Bokormen Skrevet 8. januar 2008 #1 Skrevet 8. januar 2008 Jeg var idag innom en Ark-butikk på jakt etter en bok de selvsagt ikke hadde... men under jakten fant jeg en annen bok jeg kunne tenkt meg, priset på coveret til 189 kr. Tok den med meg og skulle betale, og fikk da beskjed om at prisen var feil når hun slo den inn, den skulle egentlig koste 338 og det var prisen jeg måtte betale om jeg ville ha boken. Jeg sa at jeg mente at jeg da hadde rett på boken til prisen den var merket med, altså 189 kr, da det var de som hadde merket den feil og det ikke var mitt ansvar. Jeg fikk klar beskjed om at det var umulig og at jeg nok måtte betale full pris. Da sa jeg nok en gang at jeg mente at dette var feil, men at jeg ikke ville krangle mer når det var lang kø bak meg. Må si at jeg nå ikke er 100 % sikker på at jeg har rett, men mener fortsatt å være ganske sikker på at om butikken har feilpriset en vare, har kunden rett på å få kjøpt varen til denne prisen. Hva er riktig?
Gjest FrøkenStrøken Skrevet 8. januar 2008 #2 Skrevet 8. januar 2008 I utgangspunktet har du rett på en vare til den prisen som er satt på.. jeg har iallefall opplevd dette flere ganger, har aldri vært noe problem! Men når det er snakk om en bok blir det muligens noe annet, det finnes jo regler på dette.. det er ikke lov til å selge en bok av en norsk forfatter billigere enn en fast pris, litt over 300, det året den er utgitt! Så jeg venter alltid til "neste år"
Bokormen Skrevet 8. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 8. januar 2008 Boken er gitt ut i 1990, så dette burde ikke være et problem her:)
Gjest FrøkenStrøken Skrevet 8. januar 2008 #4 Skrevet 8. januar 2008 Hehe, nei det burde det ikke.. da er jeg enig med deg, du skulle betalt den prisen som sto på! Enkelte butikkansatte er veldig hyggelige på dette, men noen er sure og mener det er din feil at du ikke skjønte at boka var for billig..
Gjest GossipGirl Skrevet 8. januar 2008 #5 Skrevet 8. januar 2008 Jeg var idag innom en Ark-butikk på jakt etter en bok de selvsagt ikke hadde... men under jakten fant jeg en annen bok jeg kunne tenkt meg, priset på coveret til 189 kr. Tok den med meg og skulle betale, og fikk da beskjed om at prisen var feil når hun slo den inn, den skulle egentlig koste 338 og det var prisen jeg måtte betale om jeg ville ha boken. Jeg sa at jeg mente at jeg da hadde rett på boken til prisen den var merket med, altså 189 kr, da det var de som hadde merket den feil og det ikke var mitt ansvar. Jeg fikk klar beskjed om at det var umulig og at jeg nok måtte betale full pris. Da sa jeg nok en gang at jeg mente at dette var feil, men at jeg ikke ville krangle mer når det var lang kø bak meg. Må si at jeg nå ikke er 100 % sikker på at jeg har rett, men mener fortsatt å være ganske sikker på at om butikken har feilpriset en vare, har kunden rett på å få kjøpt varen til denne prisen. Hva er riktig? I utgangspunktet synes jeg ikke kunden har rett til å kjøpe gaven til redusert pris. Kunden får oppgitt prisen i kassen, ønsker ikke kunden å kjøpe produktet likevel, er det hans/hennes problem, så fremt det ikke er en rabatt på flere produkter som ikke er registrert. Hvis det kun står oppgitt redusert pris på en bok, og opprinnelig pris ligger inne i systemet, mener jeg at kunden bør få en beklagelse, men ikke avslag på en vare som ikke er ment å være på salg.
Cilla Skrevet 8. januar 2008 #6 Skrevet 8. januar 2008 Jeg tror det har med om du burde skjønt den var feilpriset eller ikke. Nå var prisdifferensen såpass liten at du burde fått den til feil pris. Men hadde varen f.eks kostet 5000 ordinært men var feilpriset til 500 kr så kan du som kunde ikke forvente det. Jeg kom over en helt ny CD på Posten til 99 kr, jeg ville ha denne. Men hun i kassa reagerte på prisen, den skulle koste 189 kr. Hun sa at 99 kr var under innkjøpspris og at de ikke kunne selge den så billig.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2008 #7 Skrevet 8. januar 2008 Fant dette på www.forbruker.no: Ved feilprising er i utgangspunktet en profesjonell selger bundet. I noen tilfeller kan selgeren likevel gå fri. Dette kan være tilfelle hvis prisen er så gal at du som kjøper burde ha forstått at prisen var feil, for eksempel hvis den nye bilen til 200.000 er oppgitt til 20.000 kroner. Videre kan selger i noen tilfeller gå fri, dersom feilprisingen oppdages før du skal betale, slik at du ikke har innrettet deg på kjøpet enda. Har du etter en annonse reist ens ærend til butikken for å kjøpe den feilprisede varen, kan selger bli ansvarlig for å dekke dine reiseutgifter. Opplever du å nektes kjøp på grunn av feilprising, kan du prøve om Forbrukertvistutvalget vil gi deg medhold. Som jeg ser det burde du ikke skjønt at dette var feil, prisen var ikke usannsynlig lav. Feilen ble heller ikke oppdaget før du skulle betale..
Bokormen Skrevet 8. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 8. januar 2008 Ja, Cilla, ser ut som du har rett Takk, gjest, for info Glad for å se at jeg egentlig hadde rett, prisen på boken bryr jeg meg ikke så mye om egentlig, kommer til å kjøpe den uansett, men tror jeg hadde følt meg litt flau om jeg hadde tatt feil, siden jeg sa tydelig fra om hva jeg mente var rett :gjeiper:
Arkana Skrevet 8. januar 2008 #9 Skrevet 8. januar 2008 Nå er det jo verdens enkleste sak å bare finne en prislapp fra en annen bok og bytte med den du vil ha, så personlig ville jeg ikke regnet med å få boken til den prisen som står på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå