Gjest Lott@ Skrevet 28. april 2003 #21 Skrevet 28. april 2003 Dette er tiltalelsesfraser som er mer eller mindre "utdødd". Men, for å korrigere litt.................... Gramatisk sett er det ingenting som heter Dere - nevnte ord skrives gramatisk riktig KUN med liten d. Det er med andre ord kun følgende tiltalelsesord som skrives med stor D: De Dem Deres Det er ihvertfall hva jeg lærte på skolen i sin tid.
~nette Skrevet 28. april 2003 #22 Skrevet 28. april 2003 Husker barneskolelæreren vår fortalte en historie (som sikkert ikke er sann!) om hushjelpen som var så redd for å si feil. For sikkerhets skyld sa hun De Dem Deres, skal det være frokost oppe eller nede?
anine Skrevet 28. april 2003 #23 Skrevet 28. april 2003 Helt riktig, Lotta@. Dere har aldri vært høflighetsform av noe som helst.
@shygirl@ Skrevet 28. april 2003 #24 Skrevet 28. april 2003 Jeg bruker alltid stor D når jeg skriver "forretningsbrev". Synes det ser best ut. I tillegg viser det at man er litt ydmyk, synes jeg. KOmmer jo litt an på hvos man skal sende det hen. Er det et klagebrev hadde jeg nok ikke brukt det i det hele tatt.
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2003 #25 Skrevet 29. april 2003 De, Dem og Dere hørte til i tiden da menn var Mænd, kvinner var Quinder og Høyre var Høire. Og der var Enkefruene avslørt ja.... :blunke:
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2003 #26 Skrevet 29. april 2003 tror jeg ville følt meg alt annet enn profesjonell dersom jeg skulle skrive stor D i formelle brev... det hører til i en verden jeg ikke vil bevege meg inn i.. i mitt liv finnes det kun du og dere.. formelt, profesjonelt osv tror de fleste foretrekker ekte høfelighet framfor påklistrede utdaterte fraser
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå