Gå til innhold

Medlåntaker

Eilinel

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt 1/3 av leiligheten til samboeren min.

Da jeg lånte penger i banken forlangte de en medlåntaker. Samboeren er derfor medlåntaker.

Lånte er jo egentlig mitt - det er jeg som betaler det.

Hvordan skal dette skrives i selvangivelsen (hans og min)?

Hva slags innvirkning har dette når min samboer vil ta opp lån i banken - vil det da stå at han alt har et lån (han har ikke noe

lån fra før)?

Eilinel

Endret av Eilinel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tulipa
Jeg har kjøpt 1/3 av leiligheten til samboeren min.

Da jeg lånte penger i banken forlangte de en medlåntaker. Samboeren er derfor medlåntaker.

Lånte er jo egentlig mitt - det er jeg som betaler det.

Hvordan skal dette skrives i selvangivelsen (hans og min)?

Hva slags innvirkning har dette når min samboer vil ta opp lån i banken - vil det da stå at han alt har et lån (han har ikke noe

lån fra før)?

Eilinel

Det vil stå at han har lån på beløpet som han medlåntaker på også - i tillegg til event. andre lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingen påvirkning.

Jeg og samboer har to separate lån hvor vi er medlånetakere til hverandre.

Mitt lån står ikke på samboers selvangivelse og hans står ikke på min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulipa

Og det er du helt sikker på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulipa

Det høres snodig ut .. i banken vil dere selvsagt stå oppført med samlet gjeld - der vil lånet du er medlåntaker vil stå akkurat som et vanlig lån.

Derfor vil lånet du er medlåntaker til også bli medregnet som gjeld om du søker nytt lån.

Endret av Tulipa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står som hovedlåntaker (samboer som medlåntaker) på både boliglån og billån.

I banken står vi begge ført opp med lån og ved evt nye lån vil banken vurdere ut i fra størrelsen av lånet man har. Man er like ansvarlig for lånet enten man står som hovedlåntaker eller medlåntaker, men på selvangivelsen er det kun jeg som får oppført gjelden. Jeg får rentefordelen mtp skatt, men vi beregner hvor mye det blir og jeg setter tilsvarende inn på sparekontoen vår for felles bruk.

Man kan få oppført gjelden på begge i selvangivelsen, men da tror jeg dere må oppgi hver sin del av lånet. Begge kan jo ikke trekke fra de samme renteutgiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk oppført hele gjelden på min selvangivelse fordi jeg var hovedlånetaker og han medlånetaker, men vi delte summen i to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulipa
Jeg fikk oppført hele gjelden på min selvangivelse fordi jeg var hovedlånetaker og han medlånetaker, men vi delte summen i to.

Ja - men om en av dere skal søke nytt lån så vil medlåntaker-lånet bli regnet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres snodig ut .. i banken vil dere selvsagt stå oppført med samlet gjeld - der vil lånet du er medlåntaker vil stå akkurat som et vanlig lån.

Derfor vil lånet du er medlåntaker til også bli medregnet som gjeld om du søker nytt lån.

Det er jeg helt sikker på.

Min søster stod som medlånetaker på mitt forrige boliglån, og det har aldri stått oppført på hennes selvangivelse.

Det er helt vanlig Tulipa og ikke spesielt snodig.

At man står som medlånetaker er jo kun en formalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er forskjell på det man som står oppført som i banken og det man står oppført som i selvangivelsen.

I banken vil enhver låneforpliktelse være en heftelse. Dvs. at dersom man er medlånetaker til et lån så har man en heftelse i sin kredittgrense fordi man har et betalingsansvar for det lånet man er medlånetaker til.

I skattesammenheng er det hovedlånetaker som faktisk betaler lånet til banken og det er da denne som får fradrag for rentene. Dersom man betaler lånet i fellesskap må man som samboere gjøre opp seg i mellom. Som gifte med felles økonomi kan man velge å bli lignet som en enhet eller som et fellesskap og i såffall fordeles disse rentene mellom partene. Dette vet jeg da jeg har hatt det slik da jeg var gift. For samboende er vel det andre regler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som samboende (i 2006) fikk min mann, som er hovedlåntaker, hele lånet på sin selvangivelse, men vi endret det, så vi fikk halvparten av lånet, og halvparten av rentene hver. Det kunne vi lovlig gjøre fordi det gjenspeilet realitetene, vi hadde likt ansvar for lånet og det var liksom halvparten hver sitt, selv om det var hans navn det sto i , og hans bankkonto det gikk ut fra (vi hadde felles økonomi, så det betydde ikke noe reelt, vi betalte det likt)

Som gift (i 2007) blir det som Blondie skriver, og for 2008 har de faktsik fått det inn på beregningene for skattekort at vi har halve lånet hver, om jeg ikke husker feil, men vi lignes jo uansett som ektepar og skal da lignes sammen eller separat avhengig av hva som vil lønne seg for oss, men uansett kan vi om vi lignes separat fordele renter og lån akkurat som det måtte passe oss.

I banken hefter hver av oss for lånet i sin helhet uansett.

Så ja, det er forskjell på hva som viser på selvangivelsen, og hva banken regner med når du søker lån.

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...