Gå til innhold

Matpakker?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:-) Jeg er bare helt utrolig lei av den gamle matpakken med salami og brunost, og i det siste har jeg tatt meg selv i å kaste matpakken så og si hver dag, og heller kjøpe boller ++ på butikken.

Både dyrt og usunt!!

(Jeg har ikke noe behov for å gå ned i vekt forresten, vil heller gå opp...)

Noen som har noen tips å komme med?

Blir veldig takknemmelig for alle svar..! <3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

- Salat (f.eks. pasta, ris, byggryn eller linser og skinke, kylling eller tunfisk som basis og ellers f.eks. salat, tomater, paprika, agurk, fetaost/osteterninger, maiskorn, ananas, champignon, eggebåter, krutonger, oliven, nøtter/pinjekjerner, løk, sukkererter ++) samt passende dressing i en liten boks og rundstykker e.l. ved siden av

- Omelett (med forskjellige grønnsaker, løk, hvitløk, evt kjøttrester fra en middag eller kanskje bacon eller skinke), med brød/rundstykke til

- Middagsrester som kan varmes i mikrobølgeovn (gryterett, lasagne, gratenger osv)

- Wraps eller pitabrød med fyll (gjerne middagsrester)

- Kald, grillet kylling med f.eks. pastasalat, potetsalat eller couscoussalat

- Hjemmebakte pizzasnurrer, ost/skinke-boller e.l.

- Suppe på termos (gjerne rester etter middag)

Lager du brødmat er det mye du kan gjøre for å variere den også. Ikke bruk bare brødskiver, men også scones, rundstykker, tebriks, baguetter, maistriangler, tortilla, pitabrød osv

Noe forslag til pålegg/fyll på ovennevnte brødmat (salat under og grønnsaker oppå er fristende og sunt):

* hardkokt egg og salami

* hjemmelagede påleggsalater (f.eks. skinke, tunfisk, kylling eller egg)

* rødbetesalat og små stekte kjøttboller

* karbonade/kjøttkakerest fra middag med stekt løk og sylteagurk

* fiskekakerest fra middag med f.eks. egg og kaviar

* skinke, tomat og avocado

* ovnsbakt postei med stekt bacon og champignon

* omelett

* brie og spekeskinke

Skrevet

Tusen, tusen takk!! Mange gode forslag som skal prøves ut.. :jepp:

Gjest StockDama
Skrevet

nå ble jeg sulten =/

Gode forslag forresten =D

Skrevet (endret)

Ja, ble sulten jeg også gitt gitt...!!! Noen flere som har forslag her? :-)

Endret av sukkerpiken
Skrevet

Synes det er litt pussig at du lager matpakke med pålegg du senere på dagen (tar det for gitt at du lager den selv) plutselig finner ut at du er utrolig lei av!

Finn ut av hva du liker, lag det og nyt det.

:popcorn:

Skrevet
Hei:-) Jeg er bare helt utrolig lei av den gamle matpakken med salami og brunost, og i det siste har jeg tatt meg selv i å kaste matpakken så og si hver dag, og heller kjøpe boller ++ på butikken.

Både dyrt og usunt!!

(Jeg har ikke noe behov for å gå ned i vekt forresten, vil heller gå opp...)

Hvorfor tenkte du at dette burde stå på "Aktuelle nyheter" sammen med debatter om nyhetsbildet i Norge og resten av verden?

Skrevet

jeg er i perioder flink (ellers spiser jeg nemlig salat på kantina, dyrt men godt) og kjøper pitabrød og tilbehør, pleier da å bruke følgende som jeg synes er enkelt og godt:

- pitabrød - som varmes i brødrister før lar de avkjøle litt før fyll

- salat, bruker stort sett rucola, synes det er mer smak i den

- paprika i biter

- kylling, enten i biter som jeg har ferdig i kjøleskap, eller kyllingpålegg

- ost eller fetaost

- peanøtter! (jeg elsker peanøtter sammen med kylling, synes det er knallgodt)

pakker inn i plastfolie og tar med som niste, MYYYE mer spennende en brødskiver synes jeg, også får jeg mer av det gode med meg istedenfor at det blir mye brødskive med pålegg.

Skrevet

Et lite tips forresten: lag matpakken kvelden før. Det er mye lettere å være kreativ og lage fristende mat når man har god tid og ikke er nyvåknet, har en arbeidsdag foran deg og kanskje ikke engang er særlig lysten på mat (og da velger man gjerne det mest lettvinte som finnes, uten tanke for om man har lyst på det om 4-5 timer). Legg matpakken i kjøleskap så holder den seg fint. :)

Skrevet
Synes det er litt pussig at du lager matpakke med pålegg du senere på dagen (tar det for gitt at du lager den selv) plutselig finner ut at du er utrolig lei av!

Hadde ikke noen andre alternativer.. Måtte ha mat, men visste ikke om noe annet en kjedelig brød.. Lurte derfor på om noen hadde noe forslag? ...Var det rart?

Skrevet

Ja, det er litt pussig, men jeg er slik jeg også. Nå er det ikke jeg som kjøper pålegg så gjerne er det en del jeg ikke kunne tenke meg, kanskje det er grunnen.. Nei, er lei en del mat, så lager kanskje matpakken i håp om et ønske å spise den :klø: Pussig, ja. Men slik er det!

Skrevet

Jeg tar ofte med meg middagsrester og spiser til lunsj neste dag.

Andre dager spiser jeg knekkebrød med ost og salat, andre dager frister det mer med avocado og fetaost. Av og til smaker det med brødskive med gulost, men ikke alltid.

Jeg prøver å variere lunsjen for å ikke gå lei, og har funnet ut at et par bokser med "Rett i koppen"-pasta kan være greie å ha i skrivebordsskuffen sammen med noen suppeposer.

Nå jobber jeg et lite stykke unna nærmeste butikk, ellers er jeg redd boller kunne vært en lettvint løsning for meg også, og jeg trenger ikke gå opp i vekt, snarere tvert i mot!

Skrevet
Et lite tips forresten: lag matpakken kvelden før. Det er mye lettere å være kreativ og lage fristende mat når man har god tid og ikke er nyvåknet, har en arbeidsdag foran deg og kanskje ikke engang er særlig lysten på mat (og da velger man gjerne det mest lettvinte som finnes, uten tanke for om man har lyst på det om 4-5 timer). Legg matpakken i kjøleskap så holder den seg fint. :)

Det fungerer stort sett dårlig for meg, jeg liker ikke at brødmat har lagt i kjøleskapet i alle fall. (salater derimot fungerer greit) Dessutne er jeg lite matkreativ på kvelden, når jeg er mett og trøtt og lei, men mer opptatt av mat på morngene, ettersom jeg da er sulten. (men for tiden periodevis kvalm også da, men det er jo et forbigående fenomen vil jeg tro...)

Jeg er såpass heldig at jeg har tilgang på kjøleskap på jobb (men ikke noen oppvarmingsmuligheter, det hadde gitt mye tørre variasjonsmulihgeter, særlig ved overtidsjobbing, om vi hadde en microbølgeovn i stedet for en vannkoker.... da blir et jo bare rett i koppen-pasta da..) så jeg har somregel pålegg i kjøleskapet, så får jeg "ferskt pålegg" på matpakken, bare tar med brød hjemmefra, og smører matpakken rett før lunsj.

Ble sulten av en del av forslagene her ja, og siden det etterhvert nærmer seg lunsj, og jeg grunnet oppdagelsen av at brødet hjemme ikke bare var begynt å bli gammelt, men faktisk hadde myglet, skal på butikken for å finne emg noe å spise, er det jo fristene å finne på noe mer spenstig enn et rundstykke som jeg tar skinke og tomat på...

Gjest =tentacle=
Skrevet
Jeg er såpass heldig at jeg har tilgang på kjøleskap på jobb (men ikke noen oppvarmingsmuligheter, det hadde gitt mye tørre variasjonsmulihgeter, særlig ved overtidsjobbing, om vi hadde en microbølgeovn i stedet for en vannkoker.... da blir et jo bare rett i koppen-pasta da..) så jeg har somregel pålegg i kjøleskapet, så får jeg "ferskt pålegg" på matpakken, bare tar med brød hjemmefra, og smører matpakken rett før lunsj.

