Leo Skrevet 7. januar 2008 #1 Skrevet 7. januar 2008 Kjendisveterinær Trude Moestue uttaler i Dagbladet i dag (Eller egentlig strengt tatt i går... ) at hundeeiere som lar hunden være alene hjemme på dagtid er egoistiske. Selvfølgelig er det ikke ideelt å la en hund være hjemme alene hele dagen, men jeg synes hun glemmer noe viktig og det er at hunder har et langt større søvnbehov enn mennesker og at de fleste, i hvert fall de jeg vet om, tilbringer dagen med å sove uansett hva som skjer rundt dem. Dette er hunder som får mat og luftetur om morgenen og er sammen med familien sin og blir aktivisert når de er hjemme. Jeg har hund selv og tilfeldighetene har villet det slik at det stort sett alltid har vært noen i livet hans som har vært hjemme på dagtid. Likevel går han og legger seg igjen når han er luftet og har fått mat om morgenen. Da sover han til kl. 15 - 16 og han er stort sett ikke interessert i noen form for aktivitet i denne perioden. Skjer det noe slik at han får mindre søvn enn vanlig blir han "irritabel" og masete akkurat som mennesker som får for lite søvn. I perioder har jeg også hatt hunden med meg på jobb og det som skjer er at han rusler inn under pulten og legger seg når vi kommer og rører seg stort sett ikke før det er på tide å gå hjem uten at han på noe vis har fått beskjed om at det ikke er lov å røre på seg, det kommer besøk osv. Jeg lurer altså litt på hvorfor det skulle være så forferdelig for en hund å være alene hjemme på dagtid når min erfaring altså er at de fleste helst vil sove og være i fred på den tiden av døgnet. Selvfølgelig er det hyggelig for hunden hvis noen er hjemme, men jeg forstår ikke helt at det skulle være en nødvendighet. En voksen hund som på en fornuftig måte er tilvent å være alene hjemme, vet jo at "flokken" vender tilbake og tar det hele med tilsynelatende svært stor ro. Det hadde vært interessant å høre hva andre mener også!
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #2 Skrevet 7. januar 2008 Kjendisveterinær Trude Moestue uttaler i Dagbladet i dag (Eller egentlig strengt tatt i går... ) at hundeeiere som lar hunden være alene hjemme på dagtid er egoistiske. Selvfølgelig er det ikke ideelt å la en hund være hjemme alene hele dagen, men jeg synes hun glemmer noe viktig og det er at hunder har et langt større søvnbehov enn mennesker og at de fleste, i hvert fall de jeg vet om, tilbringer dagen med å sove uansett hva som skjer rundt dem. Dette er hunder som får mat og luftetur om morgenen og er sammen med familien sin og blir aktivisert når de er hjemme. Jeg har hund selv og tilfeldighetene har villet det slik at det stort sett alltid har vært noen i livet hans som har vært hjemme på dagtid. Likevel går han og legger seg igjen når han er luftet og har fått mat om morgenen. Da sover han til kl. 15 - 16 og han er stort sett ikke interessert i noen form for aktivitet i denne perioden. Skjer det noe slik at han får mindre søvn enn vanlig blir han "irritabel" og masete akkurat som mennesker som får for lite søvn. I perioder har jeg også hatt hunden med meg på jobb og det som skjer er at han rusler inn under pulten og legger seg når vi kommer og rører seg stort sett ikke før det er på tide å gå hjem uten at han på noe vis har fått beskjed om at det ikke er lov å røre på seg, det kommer besøk osv. Jeg lurer altså litt på hvorfor det skulle være så forferdelig for en hund å være alene hjemme på dagtid når min erfaring altså er at de fleste helst vil sove og være i fred på den tiden av døgnet. Selvfølgelig er det hyggelig for hunden hvis noen er hjemme, men jeg forstår ikke helt at det skulle være en nødvendighet. En voksen hund som på en fornuftig måte er tilvent å være alene hjemme, vet jo at "flokken" vender tilbake og tar det hele med tilsynelatende svært stor ro. Det hadde vært interessant å høre hva andre mener også! har skrevet om det samme på "aktuelle saker" Hun mener disse huneierene er egoister. Jaha.....sier hun som føler seg som halvt mor. da måtte det vert bedre og nedprioritere jobben og ta seg av barna. ja, vi har da alltid hørt før at hunder sover for det meste hele tiden på dagen de er alene. Jeg vil heller kalle det kvalitetstid da eieren kommer hjem.
petzl Skrevet 7. januar 2008 #3 Skrevet 7. januar 2008 Nei, absolutt ikke, så lenge man tar seg skikkelig tid til hunden på morgenen og/eller kvelden. Men det er jo viktig.
Leo Skrevet 8. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 8. januar 2008 har skrevet om det samme på "aktuelle saker" Hun mener disse huneierene er egoister. Jaha.....sier hun som føler seg som halvt mor. da måtte det vert bedre og nedprioritere jobben og ta seg av barna. Beklager, jeg så ikke den før nå, men uansett synes jeg dette er verdt å diskutere på dyrenes premisser uten å komme inn på Trude Moestues evner som mor. Det jeg også har lagt merke til er at f.eks. min hund, som legger seg akkurat når den vil og svært sjelden er alene hjemme, går og legger og vil være i fred når klokken igjen blir 22 - 23. Han ønsker m.a.o. helt tydelig å være i fred og sove ca. 14 timer timer i døgner og det er altså en hund som velger dette helt selv.
smidja Skrevet 8. januar 2008 #5 Skrevet 8. januar 2008 Hvis bare de som har anledning til å være hjemme med en hund på dagtid skal få ha hund er det ikke mange igjen som kan ha det. Man velger vel hund av egoistiske grunner uansett. Som barn. Og alt annet vi mennesker vil ha fordi det er av egeninteresse.
Eve Luna Skrevet 8. januar 2008 #6 Skrevet 8. januar 2008 Helt enig med Leo. Min hund er også sånn at den vil helst sove om dagen. Selv om vi er hjemme. Men på ettermiddagene er det full rulle.
Leo Skrevet 8. januar 2008 Forfatter #7 Skrevet 8. januar 2008 De fleste hunder sover vel alene om natten også og på den måten blir de vel "avvist" av flokken og overlatt til seg selv hver kveld. Det hadde vært morsomt å vite hva Fr. Moestue mener om det! Kanskje man er en egoist som ikke burde ha hatt hund hvis man ikke ønsker å dele seng med dem også?
Gjest nimbus Skrevet 8. januar 2008 #8 Skrevet 8. januar 2008 Enig med Leo. For tiden har jeg fri på dagtid, men etter morgenturen og frokosten vil hunden bare sove frem til ca 16-17 (mat kl 17, nemlig!) Og hvis vi blir sittende oppe lenge om kvelden går han og legger seg i buret sitt selv, sånn i 23 tiden senest. Han sover mye mellom der også...
pilutta Skrevet 8. januar 2008 #9 Skrevet 8. januar 2008 Den bikkja jeg kjenner best, er familiens golden retriever, og mamma eller pappa går en liten tur med henne hver morgen. Så går hun og legger seg i kurva si, og sover, gjerne til utpå ettermiddagen. Da har hun selvfølgelig vannskål tilgjengelig hele tida. Selv om det er noen hjemme, for eksempel når jeg eller lillebroren min er på ferie, vil hun gjerne sove. Så er det kvalitetstid på ettermiddagen med lang tur, lek, kos og mat. Men er det langtur på dagen, er hun selvfølgelig gira på det, men da blir sovinga gjort på ettermiddagen/kvelden. Så det er nok noe i det med søvnbehov ja. Jeg nekter å tro at den bikkja lever et trist liv....
Frey Skrevet 8. januar 2008 #10 Skrevet 8. januar 2008 Fr. Mostue uttaler seg igjen om noe hun ikke har filla peiling på - igjen om det samme temaet. Hun har jo ingen kompetanse når det gjelder hunders adferd, dette er ikke en del av vetrinærstudiet. Hun mener jo at standard løsning for hanhunder som gir eieren sin litt utfordring er å kastrere bikkja. Men det er jo kjekt da at hun innser sin egen begrensning og omplasserer sine egne hunder.
lolita90 Skrevet 8. januar 2008 #11 Skrevet 8. januar 2008 min hund var hjemme alene mens jeg var på skolen og mamma jobbet, han gikk fritt rundt i huset, og hadde vann godt tilgjenglig... han liker egentlig ikke tanken på at vi bare går ut døra, men etter en stund går det over og han leker litt eller legger seg i senga si... men nå som mamma ikke jobber, er hun hjemme med hundene mine
la Flaca Skrevet 8. januar 2008 #12 Skrevet 8. januar 2008 (endret) Fr. Mostue uttaler seg igjen om noe hun ikke har filla peiling på - igjen om det samme temaet. Hun har jo ingen kompetanse når det gjelder hunders adferd, dette er ikke en del av vetrinærstudiet. Hun mener jo at standard løsning for hanhunder som gir eieren sin litt utfordring er å kastrere bikkja. Men det er jo kjekt da at hun innser sin egen begrensning og omplasserer sine egne hunder. Litt småarrogant der, Frey? Hva vet du om hennes kompetanse på hund? Jeg tipper Mostue har en god del peiling ettersom hun har jobbet med en drøss såane gjennom vetrinærpraksisen. Ikke glem at mange tar kontakt med vetrinær ang. adferdsproblematikk, ikke bare for medisinsk hjelp. Hun har også 3 hunder selv... (dvs. nå har hun dem deltid fordi hun mener hun har for lite tid til dem). Det er faktisk ikke usannsynlig at ei dame som er så genuint opptatt av dyr faktisk har gjort leksa si, og har større peil på hund enn de fleste her inne ihvertfall. Uansett hvem som fremlegger et sånt spørsmål så er det bra at det blir tatt opp. Så jeg foreslår at man heller diskuterer saken enn Trude Mostue selv. Tydelig at dette er et ømtålig tema for mange. Endret 8. januar 2008 av la Flaca
Gjest Veronica Mars Skrevet 8. januar 2008 #13 Skrevet 8. januar 2008 (endret) Enig med la flaca her, at man er uenig i en persons meninger om et emne, betyr ikke nødvendigvis at denne personen ikke har peiling. At man ikke kan ha hund dersom man har jobb synes jeg blir litt vel ekstremt. Jeg så et program på tv om dette en gang, der de hadde filmet mange hunder som var alene om dagen. Det viste seg at de stort sett sov, tok seg en liten kontrollrunde nå og da, drakk litt vann, og sov videre. Men samtidig mener jeg også at en del av de som har hund egentlig ikke har tid til å ha den. Hvis man jobber lange dager og pendler f.eks, og derfor er borte kanskje 10 timer i strekk, og deretter skal på forskjellige fritidsaktiviteter etterpå, så har hunden kanskje bare selskap et par timer om dagen. Det blir veldig egoistisk å skulle ha en hund for den lille tiden. Endret 8. januar 2008 av Veronica Mars
Frey Skrevet 8. januar 2008 #14 Skrevet 8. januar 2008 Det er ikke arrogant, ikke småarrogant engang faktisk. Vetrinærstudiet har en liten del med dyreadferd men ikke rettet mot hunder spesielt. I tillegg har fr. Mostue selv sagt at det lille hun kan om hunders atferd har hun lært av å jobbe sammen med kolleger med mer kunnskap om det i to år. Da er det å dra den vel langt å uttale seg som ekspert om temaet slik hun gjør - men det er jo reklame for programmet hennes og klinikken hennes så jeg forstår jo at hun gjør det.. Og når observasjoner viser at hunder stort sett ligger og sover når de er hjemme alene kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor noen må være tilstede og holde dem med selskap. Bikkja her sover like mye når vi er hjemme også så..
Arkana Skrevet 8. januar 2008 #16 Skrevet 8. januar 2008 Hvis bare de som har anledning til å være hjemme med en hund på dagtid skal få ha hund er det ikke mange igjen som kan ha det. Men det er heller ingen menneskerett å ha hund. Jeg synes ikke det er for mye forlangt at bare de som er i stand til å ta vare på en hund og gi den alt den trenger, at hundeholdet er på hundens premisser, skal kunne ha hund, uten at jeg skal uttale meg om akkurat denne saken her.
Gjest FrøkenStrøken Skrevet 8. januar 2008 #17 Skrevet 8. januar 2008 Enig med de fleste her, hunder har ikke vondt av å være alene noen timer. Hos oss er det snakk om 6-7 timer, fra sistemann drar til førstemann kommer hjem. da er tur med hundene det aller første som skjer på ettermiddagen. Har man en valp er det noe helt annet, nå kan ikke jeg noe om hvor gammel en hund må være for å være hjemme alene noen timer, men dette er forhåpentligvis noe folk vet eller får vite når de anskaffer seg valp. Det beste må vel være å få en liten en i ferien, gjerne der flere familier overlapper hverandre og kan være hjemme over en lengre periode tilsammen.
lolita90 Skrevet 8. januar 2008 #18 Skrevet 8. januar 2008 hunder klarer segfint hjemme alene... de står kanskje ved døra en liten stund etter at du har gått ut av den, men de legger seg til å sove etter en stund
Gjest FrøkenStrøken Skrevet 8. januar 2008 #19 Skrevet 8. januar 2008 Det beste må vel være å få en liten en i ferien, gjerne der flere familier overlapper hverandre og kan være hjemme over en lengre periode tilsammen. Mente selvfølgelig flere fra familien, gikk litt fort her!
lolita90 Skrevet 8. januar 2008 #20 Skrevet 8. januar 2008 eller hvis du har en jobb som godtar det, så kan du jo ha med hunden på jobben... mamma hadde det med den eldste hunden min
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå