Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har skrevet her inne på forumet før, om at jeg ikke finner helt ut av syklusen min etter å ha brukt p-piller i 6-7 år..var forvirret før, nå er jeg hvertfall forvirret!! :lete: Jeg sluttet på p-pillen i juli, så ar jo hatt mensen etter dette!! MEN nå er den så sen!! :sjenert: Jeg har ikke hatt mensen siden 24 oktober! Hadde 2 menstruasjoner før dette, da var syklusen ustabil, men fikk mensen på ca dag 60 til 65.. Nå er det plutselig gått over 75(!!) dager siden forrige mens. Jeg hadde murringer i magen i helgen, typiske mensen smerter, men ingen mens! Jeg håpte i det lengste igår da jeg tok graviditetstest at jeg var gravid men.. ingen utslag der. den va negativ.. Noen i lignende situasjon??

Endret av lisa*
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ujevn menssyklus kan være et resultat av pilleslutt, men den skal vel begynne å stabilisere seg etter noen måneder. Ujevn menssyklus kan også være symptom på PCOS eller endometriose.

Skrevet (endret)

Jeg hadde det også sånn. Jeg sluttet på pillen i august 2006, og fikk ikke mensen i det hele tatt. Jeg ventet og ventet i flere måneder, før jeg fikk somlet meg til å gå til legen i januar 2007. Hun henviste meg til gynekolog, og etter undersøkelse der viste det seg at jeg har PCOS (en type hormonforstyrrelse). Det var derfor kom ikke mensen i gang av seg selv. Jeg måtte ha pillehjelp for å få den i gang. Og jaggu ble jeg ikke gravid kort tid etterpå (det hadde nok med omlegging av kosthold å gjøre også, men dog). Jeg var kjempeheldig, selv om det totalt tok meg et helt år å bli gravid.

Jeg råder deg til å kontakte legen og be om en henvisning til gynekolog. Der finner de ut av hva som eventuelt er galt og hva som kan gjøres for å hjelpe deg. Lykke til! :)

Endret av Bippe
Skrevet

Takk for svar! Håper på flere svar også.. :jepp:

Har bestilt meg legetime idag, håper å finne ut av det der..

Har faktisk vert hos gynekolog for en stund siden, men det var en ubehagelig opplevelse.. Han bare lo av meg, og ville ikke undersøke meg, mente vi burde prøve hvertfall 1 år først! Vet jo det, men var bekymret at at det var noe galt. Tok til slutt en rask undersøkelse, mente det ikke var noe galt. Håper jeg ikke må der igjenn.. :sukk:

MEN: håper jo at jeg er gravid!! er det en mulighet? bare at det ikke viser på noen test enda?

Gjest prøvepar
Skrevet

Jeg er i akkuart samme situasjon som deg, utrolig kjedelig... Jeg har gått på sprøyta og sluttet omtrent da du sluttet på pillen... Her er det mye variasjon i utflod, virker som jeg har EL, men ingen tester slår ut. Hatt mensen sist for 1 1/2 mnd siden. Har hatt en del menssmerter de siste dagene, men ingen mens dukker opp... Alt er usikkert og når man nesten tror man er gravid, viser testen det motsatte...

Skrevet (endret)

Bytt lege hvis legen ler av deg! :forvirret:

Pcos er ikke så uvanlig og bør definitivt sjekkes! (en blodprøve holder som oftest)

Endret av Sunshine
Skrevet
Jeg hadde det også sånn. Jeg sluttet på pillen i august 2006, og fikk ikke mensen i det hele tatt. Jeg ventet og ventet i flere måneder, før jeg fikk somlet meg til å gå til legen i januar 2007. Hun henviste meg til gynekolog, og etter undersøkelse der viste det seg at jeg har PCOS (en type hormonforstyrrelse). Det var derfor kom ikke mensen i gang av seg selv. Jeg måtte ha pillehjelp for å få den i gang. Og jaggu ble jeg ikke gravid kort tid etterpå (det hadde nok med omlegging av kosthold å gjøre også, men dog). Jeg var kjempeheldig, selv om det totalt tok meg et helt år å bli gravid.

Jeg råder deg til å kontakte legen og be om en henvisning til gynekolog. Der finner de ut av hva som eventuelt er galt og hva som kan gjøres for å hjelpe deg. Lykke til! :)

Takk for svar!

Omlegging av kosthold? På hvilken måte?

Skrevet

Til prøvepar:

Godt å høre om noen i samme situasjon.. fordet om jeg egentlig ikke unner noen å streve med å bli gravid.. Har du vert hos lege?

Gjest prøvepar
Skrevet
Til prøvepar:

Godt å høre om noen i samme situasjon.. fordet om jeg egentlig ikke unner noen å streve med å bli gravid.. Har du vert hos lege?

Nei, har ikke vært hos lege. Vi drar ikke til lege før vi har prøved et år, dvs at hvis det ikke blir noen graviditet innen sommeren 2008, så blir det nok et legebesøk. Vet at det kan ta laaang tid før hormonene og syklusen kommer tilbake til normalen. Må bare være tolmodig selv om det kan være tungt å være den som ikke blir gravid...

Skrevet
Nei, har ikke vært hos lege. Vi drar ikke til lege før vi har prøved et år, dvs at hvis det ikke blir noen graviditet innen sommeren 2008, så blir det nok et legebesøk. Vet at det kan ta laaang tid før hormonene og syklusen kommer tilbake til normalen. Må bare være tolmodig selv om det kan være tungt å være den som ikke blir gravid...

oki.. vi har ikke tolmodighet til det.. Hadde ikke regnet med at det skulle ta så lang tid! Gikk på en smell der ja.. :tristbla:

Ja, kjempe tungt når alle vennene rundt oss er gravide, og kommenterer at vi bør sette i gang snart.. Er jo så klar!!

Gjest prøvepar
Skrevet
oki.. vi har ikke tolmodighet til det.. Hadde ikke regnet med at det skulle ta så lang tid! Gikk på en smell der ja.. :tristbla:

Ja, kjempe tungt når alle vennene rundt oss er gravide, og kommenterer at vi bør sette i gang snart.. Er jo så klar!!

Har du hatt noen EL etter at du slutta på pillene? Eller venter du på første EL etter at du slutta i sommer?

Skrevet
Har du hatt noen EL etter at du slutta på pillene? Eller venter du på første EL etter at du slutta i sommer?

De vet jeg ikke.. har jo så lange sykluser, så vet ikke helt når jeg skal teste.. Har testet uten resultat noen ganger!

Har du?

Gjest prøvepar
Skrevet
De vet jeg ikke.. har jo så lange sykluser, så vet ikke helt når jeg skal teste.. Har testet uten resultat noen ganger!

Har du?

Er veldig usikker... Tror ikke det, men man vet jo aldri.. Har tatt en del tester for å prøve å finne en EL, men ikke fått noen positiv test enda... Jeg tar en EL-test om dagen denne måneden for å se om jeg har EL i løpet av januar. Hvis ikke noen av testene er positve legger jeg vekk testene, venter på mens og så tester jeg 2 uker etter mens der igjen. Det er planene.

Skrevet
Takk for svar!

Omlegging av kosthold? På hvilken måte?

Når man har PCOS kan kostholdet faktisk spille en stor rolle. Man bør spise sunnere og bevege seg mer for å øke sjansene for å bli gravid.

Her kan du lese litt om det dersom du er interessert. Se punkt 7 og 8.

Jeg er heldig og har en "mild" form av PCOS, det vil si jeg har ikke så mange plagsomme symptomer som f.eks overvekt og økt behåring. Men jeg hadde ikke eggløsninger og menstuasjon, og det er der kostholdet kommer inn. En endring i dette vil øke sjansene for at eggløsning og mens kommer mer i rute, og dermed øker det sjansene for å bli gravid. Meget kort fortalt. ;)

Skrevet

Hei

Jeg er i samme situasjon som deg :tristbla: Sluttet på pillene i mars 2007 og fikk ikke mensen igjen før i august....og så kom den ikke igjen før nå i romjulen...

Har ikke oppsøkt lege for utredning, men tenker å gjøre det om det viser seg at denne syklusen har planer om å bli like lang som de to forrige. Vi stresser ikke med å bli gravide, men kjenner tålmodigheten begynner å bli litt borte når det nå snart har gått ett år og jeg kun har hatt mensen to ganger :tristbla:

Skrevet

Da har dere tålmodighet.. Vi skal til legen nå og utrede oss begge to,for å være på den sikre siden..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...