prinsessa Skrevet 8. januar 2008 #1 Skrevet 8. januar 2008 Hei! Sønnen min sluttet med bleien for over 1/2 år siden og stadig vekk har han uhell og tisser på seg. Dette kan faktisk skje opptil 4 ganger pr dag. I perioder har det gått veldig bra og han kan ha hatt perioder på 2 uker der han ikke har tisset på seg overhodet. Så igjen kan det være en uke der han tisser seg på seg hver dag og ofte flere ganger om dagen. Nå har jeg kommet så langt og er så oppgitt at jeg ikke vet mine arme råd. :gråte: Vi har prøvd alt: passer på han og tar han do, belønninger, vært lei oss, kjeftet litt/ikke kjeftet, skrytt masse av han når han har holdt seg tørr. Selv om vi passer på han så skjer det uhell alikevel. Han kan f.eks tisse på do og så går det 1/2 time og han tisser på seg. I bhg har de selvfølgelig ikke samme kapasitet til og passe på han. Han blir ikke nevneverdig lei seg når han tisser på seg, sier bare at han hadde et tisseuhell og må ha tørre klær, virker ikke som han skammer seg overhodet. Heldigvis og takk gud så bæsjer han ikke på seg og sier alltid i fra når han skal det. Må legge til at det ikke har vært noen forandringer i familien og at det ikke er noe krangling osv her hjemme. Har noen vært i samme situasjon
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2008 #2 Skrevet 8. januar 2008 Ja da, det der har vi vært gjennom. Hadde en periode i høst der 4- åringen tisset på seg flere ganger for dagen, også i barnehagen og gjerne i parkdressen. Ofte om natten også, så det ble mange skift. Prøvde med ros og å passe veldig på, men det hjalp ikke. Men så plutselig gikk det over, har hatt noen tilbakefall, men det er som oftest bare en dråpe i underbuksen. Sånt som skjer når han er så opptatt at han ikke har "tid" til å gå på do. Lykke til videre, håper det bare er en "periode" som snart går over.
Gjest =tentacle= Skrevet 8. januar 2008 #3 Skrevet 8. januar 2008 Hei! Sønnen min sluttet med bleien for over 1/2 år siden og stadig vekk har han uhell og tisser på seg. Dette kan faktisk skje opptil 4 ganger pr dag. I perioder har det gått veldig bra og han kan ha hatt perioder på 2 uker der han ikke har tisset på seg overhodet. Så igjen kan det være en uke der han tisser seg på seg hver dag og ofte flere ganger om dagen. Nå har jeg kommet så langt og er så oppgitt at jeg ikke vet mine arme råd. :gråte: Vi har prøvd alt: passer på han og tar han do, belønninger, vært lei oss, kjeftet litt/ikke kjeftet, skrytt masse av han når han har holdt seg tørr. Selv om vi passer på han så skjer det uhell alikevel. Han kan f.eks tisse på do og så går det 1/2 time og han tisser på seg. I bhg har de selvfølgelig ikke samme kapasitet til og passe på han. Han blir ikke nevneverdig lei seg når han tisser på seg, sier bare at han hadde et tisseuhell og må ha tørre klær, virker ikke som han skammer seg overhodet. Heldigvis og takk gud så bæsjer han ikke på seg og sier alltid i fra når han skal det. Må legge til at det ikke har vært noen forandringer i familien og at det ikke er noe krangling osv her hjemme. Har noen vært i samme situasjon Det er dårlig gjort å drive emosjonell utpressing av en liten gutt fordi han ikke er moden for å holde seg tørr enda. Heldigvis føler han ikke den skammen dere mener at han burde ha for å bli motivert. Det er normalt å ikke være tørr i den alderen, selv om flertallet greier det. Innstill dere på at det tar litt lenger tid enn dere hadde sett for dere, og slutt å presse gutten. Tisser han på seg 4 ganger om dagen, så trenger han bleie.
ToveM Skrevet 8. januar 2008 #4 Skrevet 8. januar 2008 Det er dårlig gjort å drive emosjonell utpressing av en liten gutt fordi han ikke er moden for å holde seg tørr enda. Heldigvis føler han ikke den skammen dere mener at han burde ha for å bli motivert. Det er normalt å ikke være tørr i den alderen, selv om flertallet greier det. Innstill dere på at det tar litt lenger tid enn dere hadde sett for dere, og slutt å presse gutten. Tisser han på seg 4 ganger om dagen, så trenger han bleie. Sier meg bare helt enig med deg, gi gutten den tiden han trenger, så kommer det nok
prinsessa Skrevet 8. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 8. januar 2008 Det er dårlig gjort å drive emosjonell utpressing av en liten gutt fordi han ikke er moden for å holde seg tørr enda. Heldigvis føler han ikke den skammen dere mener at han burde ha for å bli motivert. Det er normalt å ikke være tørr i den alderen, selv om flertallet greier det. Innstill dere på at det tar litt lenger tid enn dere hadde sett for dere, og slutt å presse gutten. Tisser han på seg 4 ganger om dagen, så trenger han bleie. Fint at du bare hever ut det som passer for deg da. Skriver også at vi roser masse når han er tørr og for det meste går vi bare og henter nytt rent tøy. Vi har også prøvd og si at det gjør ikke noe med uhell vi bare vasker det men det hjelper jo ikke det heller. Det er ikke sånn at vi driver og kjefter på han men etter den 4 gangen samme dagen kan faktisk den mest tålmodige personen bli oppgitt og lei. Nå er det over 1/2 år siden han sluttet med bleien så jeg syns denne "perioden" begynner og bli virkelig lang. Og begynne med bleie igjen er helt uaktuelt, har spurt han om det om vi skal det men da blir han virkelig lei seg og vil overhodet ikke det. Det ville rett og slett vært frykelig for han og begynne med bleie igjen. Han bruker bleie om natten ennå, vi "orker" ikke og prøve og slutte med den siden han ikke er sikkelig tørr om dagen ennå. Dette er helt greit for han men og tvinge han til og ha bleie om dagen er helt uaktuelt.
Gjest =tentacle= Skrevet 8. januar 2008 #6 Skrevet 8. januar 2008 (endret) Fint at du bare hever ut det som passer for deg da. Skriver også at vi roser masse når han er tørr og for det meste går vi bare og henter nytt rent tøy. Vi har også prøvd og si at det gjør ikke noe med uhell vi bare vasker det men det hjelper jo ikke det heller. Det er ikke sånn at vi driver og kjefter på han men etter den 4 gangen samme dagen kan faktisk den mest tålmodige personen bli oppgitt og lei. Nå er det over 1/2 år siden han sluttet med bleien så jeg syns denne "perioden" begynner og bli virkelig lang. Og begynne med bleie igjen er helt uaktuelt, har spurt han om det om vi skal det men da blir han virkelig lei seg og vil overhodet ikke det. Det ville rett og slett vært frykelig for han og begynne med bleie igjen. Han bruker bleie om natten ennå, vi "orker" ikke og prøve og slutte med den siden han ikke er sikkelig tørr om dagen ennå. Dette er helt greit for han men og tvinge han til og ha bleie om dagen er helt uaktuelt. Det var kanskje ikke så veldig lurt å etablere bleiefrihet i et halvt år når han ikke kan holde seg særlig, siden det er lettere å beholde bleien enn å reintrodusere den. Å sette opp å bli lei seg og kjefte på listen over det en gjør for å prøve å få en inkontinent 4-åring tørr, er uakseptabelt i mine øyne. Selv om det ikke er det eneste virkemidlet. Endret 8. januar 2008 av =tentacle=
Serene Skrevet 8. januar 2008 #7 Skrevet 8. januar 2008 Begge mine har hatt slike perioder, og det løste vi med å gå tilbake til bleie igjen. Jeg spurte ikke om de ville begynne med bleie, jeg sa at de måtte. Den ene syntes det var så ydmykende at han sluttet straks å tisse på seg. Og her var årsaken til at han tisset seg ut rett og slett latskap. Den andre syntes faktisk det var festlig å gå med bleie ei stund, leke baby, helt til jeg tror noen av vennene i barnehagen ertet henne litt, og så var det slutt med både bleie og uttissing etter en stund. Tror det er helt normalt å ha slike perioder etter bleieslutt.
Gjest EvaL Skrevet 9. januar 2008 #8 Skrevet 9. januar 2008 Og begynne med bleie igjen er helt uaktuelt, har spurt han om det om vi skal det men da blir han virkelig lei seg og vil overhodet ikke det. Det ville rett og slett vært frykelig for han og begynne med bleie igjen. Syns du det er rart at han sier han ikke vil ha bleie på seg etter alt fokuset dere har hatt på bleieslutt i over et halvt år? Han er så stor at han skjønner at dere forventer at han skal protestere mot å få på seg bleie igjen, men dette betyr ikke at mener det. Gutten har med all tydlighet vist i lang tid at han har behov for bleier, men får det ikke fordi det sårer stoltheten til dere foreldre. Senk skuldrene, svelg stoltheten og sett gutten i bleier igjen. La det ikke engang være et alternativ slik andre beskriver at de har gjort. Da vil situasjonen enten roe seg slik at han får tid til å finne ut dette med dogåingen når han er klar for det, eller bleien vil få han til å gå på do kjapt dersom han ikke vil bruke bleier.
Gjest Gjest_Siren_* Skrevet 9. januar 2008 #9 Skrevet 9. januar 2008 Det er nokså normalt at en del barn har slike tilbakefall, uten at noen kan forklare hvorfor det skjer. Det finnes kun 2 mulig utveier av problemet: 1. Leve med tissingen og allt medarbeid og irritasjon det medfører til problemet løser seg, for det vil det gjøre med tiden. 2. Begynne med bleier igjen og la det hele bero. Jeg er ikke det minste i tvil om hva jeg ville ha gjort, så lenge han bruker nattbleier enda og dere har bleier i huset, så hadde jeg gjenninført bleiene også på dagtid.
la Flaca Skrevet 9. januar 2008 #10 Skrevet 9. januar 2008 Det blir verken riktig å rose når ungen er tørr, eller å kjefte når han tisser seg ut! Dette er ikke noe han rår over selv, så la han få tid til å modnes.
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2008 #11 Skrevet 9. januar 2008 kjeftet litt Blir lei meg når jeg hører sånt. Han kan ikke noe for dette.
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2008 #12 Skrevet 9. januar 2008 Blir lei meg når jeg hører sånt. Han kan ikke noe for dette. Det er vel ikke snakk om at gutten har fysiske problemer her. Jeg skjønner godt at foreldrene prøver det meste før de gir opp og setter ham tilbake i bleia. Av og til trenger folk (både barn og voksne) å bli snakket litt strengt til. Når man vet at noen barn tisser seg ut av og til bare fordi de er late (jfr eksempelet over her), eller slutter helt av seg selv når andre barn erter/kommenterer det, så skal ikke foreldrene få lov til å si noe?
Gjest =tentacle= Skrevet 9. januar 2008 #13 Skrevet 9. januar 2008 Det er vel ikke snakk om at gutten har fysiske problemer her. Jeg skjønner godt at foreldrene prøver det meste før de gir opp og setter ham tilbake i bleia. Av og til trenger folk (både barn og voksne) å bli snakket litt strengt til. Når man vet at noen barn tisser seg ut av og til bare fordi de er late (jfr eksempelet over her), eller slutter helt av seg selv når andre barn erter/kommenterer det, så skal ikke foreldrene få lov til å si noe? Han har vært uten bleie i et halvt år uten å være moden for det, fordi de hadde bestemt at han skulle slutte med bleie akkurat da.
prinsessa Skrevet 9. januar 2008 Forfatter #14 Skrevet 9. januar 2008 Han har vært uten bleie i et halvt år uten å være moden for det, fordi de hadde bestemt at han skulle slutte med bleie akkurat da. Nå får du ta og meg skjerpe deg!!!! Det var da ikke vi som presset igjen om og slutte med bleie. Hvordan vet du det forresten? Bor du sammen med oss???? Han sluttet i sommer da vi var på ferie og var veldig flink og ikke hadde noen uhell i 4 uker faktisk. Han begynte selv og si fra at han skulle på do. Skulle vi vært synske da??? Kunne vel ikke vite at han ville tisse på seg mye i tiden etterpå. Syns det er utrolig frekt av deg og meget sårende at du "henger" meg ut og mener at jeg presset han til og slutte når han sluttet. Hva slags mor tror du jeg er!!! Etter bare og fått pepper her inne har jeg ringt og spurt helsesøster og hun rådet til og bare fortsette med bleieslutt og rose masse når han får det til. Hun rådet overhodet ikke til og begynne med bleie igjen. I dag har vært en fin dag og han har ikke hatt noen uhell.
la Flaca Skrevet 9. januar 2008 #16 Skrevet 9. januar 2008 Etter bare og fått pepper her inne har jeg ringt og spurt helsesøster og hun rådet til og bare fortsette med bleieslutt og rose masse når han får det til. Hun rådet overhodet ikke til og begynne med bleie igjen. I dag har vært en fin dag og han har ikke hatt noen uhell. Du må lytte til hjertet ditt og føle på hva som er best for ungen din. Helsesøster sitter ikke med fasiten på hva som er best for deg og dine. Jeg mener bestemt at i det hele tatt å fokusere på bleie/ ikke bleie/ ris og ros/ tisse seg ut eller ikke tisse seg ut blir feil. Spør heller barnet hva det har lyst til, og hva han syns er best. Vil han ha på bleie en dag i barnehagen for eksempel, så hvorfor ikke. Jenta mi er 3,5 år og sluttet med bleie i sommer. Jeg så at hun ble mye mer anspent i forhold til dobesøk hvis vi skrøt eller fokuserte på det, ville ikke skuffe oss, så det sluttet vi helt med. Hun har hatt noen uhell, med da har vi overhodet ikke fokusert på det. Ser jeg at hun forventer skryt etter å ha vært på do har hun fått det, men vi har ikke gjort så mye nummer av det. Det har vært noen uhell i barnehagen, men det gikk også over av seg selv. Det er frustrerende når det står på, men samtidig ved man jo at så små barn ikke alltid har kontroll på blæra rett og slett. Jeg skjønner at skryt kan virke positivt i alle sammenhenger. Men du kan tenke deg hvis det er noe du selv ikke rår over, og samtidig får skryt når du slumpe til å være "flink". Samtidig aner du ikke hvordan det går neste gang du må tisse, om du da vil skuffe mamma og ikke være flink. Er det noe barnet ikke har kontroll på selv vil man bare forsterke nederlagene ved å skryte når barnet holder seg tørr en dag.
ThirtySomething Skrevet 9. januar 2008 #17 Skrevet 9. januar 2008 Kan det være noe så enkelt som at han i den tiden har fått knapper og glidelås i buksa, noe han kanskje ikke behersker? Prøv med bukser han kan håndtere selv.. har sett det ofte i barnehagen, at når de slutter med bleier får de andre bukser. Før var det strikk, og så får de skikkelig linning. Siden han sier ifra når han skal bæsje, så tror jeg dette er latskap. Ikke bry deg om de andre som sier sårende ting til deg. Det er lov til å bli frustrert. Og det er også lov til å kjefte litt, og være litt streng. Når han ikke bæsjer i buksa så er det en indikasjon på at han er moden - men kanskje litt lat! Lykke til.
Gjest =tentacle= Skrevet 9. januar 2008 #18 Skrevet 9. januar 2008 Når han ikke bæsjer i buksa så er det en indikasjon på at han er moden - men kanskje litt lat! Når han ikke bæsjer i buksa så betyr det at han har kontroll på avføringen. Det sier ingenting om at han er moden i forhold til kontroll på urinblæren og dens lukkemuskler.
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2008 #19 Skrevet 9. januar 2008 Siden han sier ifra når han skal bæsje, så tror jeg dette er latskap. Ikke bry deg om de andre som sier sårende ting til deg. Det er lov til å bli frustrert. Og det er også lov til å kjefte litt, og være litt streng. Når han ikke bæsjer i buksa så er det en indikasjon på at han er moden - men kanskje litt lat! Du kan "tro" hva du vil, poenget er at du ikke vet. Hvis han får kjeft for noe han ikke rår over kan det føles sårt og urettferdig, det burde være ganske enkelt å forstå.
Gjest oppgitt Skrevet 9. januar 2008 #20 Skrevet 9. januar 2008 Etter bare og fått pepper her inne har jeg ringt og spurt helsesøster og hun rådet til og bare fortsette med bleieslutt og rose masse når han får det til. Hun rådet overhodet ikke til og begynne med bleie igjen. I dag har vært en fin dag og han har ikke hatt noen uhell. Bare fått pepper? Du har fått råd, velmenende råd, men bare fordi de ikke samsvarer med din ønsker så sier du at du bare har fått pepper? Helsesøster sitter ikke med fasiten her, om du spør 50 helsesøstre eller leger, så vil svarene være todelt. Nettopp fordi ingen vet årsaken til at gutten din tisser på seg som han gjør, eller hvordan dere best kan få slutt på det. Når folk her oppriktig og ærlig mener at det beste er at gutten din går med bleier, så sier man ikke det for å være slemme. Man mener oppriktig at det er den beste løsningen selv om det går på stoltheten din løs, fordi du syns det er leit med en såpass stor gutt som enda ikke er helt tørr til tross for at dere har forsøkt uten bleier i lang tid. Så du må gjerne peke nese til alle sammen her og si "høh, helsesøster var enig med meg så!", men det betyr altså ikke at alle helsesøstre vil si det samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå