Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2008 #1 Skrevet 8. januar 2008 Hvor bevisst er du i forhold til barn og den maten du gir dem? http://dinmat.aftenposten.no/Temasider/Mat...seg-hyperaktive
Nicky B Skrevet 8. januar 2008 #2 Skrevet 8. januar 2008 Jeg vil si jeg er veldig bevisst. For meg er det helt logisk at det vi spiser daglig har en innvirkning på kroppen og at maten kan være både medisin og gift alt ettersom hva man velger å putte i seg. Jeg og mannen møter mye motbør innen familien på dette punktet og opplever at ymse slektninger på død og liv skal fore baret vårt med sukker og all slags typer godteri. Jeg vil ikke si vi er hysteriske- vi tåler at hun får spise det samme godteriet som andre barn i tilfeller det faller seg naturlig. (for eksempel i barnebursdager, julefester med nissepakker etc) Men vi forer ikke barnet med den slags hjemme. Her lager vi for det meste maten fra bunnen av selv, slik at den blir mest mulig næringsrik og vi spiser i bunn og grunn lite usunt. Uten at vi blir fanatikere av den grunn.
Caramba Skrevet 8. januar 2008 #3 Skrevet 8. januar 2008 (endret) Jeg bruker lite halv og helfabrikata og lager stort sett middagene fra bunnen av. Det vil si feks ris/poteter, grønnsaker og kjøtt/fisk. Det synes jeg selv smaker best, det samme gjør min sønn. Jeg har ikke lyst til å stappe ungene med feks pølser, pizza, juice og søtsaker. Jeg føler meg selv uvvel hvis jeg spiser junk og da må det være dobbelt så ille for magen til et lite barn. Han skal seff få lørdagsgodt og kake i bursdager og på besøk, men det skal ikke være del av det daglige kostholdet. Endret 8. januar 2008 av Caramba
Gjest imli Skrevet 8. januar 2008 #4 Skrevet 8. januar 2008 Enig med dem over, viktig å tenke på hva barna får i seg. Vet om noen som har pølser i ulike former til middag hver dag, for "det er det eneste de liker!" Ærlig talt, går vel an å tilby dem noe annet fra starten av... Ungene liker ikke bare pølser, hvis pølser er noe de ikke får så ofte. Samme med sjokoladepålegg, hvorfor venne ungene til å spise drittmat?
Gjest *Mim* Skrevet 9. januar 2008 #5 Skrevet 9. januar 2008 Vi er bevisste på å gi ungene all slags mat, og at det skal være en positiv stemning rundt bordet. Det er lov å ikke like, men det skal ikke skrikes ut! Og det hender gvi kjøper både sjokopålegg og grandis...
Gjest StoreSky Skrevet 9. januar 2008 #6 Skrevet 9. januar 2008 Jeg er ikke noe streng i det hele tatt, men sikkert slappere enn mange andre. Bursdag/jul/etc da får hun godis hjemme og borte. Men til hverdags er det vanlig sunn mat som gjelder. Lite kjøtt, mer grønnsaker, og sunne karbohydrater (fiber + knekkebrød, fullkornsbrød, durumhvete pasta/fullkorns pasta, etc) Jeg blander gjerne halvfabrikata, feks pastasaus som blandes med mer grønnsaker og tomat på boks. Blir drøy og billig. Pølser er en fryktelig uting! Så vi har begynt og spise soyapølser, dyrt men heller sjeldnere. (til bursdagsfest blir det nok vanlige pølser, blir for dyrt med soyapølser til alle!) Synder? Vår datter får juice eller fun light på skolen (melkeallergi). Det hender hun får syltetøy hvir jeg ikke har annet hun liker.
Tuttamedtulla Skrevet 9. januar 2008 #7 Skrevet 9. januar 2008 Vi er bevisste, men ikke hysteriske. Jenta vår på 18 måneder vil smake på alt, men om hun får det er en annen sak. Ja, jeg skal innrømme at hun får servert saft til middagen av og til, dersom vi drikker brus. Bedre at hun får i seg husholdningsaft enn Pepsi Max spør du meg. Vi spiser mye fisk, og er flink med grønnsaker. Så ille er vi ikke akkurat. Det med pølse visste jeg faktisk ikke. Det må jeg ta med meg videre. Skal innrømme at pølse er favoritten til prinsessa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå