Gjest Sinna mor Skrevet 8. januar 2008 #1 Skrevet 8. januar 2008 Jeg ble sinna under en temakveld (foreldremøte) i dag, da lærevansker var tatt opp som et tema. De aller fleste foreldrene mente at alle lærevansker hos barn kom av en eller flere av følgende grunner: * hjerneskade (les: tilbakestående) * manglende oppfølging fra foreldre * psykososiale forhold, som mobbing, mishandling, omsorgssvikt, familietrøbbel, eller lignende Dysleksi, adhd eller add gikk under punktet "manglende oppfølging fra foreldre"... Jeg ble sinna og sjokkert! JEg visste at noen tror at forklaringen på lærevansker er så enkel, men jeg trodde ikke at denne holdningen var så utberedt som den viste seg å være. Er kunnskapsnivået blant foreldre generelt på et slikt lavmål, eller er det veldig mange arrogante foreldre i denne klassen?
Saeria Skrevet 8. januar 2008 #2 Skrevet 8. januar 2008 (endret) Lærevansker er i mine øyne ikke noe som har med intelligens å gjøre i det hele tatt. Det er faktisk slik at eks. spesifikke mattevansker (dyskalkuli) kan knyttes opp til at synapsene på nervecellene i det området av hjernen som behandler matematiske problemer, er litt annerledes i utformingen. De fungerer litt annerledes, uten at det er en hjerneskade. Barnet kan med riktig hjelp, lære matte. På samme måte tror jeg også lesevansker og andre lærevansker kan være medfødt. Det kan også være at barnet bor i en flerspråklig familie og at det derfor tar litt lengre tid å lære flere språk på samme tid. Det er sikkert mange ulike årsaker til lærevansker, men at barn med lærevansker er dumme/tilbaketående? Nei, den holdningen hadde jeg håpt skulle være et tilbakelagt kapittel. Endret 8. januar 2008 av Saeria
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2008 #3 Skrevet 8. januar 2008 Siden jeg er lærer vet jeg at lærevansker kan ha mange forskjellige årsaker. Noen ganger ligger det en diagnose bak, noen ganger kan det være at barnet er understimulert hjemmefra og andre ganger er det ikke noen klar årsak i det hele tatt. At lærevansker kan være medfødt tror jeg så absolutt. Noen av mine svakeste elever har fantastiske foreldre som jobber beinhardt for at barna skal følge med pensumet på skolen. Andre har foreldre som passe opptatt av barnet, mens noen få har foreldre som ikke selv kan stille opp. Noen av de svake elevene har hatt en tøff start på livet, andre har hatt en helt vanlig start på livet.
Gjest Frk Åberg Skrevet 8. januar 2008 #4 Skrevet 8. januar 2008 Jeg tror det er mye rare idéer ute og går. F.eks. dysleksi har ingen sammenheng med intelligens, men enkelte har visst vanskeligheter med å forstå det. Det er synd hvis mange tror at disse og andre problemer kun skyldes foreldrenes manglende oppfølging. De tingene du nevner punktvis kan være noen årsaker til diverse problemer, men ikke alle. Jeg syns forøvrig det er viktig å huske på de tingene du nevner også. I skolen kan det virke som om problemer som f.eks. lese- og skrivevansker behandles veldig praktisk. I noen tilfeller kan problemene nettopp skyldes omsorgssvikt eller andre underliggende problemer, som ikke oppdages fordi man er så opptatt av å reaperere det synlige problemet. Men det er en annen sak. Beklager avsporingen.
Gjest =tentacle= Skrevet 8. januar 2008 #5 Skrevet 8. januar 2008 Lærevansker er i mine øyne ikke noe som har med intelligens å gjøre i det hele tatt. Så du mener at barn med lav intelligens ikke har større vansker med å lære enn andre barn? Det var et overraskende standpunkt, kan du forklare?
Gjest Frk Åberg Skrevet 8. januar 2008 #6 Skrevet 8. januar 2008 Det er viktig å skille mellom de barna som har mer spesifikke problemer, som f.eks. dysleksi og dyskalkuli, sammenlignet med de hvor problemene gjelder en rekke områder. Først da mener jeg at man kan trekke inn intelligens.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2008 #7 Skrevet 8. januar 2008 Så du mener at barn med lav intelligens ikke har større vansker med å lære enn andre barn? Det var et overraskende standpunkt, kan du forklare? Hvis A så B betyr ikke at hvis B så A.
Gjest =tentacle= Skrevet 8. januar 2008 #8 Skrevet 8. januar 2008 Hvis A så B betyr ikke at hvis B så A. Nei, men når ble det alternativene? Lærevansker er i mine øyne ikke noe som har med intelligens å gjøre i det hele tatt. Hvis lærevansker ikke har noe med intelligens å gjøre i det hele tatt, så skal ikke lav intelligens påvirke læreevnen, og det er altså det jeg finner underlig. Det betyr ikke at man ikke kan ha lærevansker og samtidig ha normal eller høy intelligens.
Gjest nextlife Skrevet 9. januar 2008 #9 Skrevet 9. januar 2008 Jeg tenker at dette må bunne i mangel på kunnskap hos de andre foreldrene. For de som har barn som er rammet av lærevansker er det selvfølgelig å tillegne seg kunnskaper om årsaker og diagnoser knytttet til dette. For de som har normaltfungerende barn er ikke dette noe tema, derfor noe de ikke skaffer seg dybdekunnskap i. Det man da sitter igjen med kunnskap er en sammensetning av hva man leser (og det er gjerne debatter rundt forskning o.l), hva man ser (ukonsentrerte barn som sliter med å lære)hva barna deres foretller om adferd til de aktuelle barna, hva man tror,-kombinert med litt synsing og gammel overtro, da blir gjerne resultatet slike holdninger
Gjest =tentacle= Skrevet 9. januar 2008 #10 Skrevet 9. januar 2008 (endret) adhd eller add gikk under punktet "manglende oppfølging fra foreldre"... Dette kan være grunnet erfaring med foreldre til adhd/add-barn. Med et spesielt utfordrende barn vil det ofte være flere ganger en ikke viser seg fra sin beste side enn foreldre som kan puste ut mellom slagene. En mor jeg kjenner sa det enkelt da hun ble oppringt av fortvilet lærer: "Når h*n er på skolen er h*n deres problem. Jeg har nok med å ha *** på fritiden." Det gjør selvsagt ikke noe godt inntrykk dersom tilhøreren ikke har fantasi til å forestille seg hva det kan innebære å være mor/far til en som er hardt rammet, eller dersom tilskueren til et upedagogisk oppdragelsesopptrinn ikke vet at mor tåler vanlig belastning like godt som andre, men at hennes tålmodighet blir satt på prøve uendelig mange ganger i løpet av en uke, og at det renner over iblant. Endret 9. januar 2008 av =tentacle=
amles Skrevet 9. januar 2008 #11 Skrevet 9. januar 2008 (endret) Forstår godt at du ble sjokkert. Intelligens er også utrolig mye mer enn bare norsk, matte osv. Det er også evnen til å vise sympati, empati, forstå sosiale sammenhenger. At adhd, dysleksi osv går under manglende oppfølging fra foreldrene er hårreisende, og sier litt om intelligensen hos de foreldrene som var på møtet.. hehe! Edit: Jeg trodde det var de som holdt møtet som mente dette, så jeg måtte rett opp litt.. Endret 9. januar 2008 av amles
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2008 #12 Skrevet 9. januar 2008 Men for barnevernet vil de nok her finne en godbegrunnelse - og spør ikke de hvorfor; spørsmål er ikke tillatt. I motsetning til de sa som kan skrive sine egne erklæringer.
Kara W Skrevet 9. januar 2008 #13 Skrevet 9. januar 2008 Dysleksi, adhd eller add gikk under punktet "manglende oppfølging fra foreldre"... Nå er det ikke meningen å være frekk her, men jeg trodde de tingene kom av en "unormalhet" på hjernen? Jeg spør fordi jeg oppriktig trodde det, og fordi jeg vet at jeg egentlig ikke kan så mye om temaet. Altså ville jeg puttet det i katagorien "hjerneskade". Ellers vil jeg si meg veldig enig at det var en overraskende forenkling av problemet. Det er klart det finnes mange grunner til lærevansker. Vi mennensker liker å lage lister og kunne sette ting i båser, men vi må alltid være klar på at det finnes tilfeller som ikke vil passe inn i noen av dem. Å kalle Dysleksi og adhd for "manglende oppfølging" er jo utrolig ignorant, da.