Det kan jo foreslås, evt spleises på med kollegene? En microbølgeovn som bare skal brukes til oppvarming kan jo være veldig billig, kanskje noen har en gammel en hjemme?

Skrevet

Jeg har knekkebrød stående på skolen. Vi er også så heldige at vi har kjøleskap i klasserommet, så det er egentlig mange i klassen som har med forskjellige typer pålegg. Dermed kan vi bytte litt innimellom og få mer variert lønsj.

Jeg synes forresten det er merkelig at folk synest det er rart om du har med restemiddager. I alle fall har jeg opplevd det. Jeg har ingenting i mot å spise kald pizza med masse godt - kylling, nøtter, tomat, til lønsj.

Skrevet
Jeg synes forresten det er merkelig at folk synest det er rart om du har med restemiddager. I alle fall har jeg opplevd det. Jeg har ingenting i mot å spise kald pizza med masse godt - kylling, nøtter, tomat, til lønsj.

Restemiddag er jo konge da!! Særlig tandori eller chicken curry!! :sikle: Ellers hadde jeg pizzarester til lunsj i dag, og folk var misunnlige :gjeiper:

Skrevet
jeg er i perioder flink (ellers spiser jeg nemlig salat på kantina, dyrt men godt) og kjøper pitabrød og tilbehør, pleier da å bruke følgende som jeg synes er enkelt og godt:

- pitabrød - som varmes i brødrister før lar de avkjøle litt før fyll

- salat, bruker stort sett rucola, synes det er mer smak i den

- paprika i biter

- kylling, enten i biter som jeg har ferdig i kjøleskap, eller kyllingpålegg

- ost eller fetaost

- peanøtter! (jeg elsker peanøtter sammen med kylling, synes det er knallgodt)

pakker inn i plastfolie og tar med som niste, MYYYE mer spennende en brødskiver synes jeg, også får jeg mer av det gode med meg istedenfor at det blir mye brødskive med pålegg.

Må bare kommentere den på en måte ironiske måten du sa at du var flink når kjøpte pitabrød og hadde med istedet for å kjøpe salat i kantina. Du er klar over at ingen av delene inneholder noe særlig av fiber?Nesten ingenting faktisk. Noe som er veldig viktig i en lunsj som skal vare til middagstider..

Skrevet
Det kan jo foreslås, evt spleises på med kollegene? En microbølgeovn som bare skal brukes til oppvarming kan jo være veldig billig, kanskje noen har en gammel en hjemme?

Ja, men selv om det er flere som er i teorien enig med meg, er det ingen som er villige til å gjøre noe med det, så da blir det vannkokerlaget pasta som overtidsmat, og kald lunsj. Men det er greit det at vi har kjøleskap er i alle fall "luksus" det.

Skrevet

det er masse du kan ta med deg, men først og fremst hadde jeg kjøpt meg en ordentlig matboks, det er utrolig hvor mye bedre en enkel matpakke kan smake dersom den ikke har ligget sammen og svettet i noen timer før man skal spise den. Jeg kjøpte meg en matboks med tre rom og det fungerte kjempebra..... dvs du kan ta med deg brød, pålegg og grønt som du kan legge i forskjellige rom, på de måten blir ikke maten ekkel før du skal spise den... eller du kan som enkelte har forslått ta med middagsrester, med litt brød rundstykker osv. Jeg pleide ofte å ha med salt i det ene rommet brødskive eller middagsrester i rom nr to og oppskåret fruket eller grønnsaker i rom tre.... men det krever jo litt planlegging så jeg er helt enig i forslaget om å lage maten kvelden før og legge den i kjøleskapet... fungerer kjempefint...

Skrevet (endret)

Jeg laget nettopp en kjempegod wrap til min matpakke, tortillalefse fylt med kylligfilet stekt med karri, rømme rørt ut med karri, salat, mais og purre. Knallgodt!

Endret av Rosenrød

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...