Gå til innhold

Hva blir lefse på engelsk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hva lefse blir på engelsk?

Skrevet

Så vidt jeg vet sier de bare lefse på engelsk også, siden dette er et typisk norsk bakverk og dermed ikke har noe godt engelsk navn.

Skrevet

Jeg bodde et år i en del av USA med mange norskættede folk, og de kalte det bare for lefse. Selv om e-en på slutten hørtes mest ut som en a. Der jeg bodde var det veldig vanlig med lefse, men jeg tror ikke du kan forvente at en gjennomsnittlig amerikaner eller engelskmann skal vite hva det er. Er nok best å forklare litt hva det dreier seg om.

Skrevet (endret)

Er norsk utrykk dette ja.

Så om du skal forklare det blir det noe som:

(a) thin poteto based pastry. Så kan man jo videre forklare at det serveres med "butter and sugar, and sometimes cinnamon" :D eller.no :D

Endret av Snibel
Skrevet
Er norsk utrykk dette ja.

Så om du skal forklare det blir det noe som:

(a) thin poteto based pastry. Så kan man jo videre forklare at det serveres med "butter and sugar, and sometimes cinnamon" :D eller.no :D

Eller så kunne man sagt at det var en type "flatbread".

Skrevet
Eller så kunne man sagt at det var en type "flatbread".

Ja, det er jo også forklarende :).

Bare tenkte at siden lefse er mer snack enn mat i den forstand at det ble mer aktuelt og kalle det kake/bakevare:D

Skrevet

Bare tenkte at siden lefse er mer snack enn mat i den forstand at det ble mer aktuelt og kalle det kake/bakevare:D

Hæ? Sukker? Kake? Ikke mat? Er det ikke lefse vi snakker om...?

Gjest Blondie65
Skrevet

Potetlefse er potetlefse. Det finnes da en haug andre varianter, blant annet Vestlandslefse, og der tror jeg ikke du vil finne noe potet. Så å si til engelskmenn at det er kake laget av potet er helt feil, med mindre du mener potetlefse.

Jeg ville sagt at det var en slags søt pannekake steikt på egen spesialplate.

Skrevet (endret)
Ja, det er jo også forklarende :).

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...j&OPP=lefse

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)

lefse lefse f1 el. m1 (trol av leiv) fint, mykt, ugjæret bakverk, ofte brukt med smør og sukker på

Ja, kanskje trådstarter skal fortelle hva hun er ute etter da. Jeg spiser lefse som snacks med sukker og smør på :D.

Men som Blondie sier er det da mange lefser. Og det er jo ikke potet i vestlandslefsa, så det er jo helt rett at det ikke blir potet som er riktig der.

Endret av Snibel
Gjest reiseglad
Skrevet

Diskusjonen minner meg om en gang jeg var i Austarlia, og vi hadde vært i sjømannskirka i Sydney og kjøpt en pakke vestlandslefse. Noen dager etter satt vi i vår bobil og spiste lefser, sammen med våre nye, australske venner som vi hadde invitert. Vi ante ikke hvordan vi skulle beskrive hva dette egentlig var, og endte opp med å kalle det for "flatcake" :) Og flatcake med en god australsk vin til, er ikke å forakte, he, he...

Skrevet
Potetlefse er potetlefse. Det finnes da en haug andre varianter, blant annet Vestlandslefse, og der tror jeg ikke du vil finne noe potet. Så å si til engelskmenn at det er kake laget av potet er helt feil, med mindre du mener potetlefse.

Nei, jeg mente ikke lompe eller potetlefse.....ps...da spør jeg forresten hva man sier om potetlefse au....

Tenkte mest på vanlig lefse. Noen bruker jo ost/laks i, eller sukker og rømme. Det er en Engelsk dame som spør...lefsen i seg selv er jo ikke søt.....

Det blir kansje og si bare lefse eller lefsa?

Skrevet

Jeg stod i immigrasjonen i Minneapolis for noen år siden - og da spurte dama bak skranken "have you brought any lefse with you?" :)

Er nok ikke noe engelsk ord for det trur eg.............

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Dette er hva min Norsk-Engelsk ordbok har å si: lefse thin pancake of rolled dough, served buttered and folded.

Skrevet
Nei, jeg mente ikke lompe eller potetlefse.....ps...da spør jeg forresten hva man sier om potetlefse au....

Tenkte mest på vanlig lefse. Noen bruker jo ost/laks i, eller sukker og rømme. Det er en Engelsk dame som spør...lefsen i seg selv er jo ikke søt.....

Det blir kansje og si bare lefse eller lefsa?

Lompe og lefse er absolutt ikke det samme! Lefse lages derimot av flatbrøddeig (med eller uten poteter).

Hva mener du forresten med vanlig lefse siden du ikke mener den som som oftest lages av blant annet poteter? I min verden (jeg jobber med mat, ja) finnes det to typer "lefse". Du har vestlandslefsa (som ofte serveres med smør, sukker og kanel og er en kake) og så har man det som rett og slett kalles lefse som langt fra er noen kake. Den serveres ofte ved siden av varmmat eller smurt med div. kjøtt eller ost. Dette er to veldig ulike typer bakverk.

Når folk bruker ordet lefse, regner jeg med at det er nettopp lefse de mener. Ikke vestlandslefse. Akkurat som jeg forventer at folk mener brød og ikke knekkebrød når de bruker ordet brød.

Skrevet
Lompe og lefse er absolutt ikke det samme! Lefse lages derimot av flatbrøddeig (med eller uten poteter).

Hva mener du forresten med vanlig lefse siden du ikke mener den som som oftest lages av blant annet poteter? I min verden (jeg jobber med mat, ja) finnes det to typer "lefse". Du har vestlandslefsa (som ofte serveres med smør, sukker og kanel og er en kake) og så har man det som rett og slett kalles lefse som langt fra er noen kake. Den serveres ofte ved siden av varmmat eller smurt med div. kjøtt eller ost. Dette er to veldig ulike typer bakverk.

Når folk bruker ordet lefse, regner jeg med at det er nettopp lefse de mener. Ikke vestlandslefse. Akkurat som jeg forventer at folk mener brød og ikke knekkebrød når de bruker ordet brød.

Ja, jeg driver med mat jeg også,men kan ikke nok om lefser gitt.For meg er lefse alt utenom lompe.

Min tante er lefsebaker,men den er det mel/surmelk i deigen. Mor til min vennine er lefsebaker,men det er en annen sort lefse. Min tantes er tykke som smøres med smør sukker. Min sv.mors lefser bruker de til kaffen,men brukes også til annen mat. vestlandslefse er vel også en lefse......

Skrevet

Søt????

Det finnes noen som er søte, men det er da minst like vanlig at de ikke er søte!

Skrevet

Siden jeg ikke er noen storspiser av verken potetkake eller lefse, så går det stort sett på ett ut for meg. Men hadde en bestemor som bakte masse: Potetkaker, små runde, og lefser, store på hele takken. Begge deler med potet og servert som kaffebrød med sukker og kanel , rømme og sukker eller prim. Ellers ble lefse brukt som tilbehør på julaften og hele jula, da med ribberester. Potetkake, kald potet og spekemat var rask og enkel lunsj.

Men så kom jeg på at noe kalles "læms" (trønder, sjø) og det er vel den tykkere, litt søte varianten.....

Gjest Blondie65
Skrevet
Søt????

Det finnes noen som er søte, men det er da minst like vanlig at de ikke er søte!

Litt feil formulering der. Det er jo fyllet som er søtt (jeg lager vestlandslefse med skinke og laks til tapasbord jeg f.eks.).

Skrevet
Litt feil formulering der. Det er jo fyllet som er søtt (jeg lager vestlandslefse med skinke og laks til tapasbord jeg f.eks.).

Men fyllet i lefse er da som regel langt fra søtt! I vestlandslefse, derimot...

Skrevet

Her jeg bor skiller vi mellom lompe (laget av potet, den man bruker rundt pølse) og lefse. Lefse er på disse kanter kaffemat; det kan være enten Lefsekling, Sunnfjordlefse eller Vestlandslefse.

Uansett hvilken type man snakker om, kalles det bare lefse på engelsk. Som det blir sagt lengre oppe, er det ikke alle engelsktalende som vet hva dette er. Det kan derfor være lurt å forklare at den er laget av potet eller at det er søt kaffemat, alt etter hvilken type man snakker om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...