Gjest Sinna mor Skrevet 9. januar 2008 #14 Skrevet 9. januar 2008 Takk for svar alle sammen, det var veldig godt å se at disse holdningene ikke var så utberedt som jeg fryktet! Det nok slik at det er snakk om mangel på kunnskap. Det er sikkert mange ulike årsaker til lærevansker, men at barn med lærevansker er dumme/tilbaketående? Nei, den holdningen hadde jeg håpt skulle være et tilbakelagt kapittel. Jeg tror det er mye rare idéer ute og går. F.eks. dysleksi har ingen sammenheng med intelligens, men enkelte har visst vanskeligheter med å forstå det. Det er synd hvis mange tror at disse og andre problemer kun skyldes foreldrenes manglende oppfølging. De tingene du nevner punktvis kan være noen årsaker til diverse problemer, men ikke alle. Jeg syns forøvrig det er viktig å huske på de tingene du nevner også. I skolen kan det virke som om problemer som f.eks. lese- og skrivevansker behandles veldig praktisk. I noen tilfeller kan problemene nettopp skyldes omsorgssvikt eller andre underliggende problemer, som ikke oppdages fordi man er så opptatt av å reaperere det synlige problemet. Men det er en annen sak. Beklager avsporingen. Så du mener at barn med lav intelligens ikke har større vansker med å lære enn andre barn? Det var et overraskende standpunkt, kan du forklare? Det er viktig å skille mellom de barna som har mer spesifikke problemer, som f.eks. dysleksi og dyskalkuli, sammenlignet med de hvor problemene gjelder en rekke områder. Først da mener jeg at man kan trekke inn intelligens. Jeg vil kommentere disse innleggene. Selvsagt er det mange grunner til lærevansker. Det gjelder like mye generelle lærevansker, som spesifikke vansker (som dysleksi, dyskalkuli), og vi kan ikke se bort i fra at hos noen er hjerneskade, omsorgssvikt, psykosoiale problemer, mishandling, mobbing osv klare grunner til lærevansker. Og det er ikke til å komme bort fra at hos noen spiller også intelligens en rolle, men det vil ikke si det samme som at det ikke finnes andre årsaker til lærevansker. Et av foreldreparene på dette møtet fortalte sin historie, og hvilke utfordringer de hadde for å finne grunnen til deres barns lærevansker. Deres barn gikk fra å være "stjerneelev", til å bli "skoletaper" i løpet av få måneder. Endringen skjedde så brått, og var så dramatisk, at de skjønte at noe spesielt lå bak. Barnet klarte plutselig ikke å ta til seg læring! Barnet ble testet på alle mulige måter: iq-tester, evnetester, lesetester, mattetester, hørsel, syn, psykolog... alt ble testet. Barnet hadde normal iq (110), evnetestene var normale, høyt scor på alle tester, syn og hørsel normal... ikke omsorgssvikt, ikke mobbing, foreldre som fulgte opp på en unik måte... barnet spiste riktig, hadde det bra på alle måter, alt lå til rette for god læring, så hvorfor lærte ikke barnet? Svaret var enkelt i etterpåklokskapens navn! Uoppdaget matintoleranse var årsaken. Barnet fikk ikke i seg nok næring til å lære. Noen få måneder etter omlegging av kostholdet var barnet igjen en "stjerneelev". En stjerneelev med en del kunnskapshull riktignok, men h*n lærte raskt! Det som var positivt med disse foreldrenes historie, var at de hadde støtte fra alle offentlige instanser... leger, lærere, ppt, bup... alle var på deres side, og interessert i foreldrenes synspunkt, og interessert i å høre og undersøke foreldrenes teorier. Det er så lett å skylde på barnets evner eller foreldrenes innsats, men dette er ikke alltid et faktum. Og slik mangel på kunnskap som jeg opplevde i går kveld var skremmende!
Saeria Skrevet 9. januar 2008 #15 Skrevet 9. januar 2008 Siden jeg ikke har rukket å svare, så får jeg si at Frk. Åberg gav svaret for meg.
Gjest Stjernedryss Skrevet 9. januar 2008 #16 Skrevet 9. januar 2008 Det er jo ikke sikkert at flertallet av foreldrene i klassen hadde de holdningene, men det kan være at 2-3 foreldre par som var veldig frempå og overkjørte resten. Det er noen sånne typer foreldre i alle klasser som er overengasjerte og tror de har fasitsvaret på alt.
Gjest Sinna mor Skrevet 9. januar 2008 #17 Skrevet 9. januar 2008 Det er jo ikke sikkert at flertallet av foreldrene i klassen hadde de holdningene, men det kan være at 2-3 foreldre par som var veldig frempå og overkjørte resten. Det er noen sånne typer foreldre i alle klasser som er overengasjerte og tror de har fasitsvaret på alt. Jo, det er ganske så sikkert at flertallet hadde de holdningene... Det er riktig at det var bare 6-7 aktive debattanter (av noen og tyve foreldre) som argumenterte for dette synet, og omtrent like mange som argumenterte for motsatt syn. Men holdningene kom til syne da foredragsholder spurte: "hva kan være en årsak til lærevansker", et forslag kom, og det ble spurt: "og hvor mange er enige i at dette kan være en årsak"... Da "usynlige handikap" som cøliaki, diabetes, IBS, IBD, astma/allergi, osv ble lansert som mulige forklaringer, ble også de "underkjent" av flertallet av foreldrene. Feil kosthold ble "godkjent" som en årsak dersom det var i forbindelse med omsorgssvikt, men ikke i forbindelse med matintoleranser. Hovedargumentet var at de aller fleste med disse "usynlige handikapene" fungerte som vanlig, og ikke hadde lærevansker, og dermed var det utelukket i en årsaksammenheng...
Saeria Skrevet 9. januar 2008 #18 Skrevet 9. januar 2008 Hvis det er sånn det var, så er det ille. Ikke bare det at foreldrene har disse holdningene, men barna deres risikerer å ta til seg akkurat de samme holdningene som foreldrene.
Gjest Pato Skrevet 9. januar 2008 #19 Skrevet 9. januar 2008 Årsaken til at noen barn har lærervansker er mange! Å ene og alene skylde på foreldrene er usmakelig og vitner om lite kunnskap. Ser at mange er sjokert over det du trådstarter erfarte og jeg er enig! Det finns så mange årsaker til lærevansker og da er det ikke bare snakk om dem med ADHD, dysleksi eller dyskalkuli, årsaken kan være mer enn det! Noen som faktisk har lærevansker eller som får lærevansker er barn som er født premature! lesing, skriving, matematikk og motorikk kan likegodt skyldes en dysfunksjonen i magnocellene som sender informasjon fra øynene til hjernen. Barnas intellektuelle forståelse for språk og matematikk kan i utgangspunktet være fullstendig normal. Problemet er at den visuelle informasjonen ikke kommer frem til det området i hjernen der den skal behandles. Så å hevde at foreldre er årsaken sånn som ts opplevde er totalt feil! FaktaRundt ti prosent av skoleelevene i Norge har dysleksi (er ordblinde). Like mange har lærevansker i matematikk (dyskalkuli). Mellom 30 og 50 prosent av barna som har lærevansker i matematikk, har også lese-/skrivevansker. Motoriske vansker finner vi også hos rundt ti prosent av skoleelevene. Magnocelle-dysfunksjon antas også å ligge bak mellom 50 og 75 prosent av dysleksi-tilfellene. (Kilde: Professor Hermundur Sigmundsson, NTNU) Det finns noen få, men altfor få skoler her i Norge som jobber ene og alene med barn som har lærevansker pga. forskjellige årsaker. Mange foreldre er opptatt av at barna deres skal få læring som er tilpasset deres barns lærevansker, noe foreldre er ikke like engasjerte og de som har foreldre som ikke engasjerer seg nok på dette området får barn som virkelig detter ut. Å sende et barn på ungdomsskolen som kun kan 2 eller 3 gangen og som ikke aner hva brøk er, bør heller ikke gå på vanlig skole. De bør få plass på en skole som tar seg av disse barna slik at de også kan lære seg. Sakte og sikkert, men de lærer. Desverre så er det kniving om disse plassene fordi tilbudet er større enn etterspørselen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå