. Også personlig smak, selvfølgelig! Så det blir litt feil å bruke "er stygg/fin" - det bør heller være "synes". Men jeg er lingvist, så jeg er litt farget av dette, da!

Jeg snakker selv bergensk, og er kjempeglad i dialekten min. Jeg er nok typisk bergenser og synes at bergensk er best! :ler: Bergensere, vet dere ... Jeg nekter å si om jeg synes noen dialekter er stygge. Synes det er leit hvis noen synes jeg snakker stygt, så jeg har ikke lyst til å få andre til å føle seg sånn heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Styggest i mine ører: Brautende bergensdialekt tar kaka, syns jeg - og veldig hardt sognamaul. Ja, og Moldedialekten er ødelagt av Kjell Magne.

Ellers hermer jeg etter finere Oslo-dialekt når jeg skal være morsom.

"Ær det noen hær,nei så deiiiilig" - omtrent som Wenche Foss. (liker henne,da).

Ellers kommer det helt an på hvem som har ordet i sin munn.

Finest? tja, Telemark, Kristiansand og Haugesund, kanskje. Selv snakker jeg litt avslepet stavangerdialekt, men syns den er grusom når jeg hører den på tv og film.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg syns stemmen ofte har mye mer å si enn dialekten. Har du rund, fin og varm stemme, kan hva som helst høres ut som balsam. Selv østfoldsk!

Personlig favoritt er Vest-telemark. Jeg bare elsker måten man sier R i stedet for D på. "Nå må ru kåma inn". Og generelt har de veldig fine, tjukke R-rer. vakkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de snakker utrolig pent på Nordmøre.
:jepp:

Sunnmøringene snakker også flott............men kanskje jeg synes det for jeg hadde en hjertens-kjær fra Sykkylven en gang :sjenert:

Synes det er flott med dialekter jeg - og morsomt.

Selv prøver jeg å bruke så mange skikkelige dialekt-ord som mulig i min dagligtale - synes det er gøy å plukke fram gamle ord og uttrykk (slik min bestemor pratet). Også synes jeg dialekter har noe med arv og kultur å gjøre.

For meg er dialekter viktig faktisk.

Men også enig med "tineline" - at stemmen også har mye å si for om ei dialekt høres velklingene ut eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, sånn føler jeg det også...

Når jeg hører sånn Oslo-dialekt, spesielt sånn "pen", synes jeg det høres falskt ut... Ingen som snakker sånn i virkeligheten...

Syns det samme om "pen" bergensk, hehe. Det høres falskt ut ja:-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rareste jeg hører er blandingsdialekt. Hørte en gang en sørlandsk dame som hadde bodd i Finnmark i 20 år. Fascinerende og ganske fint!

Det samme kan sies om Tvedestrand og deromkring, det er sånn; "snakker dere østlandsk eller sørlandsk, bestem dere!"

Men ingen dialekter er vel stygge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finest: Stavangerdialekt. Of course, snakker jo slik selv.. men jeg blir så utrolig flau når jeg ser folk fra Stavanger/Sandnes bli intervjuet på tv.. men ellers så er den dialekta dritfin:-P (Bor jo i Bergen, så veldig mange hermer etter meg. Eller så spør de om jeg kan si noe, fordi de liker så godt å høre meg prate :ler: , men jeg må si, små unger som prater bergensk er så utrolig søtt!!)

Styggest: De "bokmål"-dialeketene, altså oslo-området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest Julie
Personlig favoritt er Vest-telemark. Jeg bare elsker måten man sier R i stedet for D på. "Nå må ru kåma inn". Og generelt har de veldig fine, tjukke R-rer. vakkert!

Ja, den er fin!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke så mye om slike tråder, jeg. Men så er jeg veldig glad i dialekter generelt, og synes alle har sin sjarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, selvsagt er noen dialekter stygge!

Nei, det er de ikke. Hvordan mener du at noen dialekter er stygge? Fordi du synes det? Da er det ikke et faktum, men en subjektiv oppfatning.

Synes ikke så mye om slike tråder, jeg. Men så er jeg veldig glad i dialekter generelt, og synes alle har sin sjarm.

Helt enig. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å svare, men så gjorde jeg det likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest GossipGirl
Enda en babetråd?? Du kan iallefall begrunne hvorfor du misliker/liker da.

Det er vel språkdøve som kan si en dialekt er stygg? Ikke fordra? Hva mener du?

Babetråd?

Jeg skjønner ikke helt hvilken link som er mellom dialekter og det å være babe, men mulig jeg har oversett noe.

For øvrig; jeg lurer på hvilke dialekter folk liker, og hvilke de ikke liker, det er ikke verre eller dypere enn det.

Jeg liker for øvrig de nevnte dialektene fordi jeg synes de lyder fint, (ganske selvsagt, eller hva?)

Jeg undrer forresten på hva som er meningen med innlegget ditt. Du begrunner jo ikke hva du mener med "babetråd", ikke har du svart på spørsmålene heller.

Jaja;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GossipGirl

Hvorfor liker du ikke slike tråder? Personlig synes jeg det er morsomt å registrere hvilke dialekter som slår an hvor i landet. For eksempel, her jeg bor blir ikke dialekten vår ansett som spesielt fin. Men i følge denne tråden er den faktisk ganske populær.

Hvorvidt en liker eller misliker en dialekt er subjektivt, og jeg tror de fleste skjønner at det ikke er meningen å "henge ut" noen dialekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mamma1_*
Er det Møre-dialekten jeg digger, mon tro?

Ellers synes jeg ingen dialekter er direkte stygge. Eneste måtte bli når noen snakker nynorsk, det klinger ikke bra (men det blir jo noe annet igjen).

Den morsomste dialekten må bare være ArneBrimidialekten - jeg har en tendens til å rødme når han er på tv.

:ler:

Rødme av det? Jeg kommer fra samme sted som BGrimi, og har følgelig samme dialekten. Jeg syns den , og sunnmørs-dialekten er finest. Med unntak av Ålesundsdialekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn fra Hedmark/Oppland har en herlig dialekt, mens kvinner fra samme sted høres harry ut.

Moldensere er også bra.

Tromsødialekt er ikke så værst den heller, for ikke og snakke om Lofotdialekt - herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...