LilleSolstråle Skrevet 8. januar 2008 #1 Skrevet 8. januar 2008 Katten min har vært syk en stund,og etter nok en dyrlege time i dag,så fant de ut at han er betent og trang i svelget. Dermed skal vi fra i morgen gi pusen tabletter morgen og kveld (antibiotika og betennelses-dempende). Men jeg har aldri gitt gutten min tabletter, kun medisin i flytende form. Hvordan skal jeg gjøre dette? Bare dytte pillene ned i halsen på han? Eller kan jeg knuse det, blande det i vann og sprute det ned med sånn liten sprøyte? Er redd det skal være veldig vondt for han å få tablettene "dyttet" ned i halsen,siden svelget trossalt er veldig sårt og trangt...
Smooothie Skrevet 8. januar 2008 #2 Skrevet 8. januar 2008 Du kan prøve å knuse tabletten og blande med maten hans, ellers går det vel ann å bruke sånn sprøyte om han ikke vil spise maten.
LilleSolstråle Skrevet 8. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 8. januar 2008 Jeg får ikke blandet det i maten,for han må gå på slankefor nå han veier 5.4 kilo. vet ikke hva gjennomsnittet er på en snart 3 år gammel katt er jeg... men dyrlegen sa ihvertfall at han bør slankes litt,for at er så spinkel ellers,så han har for mye fett på magen. Får bare knuse og blande det i vann trur jeg kanskje...
Helen Skrevet 8. januar 2008 #4 Skrevet 8. januar 2008 Når mine katter har fått feks p-piller så har jeg hatt katten på fanget og kost med den. Så har jeg åpnet munnen og putten tabletten så langt inn i munnen jeg kommer. Deretter har jeg holdt igjen munnen mens jeg masserer halsen til jeg merker katten svelger. Jeg har bestandig gitt kattene tablettene slik jeg har beskrevet ovenfor, det har gått helt greit med alle kattene jeg har hatt. Har ikke hverken blitt klort eller bitt. Er tablettene store og ikke kan deles har jeg blandet de ut i litt vann og gitt med engangsprøyte.
Tabris Skrevet 9. januar 2008 #5 Skrevet 9. januar 2008 Jeg gjør som m@msen. Åpner munnen på katten, stapper pillen litt langt ned, lukker munnen og holder dem forsiktig igjen mens jeg masserer halsen.
*Svima* Skrevet 9. januar 2008 #6 Skrevet 9. januar 2008 Hvis du holder katten på fanget slik at den ikke kan rygge bakover, åpner munnen ved å presse en finger mot hver side av kjeven, stikker inn tabletten fra siden slik at den kommer så langt bak i munnen som mulig, lukker kjeven og masserer halsen for å sikre at tabletten svelges. Og så en liten godbit etterpå. Høres brutalt ut, men det tar ikke mange sekundene og kattene ser ikke ut til å rekke å reagere før det er over. Er bedre å være fast, bestemt og rask enn å drive og fikle og stresse opp katten.
Moonspell Skrevet 10. januar 2008 #7 Skrevet 10. januar 2008 Mine 2 katter får p-piller sammen med brunost. Funker kjempebra. Jeg bare klemmer pillen inn i osten og lager en liten ball. Ikke ubehagelig og kjempegodt. Bare pass på å ikke ha for mye brunost.
LilleSolstråle Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 10. januar 2008 Jeg har fått beskjed om å ikke gi han ost og andre "fete" ting,siden han skal ned 1 kilo.. <men ellers var jo det et godt forslag jeg vil heller ikke dytte pillene ned i halsen hans,siden svelget hans er betent og stramt. <så det jeg har gjort er å knuse pillene,blande de i litt vann og sprute det inn i munnen hans med en sånn liten plast-sprøyte. <han liker det ikke akkurat, men det går fort, og han er fornøyd igjen etter litt dulling og kos :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå