Gå til innhold

Ventilator hette

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Vera_*
Skrevet

Bor i blokk hvor det er en ekstern motor på taket, har man da lov å ha ventilator hette med intern motor og eller blir det bare krøll? Noen som vet, har erfaring eller hørt noe om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor vil du i så tilfelle ha utblåsen? Mener å ha hørt at man ikke kan ha vifteventil i veggen på blokker, bare på taket.

Gjest Gjest_Vera_*
Skrevet

Jeg ville ha koblet ventilatoren til hullet i veggen som fører opp til taket der den ekterne motoren står. men tror det kan bli krøll om vi har 2 motorer på en måte..

og så er det det at man ikke kan stenge vifta helt, man må ha spjeld, men får man med spjeld på vifter med intern motor?

SÅ mye jeg ikke har tenkt på før, sukk..

Skrevet

Spør styret så får du riktig svar for ditt borettslag.

Gjest Gjest_Vera_*
Skrevet

Sendte en mail til styret og det jeg fikk til svar var: dere må benytte ventilator med spjeld..

De nevnte ingenting om motor..

Skrevet

spurte du om motor uten at de svarte deg på det?? det er somregel ikke lov og ha egen motor da du metter avtrekket slik at det suger dårlig hos dine naboer eller kan tilogmed slå inn hos dem.

du kan bruke en vifte med kull filter og motor, som blåser luften ut i rommet igjen. ikke optimalt men funker ganske bra. for det er jo gjerne ikke tilfredstillende det avsuget som er spess ikke om du er vant med en vanlig ventilator. kullfilterene bør byttes ca en gang pr år har jeg hørt. om avsuget suger bra (også ved middagstider) er det jo ingen grunn til og ha ventilator med egen motor?

Gjest Gjest_Vera_*
Skrevet

Problemet er at vi ikke finner en "vanlig" ventilator hette uten motor. Eneste jeg har sett uten motor er de flate som man bygger inn i overskap, men vi skal ikke ha verskap på den veggen så kunne jo ha tenkt oss en vanlig hette, gjerne uten motor,men må jo kunne styre åpningen i spjeldet.

Lurer på om man kan ha en med motor og ikke bruke motoren. Men er det da noen mulighet for å regulere spjeldet?

Skrevet

det finnes flere typer uten motor har du spurt på elkjøp feks? så noen mens jeg selv lett etter dette. og menner det finnes endel som kan leveres både med og uten. ble veldig overasket over prisene men:( ofte dyrere uten motor.

Skrevet

Er ganske sikker på at Thermex har enkle hetter som er tilpasset ekstern motor - de selger nemlig eksterne motorer... Men du finner de nok ikke i butikken, men alle butikker som fører Thermex kan bestille de opp til deg.

Gjest Gjest_Vera_*
Skrevet

Takk for alle svarene! Har sett en del uten motorer nå, men de er ofte tiltenkt oppkobling mot egen ekstern vifte.. Vi har jo som sagt felles vifte på taket med andre leiligheter men har funnet en ihvertfall: http://www.elprice.no/Product/ProductInfo....18&cid=6274, Leste i en katalog hos Gorenje at denne er tiltenkt sentralutsuging når flere beboere deler avtrekk. Alt man skal gjøre er jo å kunne regulere spjeldet.. forstår ikke at det kan være så vanskelig!

Men skal sjekke om Thermex og!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...