Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei lurer på om noen kloke hoder kan hjelpe meg litt.

Saken er at vi har havnet i en "litt uheldig" situasjon der mannen nå blir trukket 6000,- i mnd av lønna. Dette er en gammel sak, som vi er fullt inneforstått med skal betales, men jeg synes alikevel at trekket er ganske stort.

Etter skatt og dette trekket får han utbetalt 13000,- i mnd. Jeg er hjemmeværende og mottar kontantstøtte og barnetrygd på 4300,- Totalt på oss begge 17300,-

Vi leier og betaler husleie på 7500,- + strøm, altså sitter vi igjen med 9800 pr mnd som skal dekke alt. (Har også lån på 2100,- pr. mnd)

Er dette riktig, og kan man klare seg på dette? 2 voksne og et barn?

Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Her finner du satsene.

Dersom han forsørger hele familien skal han ha kr 8.700 igjen når namstrekket er gjort.

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er anledning til å trekke ganske mye, men såvidt meg bekjent blir slike vedtak gjort med 6 mnd av gangen.

Så når denne perioden er over - ta kontakt med inkassobyrået, og be om en ordning der dere betaler et avtalt beløp. Da får dere orden på det.

Det svarer seg aldri - uansett hva slags prinsipper, meninger, kreditors oppførsel, bankmannens dårlige ånde, etc. - å la en sak gå til namsmannen. Ikke la det skje igjen. Gå heller inn på en avtale med inkassoselskapet og betal ned saken i 6 mnd hos dem etter at namstrekket er borte. Dersom saken fremdeles ikke er nedbetalt etter dette kontakter dere inkassoselskapet og de er nå snart moden for sanering av diverse. Forutsetningen er at dere har vært mønsterbetalere i avtaleperioden med inkassobyrået.

Skrevet
Her finner du satsene.

Dersom han forsørger hele familien skal han ha kr 8.700 igjen når namstrekket er gjort.

De skal vel ha litt mer, iom at de skal ha tillegg for barnet, som kommer an på alder. Hvis barnet er under 5 år skal de ha 10.400 igjen til livsopphold, mer hvis barnet er eldre, og da blir de trukket litt for mye. Men dersom det er snakk om ett kortvarig trekk ville jeg nok latt det gå, og heller klart meg med mindre for å bli fortere ferdig med det. Men er det ett trekk som skal gå lenge ville jeg nok klagd på det. Slike trekk fastsettes for inntil 2 år av gangen, og for å klage på det kan man ta kontakt med namsmannen.

Skrevet
Hei lurer på om noen kloke hoder kan hjelpe meg litt.

Saken er at vi har havnet i en "litt uheldig" situasjon der mannen nå blir trukket 6000,- i mnd av lønna. Dette er en gammel sak, som vi er fullt inneforstått med skal betales, men jeg synes alikevel at trekket er ganske stort.

Etter skatt og dette trekket får han utbetalt 13000,- i mnd. Jeg er hjemmeværende og mottar kontantstøtte og barnetrygd på 4300,- Totalt på oss begge 17300,-

Vi leier og betaler husleie på 7500,- + strøm, altså sitter vi igjen med 9800 pr mnd som skal dekke alt. (Har også lån på 2100,- pr. mnd)

Er dette riktig, og kan man klare seg på dette? 2 voksne og et barn?

Takk for svar!

Dette skal dere klare. Får tenke på at det ikke varer evig......det er bare å stramme inn. Mange som ikke har dette i mnd å leve av.

• 1 år senere...
Skrevet

Hei. Jeg og min mann har noe gjeld fra flere år siden. For noen år siden søkte vi gjeldsordning og fikk avslag. Nå har vi prøvd å finne en direkte ordning med kreditorene. Min mann sin lønn har gått ned de siste måneder, akkurat midt i vurderingen av vårt forslag. Poenget med det hele er at jeg fikk utleggstrekk på over kr 8000 fra min nettolønn (omtrent kr 14.000) , i mars måneden, og ble med kr 6000 igjen. Nettolønn på min mann var i mars kr 8000, netto. Vi har et barn under 18 år. Vi må betale husleie, strøm, livsopphold, reisepenger, osv. Jeg syns utleggstrekk beløpet er alt for høyt. Jeg er hardt sjokkert av situasjonen. Hva kan jeg gjøre?

Takk for responsen (-:

Gjelin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...