Gjest Jamila Skrevet 23. april 2003 #1 Skrevet 23. april 2003 Spørsmål som haster - heter det Dere eller dere, og Dem eller dem i forretningsbrev? Jeg mener det heter dere, en kollega nekter..... Håper noen kan svare?
Gjest Vega Skrevet 23. april 2003 #2 Skrevet 23. april 2003 Tidligere for mange år siden var det Dere, Dem osv. Nå er det blitt mer avslappet og man kan skrive dere og du.
Gjest Jamila Skrevet 23. april 2003 #3 Skrevet 23. april 2003 Takker! Jeg mente også at det var like korrekt med deg, du osv.
Sandman Skrevet 23. april 2003 #4 Skrevet 23. april 2003 Tidligere for mange år siden var det Dere, Dem osv. Nå er det blitt mer avslappet og man kan skrive dere og du. "dere" med liten "d" er ok, men "du" skjærer seg litt syns jeg, hvis brevet er forretningsmessig. De eller Dem, med stor "D", er nok fortsatt mest riktig.
Gjest gurimalla Skrevet 23. april 2003 #5 Skrevet 23. april 2003 Du kan bruke både De og Dem og du og dere. Det er ikke noe som er mer eller mindre riktig i denne sammenhengen.
Atmi Skrevet 23. april 2003 #6 Skrevet 23. april 2003 Jeg ville gjort det slik at dersom jeg brukte ord som dem ville jeg brukt stor D fordi at da er jeg litt høytidelig i språket. Dersom jeg skriver De og liksom. Men dersom jeg skriver du vil jeg kunne skrive dere. Dersom du bruker de høytidligelig ordene syns jeg det skal være med stor D. Men det er ok uansett hva du gjør. Det eneste er at du viser deg mye yngre dersom du bruker liten d i de "fine" orda - fordi det er ikke mer enn 15 år siden det var riktig og bruke Dere og Dem. Så det henger i hos mange.
Gjest Anonymous Skrevet 23. april 2003 #7 Skrevet 23. april 2003 Jeg lærte en gang i forbindelse med søknadsskriving at det kun var De, Dem og Deres som skulle ha stor forbokstav. De og Dem menes her én person. Dere skal altså ha liten bokstav (forutsatt at ordet står midt i en setning selvsagt ). Hilsen Lille meg
Atmi Skrevet 23. april 2003 #8 Skrevet 23. april 2003 Jeg lærte en gang i forbindelse med søknadsskriving at det kun var De, Dem og Deres som skulle ha stor forbokstav. De og Dem menes her én person. Dere skal altså ha liten bokstav (forutsatt at ordet står midt i en setning selvsagt ). Hilsen Lille meg Ja, det er riktig. Jeg tenker Dere som brukt i stede for De. Dersom det er flere personer man henvender seg til
waco Skrevet 23. april 2003 #9 Skrevet 23. april 2003 Nå får De roe dem ned en smule. Dere andre, hva sier dere?
Gjest Anonymous Skrevet 24. april 2003 #10 Skrevet 24. april 2003 Til Atmi. Er det flere du henvender deg til tror jeg ikke det er riktig å bruke stor D på dere! At det fortsatt bare er De (du), Dem (deg), Deres som skal ha stor forbokstav. Men jeg skjønner tankemåten din! Hilsen Lille meg
Gjest Anonymous Skrevet 24. april 2003 #11 Skrevet 24. april 2003 De, Dem og Dere hørte til i tiden da menn var Mænd, kvinner var Quinder og Høyre var Høire.
tuji Skrevet 24. april 2003 #12 Skrevet 24. april 2003 Ingen ting skrives med stor D! Det var i gamle dager!
Gjest Anonymous Skrevet 24. april 2003 #13 Skrevet 24. april 2003 Ingen ting skrives med stor D!! Johoså! Drammen, Drøbak..., jeg nevner i fleng...
tuji Skrevet 24. april 2003 #14 Skrevet 24. april 2003 Burde skjønt at den kom til å komme fra deg. Tjihihi.
Gjest eminel Skrevet 24. april 2003 #15 Skrevet 24. april 2003 De, Dere og Dem må være det riktige å bruke når du skriver et formelt brev. Jeg tror i hvertfall at de fleste setter pris på at du bruker stor D, og at det ser mer proffesjonellt ut :D
Atmi Skrevet 24. april 2003 #16 Skrevet 24. april 2003 Til Atmi. Er det flere du henvender deg til tror jeg ikke det er riktig å bruke stor D på dere! At det fortsatt bare er De (du), Dem (deg), Deres som skal ha stor forbokstav. Men jeg skjønner tankemåten din! Hilsen Lille meg Hehe - ja, det er mulig at jeg roter fælt her (kjente det da jeg skrev at jeg skrev fortere enn jeg tenkte på en måte). Men jeg skjønner og tankemåten min.
Bridget Skrevet 24. april 2003 #17 Skrevet 24. april 2003 Hei! De, Dem og Dere skal kun brukes om du skriver til kongen eller hans familie. I brev, søknader og annet som skal være formelt bruker man de, dem og dere med liten bokstav. Husker ikke hvor jeg har dette fra, men det er fra "sikre" kilder hvor jeg sjekket det opp for en tid tilbake.
Gjest Zalomine Skrevet 25. april 2003 #18 Skrevet 25. april 2003 Vel, det er vanlig å bruke "De, Dem og Dere" til flere enn kongen. Og det er rett å bruke stor D dersom det er hødlig ment. Altså, ordet "dere" er på samme nivå som "du", mens "Dere" er på nivå med "De", skjønner? Man bruker ikke "du" i høfflige vendinger, og derfor heller ikke dere. Da det her var satt i forhold til bruk av "Dem" og "De", så er "dere" altså feil. Om du velger å være mer uhøytidelig kan du bruke "du" og "dere", men ikke bland "dere" og "Dem" for all del!!
tuji Skrevet 28. april 2003 #19 Skrevet 28. april 2003 Sjekka med språkrådet, og jeg tok feil: http://www.sprakrad.no/oss.htm#de
Gjest uinnlogget LoisLane Skrevet 28. april 2003 #20 Skrevet 28. april 2003 Så flott at du sjekket, og at du kan innrømme at du tok feil! Den egenskapen er det ikke alle her på KG som har...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå