Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi holder på å selge en bil privat, og lurer fælt på hvordan vi skal ordne dette med betaling og overlevering.

Jeg har tidligere bare solgt gamle biler med lav verdi, og da har penger og bil blitt byttet "på direkten". Denne bilen skal selges for rundt 200.000 kr, og det vil jeg naturlig nok ikke få overlevert cash.

Hvordan gjøres det mest sikkert, både for oss og kjøperen? Han vil antagelig ikke gi fra seg pengene før han vet sikkert at han får bilen (vi har ikke tenkt til å lure han, altså), og vi vil jo ikke gi fra oss bilen før vi vet vi får pengene.

Takker på forhånd for raske svar, siden vi er midt i forhandlingen nå!

Skrevet
Kanskje ikke. Men det jeg tenker mange reagerer på, er signalet dette sender. Om flere tar abort fordi Downs er inn i bildet, forteller dette oss at terskelen for å få barn med misdannelse er blitt lavere.

Om dette skyldes en økning blant de som mener barn med Downs krasjer med guccivesken deres, eller om det rett og slett bare er flere som ikke orker den ekstra belastningen det vil medføre, vites ikke.

Jeg ble med bilkjøperen i banken. Han overførte pengene, signerte, vi signerte kontrakt, han fikk nøklene og dro :) . Vel investerte minutter for å få sjelero.

Skrevet

Be han skaffe en bankremmisse som beviser at dere får pengene.

Skrevet
Be han skaffe en bankremmisse som beviser at dere får pengene.

Signerer på denne. Vi ordnet det på denne måten sist vi kjøpte bil.

Skrevet

Bankremisse er en god ide, ja. Å gå i banken er selvfølgelig oså en mulighet, men det er mulig overtagelsen blir i helga, og da skjærer jo det seg.

Takk for svar!

Skrevet
Bankremisse er en god ide, ja. Å gå i banken er selvfølgelig oså en mulighet, men det er mulig overtagelsen blir i helga, og da skjærer jo det seg.

Takk for svar!

Mannen min selger å kjøper biler hele tiden.

Dyre biler...

Det han gjør er å føre pengene på nett bank...

Bare viktig at den som skal føre over penger har stort nokk beløpsgtrense.

Han har aldri hatt noen problem

Skrevet
Mannen min selger å kjøper biler hele tiden.

Dyre biler...

Det han gjør er å føre pengene på nett bank...

Bare viktig at den som skal føre over penger har stort nokk beløpsgtrense.

Han har aldri hatt noen problem

Problemet med nettbank er at en betaling kan stoppes etterpå. For å være sikker på at pengene faktisk blir overført, må en vente til betalingen er behandlet og faktisk gått ut av konto. Så hvis overleveringen av bilen foregår på ettermiddag/kveld/helg, vil kjøper ha mulighet til å stoppe betalingen selv om selger så at betalingen ble lagt inn i nettbanken. Det kan også være utsikkert for kjøper hvis ikke selger vil overlevere bilen før pengene er på konto. Er det en uærlig person så kan han ta pengene og la være å overlevere bilen. Dette her er selvfølgelig værst tenkelige tilfeller. Så for å sikre beste parter så godt som mulig ville jeg heller satset på en bankremisse.

Skrevet

Jeg har solgt noen ganske dyre biler i min tid og da forlanger jeg bankremisse og/eller kontanter evt. at jeg får være til stede og med selvsyn se at pengene går ut av konto (Og ikke at betalingen bare er registrert).

Kjøpe jeg bil selv, kjøper jeg en bankremisse på et beløp som ligger noen tusen under avtalt salgssum og tar med resten i kontanter. Alltid greit å ha litt å gå på hvis man finner noe å prute på ved overtagelse...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...