Kodax Skrevet 8. januar 2008 #1 Skrevet 8. januar 2008 Er virkelig nøtter sunt? O__o Når de inneholder så mye som 650Kcal - eller mer? Vil gjerne ha godt begrunnede svar.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2008 #2 Skrevet 8. januar 2008 De inneholder veldig mye kalorier, ja, men det er fordi de inneholder store mengder sunt fett. Så ja, de er sunne hvis du spiser dem i begrenset antall. Propper du innpå en påse peanøtter til dagen så blir du antageligvis rimelig feit, noe som ikke er så sunt lengre.
Supraspinatus Skrevet 9. januar 2008 #3 Skrevet 9. januar 2008 Slutt å se på kcal per 100gram for å måle sunnhet! FY! Ubehandlede nøtter er kjempesunt og kaloririke. Inneholder mye proteiner, mye sunne fettsyrer, mineraler og vitaminer. Kan absolutt anbefale å spise dette hver dag. Pass på at du unngår saltede og behandlede nøtter.
dagdrømmeren Skrevet 9. januar 2008 #4 Skrevet 9. januar 2008 Nøtter er veldig sunt!!! Mye sunt fett, proteiner, vitaminer og mineraler. Mange nøtter har også et høyt fiberinnhold som gjør at man kjenner seg mett lenge. De kan trygt spises hver dag, men helst naturell...
Suzy Skrevet 9. januar 2008 #5 Skrevet 9. januar 2008 Nøtter er supersunt, men om du er redd for kaloriene så spiser du bare noen få som et mellommåltid
Gjest Fëawen Skrevet 9. januar 2008 #6 Skrevet 9. januar 2008 De små nøtteposene fra Polly (?), med tørket frukt, er altså ikke helt å anbefale? Uff.. vet så lite om dette.
Gjest Blondie65 Skrevet 9. januar 2008 #7 Skrevet 9. januar 2008 De små nøtteposene fra Polly (?), med tørket frukt, er altså ikke helt å anbefale? Uff.. vet så lite om dette. Masse tilsatt sukker, og sikkert rikelig med salt. Det sunneste av nøtter er vistnok mandler - de inneholder nesten alt en trenger hver dag. En neve mandler gjør underverker for søtsug.
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2008 #8 Skrevet 9. januar 2008 De små nøtteposene fra Polly (?), med tørket frukt, er altså ikke helt å anbefale? Uff.. vet så lite om dette. Jo, klart de er å anbefale! Ja, det er tørket frukt i posen og dermed sukker, men som et lite måltid i ny og ne er det helt greit. Jeg bruker å kjøpe meg en pose når jeg er på shopping o.l, i stedet for boller, pølser o.l som mange hiver innpå. Ingen som vil gå ned i vekt bør spise mye nøtter hver dag. Men en neve(10-12) nøtter hver dag er sunt.
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2008 #9 Skrevet 9. januar 2008 Masse tilsatt sukker, og sikkert rikelig med salt. Det sunneste av nøtter er vistnok mandler - de inneholder nesten alt en trenger hver dag. En neve mandler gjør underverker for søtsug. Du snakker mye visstnok-kanskje-muligens du, Blondie65. Du har rett og slett ikke så mye peiling, så kanskje du burde innrette deg deretter? Eks hentet fra deg: Buljong er en god proteinkilde. Popcorn er sunt snacks.
Gjest Tigress Skrevet 9. januar 2008 #10 Skrevet 9. januar 2008 Høflige og ikke-bastante Blondie har rett - mandler er de sunneste nøttene, i hvert fall i følge iForm (de hadde en artikkel om det der tidlig i høst).
Gjest Elfrida Skrevet 9. januar 2008 #11 Skrevet 9. januar 2008 Du snakker mye visstnok-kanskje-muligens du, Blondie65. Du har rett og slett ikke så mye peilingDet er akkurat slik jeg pleier å uttrykke meg når jeg ikke er helt sikker og, det er heldigvis ikke slik at man må være ekspert for å uttale seg her, det er et _diskusjonsforum_ .
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2008 #12 Skrevet 9. januar 2008 Høflige og ikke-bastante Blondie har rett - mandler er de sunneste nøttene, i hvert fall i følge iForm (de hadde en artikkel om det der tidlig i høst). Alle nøtter har hver sin "greie", noe de er spesielt sunn og bra på. Mandler er vel de minst kaloririke? *må sjekke fedonboka* Sånn sett er ALLE nøtter bra! Og selvfølgelig usalta. Men, for meg som skal holde på med dette forever, er smaken også viktig. Da driter jeg i om det blir litt ekstra salt i ny og ne, så lenge jeg spiser tunfisken, kyllingen og salaten min til vanlig, liksom. Fint for Blondie65 for støtten! (Bare jeg som ikke klarer å fri meg for flausene hun har kommet med! Da var hun riktignok mer bastant.)
Ninen Skrevet 9. januar 2008 #13 Skrevet 9. januar 2008 Nøtter er sunt og kaloririkt Perfekt hvis du er litt sulten og bare vil spise litt for å holde ut til neste måltid. (Jeg har også hørt det påstått at nøtter er bedre enn frukt til dette hvis man tenker på vekten, siden frukt øker appetitten i motsetning til nøtter, men aner ikke om det stemmer.) Når det gjelder frukt- og nøtteposer synes jeg de fra Den Lille Nøttefabrikken er bedre enn Polly sine, siden Polly sine er for salte etter min smak. Dessverre er det ikke så mange butikker (her) som har de fra Den Lille Nøttefabrikken. Men om du får anledning til å prøve dem, anbefales de
Gjest Gjest_Mamba_* Skrevet 9. januar 2008 #14 Skrevet 9. januar 2008 Man kan ikke definere mandler som det sunneste da de fleste nøtter har sine egne gode egenskaper. Ja nøtter inneholder en del kalorier, så allt med måte, men en neve nøtter om dagen er passe mengde. Man får i seg masse sunne fettstoffer og helsegevinster, og det er ett godt mellommåltid. Men overdriver man i forhold til energiomsettningen i kroppen din (hvor aktiv du er osv) , så vil man kunne legge på seg. Men man legger ikke på seg automatisk av nøtter, man legger ikke på seg automatisk av noen ting egentlig. ALT handler om hvorvidt man har energiOVERSKUDD (da legger man på seg, hvis man ikke driver og bygger muskler da, da dette er nødvendig for og bygge muskulatur) eller energiUNDERSKUDD (det er da man går ned i vekt, for du inntar mindre kcal enn kroppen forbruker..) *Valnøtter- Gir energi til hjertet (og minst karbohydrater av alle nøtter) *Peanøtter- Gir næring og styrke til huden *Cashews- Rike på magnesium, fosfor og sink, næringsstoffer som er nødvendige for at nervesystemet skal fungere på tilfredstillende måte. *Paranøtter- Rike på vitamin B1- Detter overgår innholdet i kjøtt, melk og egg. *Macadamianøtter- Er hjertevennlige. Senker kolesterolet og øker blodsirkulasjonen i hjertets kransearterier. *Hasselnøtter- forebygger nyrestein *Mandler- styrker nervesystemet og reduserer kolesterolet. *Pistasjenøtter- de mest jernrike nøttene. *Kastanjer- styrker musklene *Kokosnøtt- rik på mineraler
Kodax Skrevet 9. januar 2008 Forfatter #15 Skrevet 9. januar 2008 Ah, takk for alle svarene! Da kan jeg vel spise litt nøtter fremover siden det smaker godt og er sunt. :D
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå