Gjest Gjest nå Skrevet 7. januar 2008 #1 Skrevet 7. januar 2008 Ja flere hoder tenker bedre enn ett sier dem.Jeg sitter her og funderer på hvordan jeg skal nedbetale kredittkort gjelda på 50000 kr.Huff,at jeg kunne være så dum.Men gjort er gjort.Jeg setter ca 2000 kr på min sparekonto hver mnd,lurer på om jeg skal bruke de 2000 kr hver mnd på å betale mastercard.Men så tenker jeg at det kanskje er litt dumt å ikke spare også samtidig som det er deilig å se at beløpet på det kortet minsker hver mnd.Fins det andre alternativer jeg ikke har tenkt på? Takker for svar
Arkana Skrevet 7. januar 2008 #2 Skrevet 7. januar 2008 Har du huslån? I såfall er det kanskje en mulighet å refinansiere lånet slik at du kan ta opp 50 000 ekstra med sikkerhet i boligen og heller betale ned hele kredittkortgjelden. Renten på kredittkortet er sannsynligvis mye høyere. Siden du har 2000 kroner til over i måneden, må det være enten sparing eller betale ned gjeld? Hva om du sparer halvparten og bruker den andre halvparten på gjelden?
Cata Skrevet 7. januar 2008 #3 Skrevet 7. januar 2008 Jeg ville brukt de 2000 til å betale ned gjeld med - fortest mulig.
Gjest L@dy i.i Skrevet 7. januar 2008 #4 Skrevet 7. januar 2008 Ja flere hoder tenker bedre enn ett sier dem.Jeg sitter her og funderer på hvordan jeg skal nedbetale kredittkort gjelda på 50000 kr.Huff,at jeg kunne være så dum.Men gjort er gjort.Jeg setter ca 2000 kr på min sparekonto hver mnd,lurer på om jeg skal bruke de 2000 kr hver mnd på å betale mastercard.Men så tenker jeg at det kanskje er litt dumt å ikke spare også samtidig som det er deilig å se at beløpet på det kortet minsker hver mnd.Fins det andre alternativer jeg ikke har tenkt på? Takker for svar I utgangspunktet ville jeg brukt "sparepengene" og betalt ned gjelda, jeg gjør det selv også, har tilsvarende idiotiske utgift og betale på, og det er sure penger. Men jeg tenker at jo fortere jeg er kvitt dritten, jo fortere kan jeg begynne å spare. Men, det kommer jo an på hvor mye du betaler pr i dag på lånet, har du noen mnd igjen så hadde jeg kanskje fortsatt å spart.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #5 Skrevet 7. januar 2008 Har du huslån? I såfall er det kanskje en mulighet å refinansiere lånet slik at du kan ta opp 50 000 ekstra med sikkerhet i boligen og heller betale ned hele kredittkortgjelden. Renten på kredittkortet er sannsynligvis mye høyere. Siden du har 2000 kroner til over i måneden, må det være enten sparing eller betale ned gjeld? Hva om du sparer halvparten og bruker den andre halvparten på gjelden? Har huslån ja,men har akkurat fått billån i banken så tviler på at jeg får lånt mer på leiligheten.Vet ikke om man kan lage en slags nedbetalingsplan i banken?Spare halvparten og bruke halvparten på gjelda er ikke dumt nei.Takk for svar
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #6 Skrevet 7. januar 2008 I utgangspunktet ville jeg brukt "sparepengene" og betalt ned gjelda, jeg gjør det selv også, har tilsvarende idiotiske utgift og betale på, og det er sure penger. Men jeg tenker at jo fortere jeg er kvitt dritten, jo fortere kan jeg begynne å spare. Men, det kommer jo an på hvor mye du betaler pr i dag på lånet, har du noen mnd igjen så hadde jeg kanskje fortsatt å spart. Betale det minste man kan betale og det er ca 1200-1300 i mnd.Så er det er enda noen mnd kan du si.Hadde tenkt å bruke skattepenger på det selv om det er jævlig surt.Men det er hele 6 mnd til de kommer hehe
bella domina Skrevet 8. januar 2008 #7 Skrevet 8. januar 2008 Om du har spart deg en buffer på 10-15 000 ville jeg brukt resten på å betale ned kredittkortet asap. Og jeg ville betalt så det nesten blødde, slik gjeld er både irriterende og utrolig dyr. For meg er det bedre å betale skjorta i noen måneder og leve på vann og brød, for deretter å ha en ordnet økonomi. Andre lever godt med å betale ned minstebeløpet og ha gjelda i årevis. Men det siste lønner seg jo i hvertfall ikke.
Kaffegjesten Skrevet 8. januar 2008 #8 Skrevet 8. januar 2008 (endret) Det må da være helt dust å ikke betale ned hele kredittkortgjelden så fort som mulig? Renten du betaler for å låne penger hos Mastercard, Diners, Remember, Visa - you name it - ligger jo på fra 19-20% og oppover. Hvis du skal spare må du jo ha høyere rente enn dette på sparepengene dine i banken for at det skal lønne seg å ikke betale låne fort som f**n. Det er slike som låner penger av Mastercard, Diners, Remember, Visa og GE- Monebank som gjør at slike som meg (og mange andre) har inntil 60 dagers gratis kreditt på våre kjøp for vi har aldri gjeld til disse selskapene. En kredittkortgjeld på 50 000kr er noe som svir og det er godt trådstarter er kommet på idéen selv med å betale lånet. Jeg ville ikke hatt 5 øre i et slikt lån. Det finnes neppe dyrere mulighet til å låne penger. Endret 8. januar 2008 av Kaffegjesten
Gjest no more Skrevet 8. januar 2008 #9 Skrevet 8. januar 2008 Kaffegjesten, TS spurte ikke om det var dumt eller ei. TS sa selv at det var dumt og ville bli kvitt kortet, så du kunne spart deg innlegget ditt. Til TS, jeg ville betalt ned alt jeg makta på kortet. Du sparer MYE mer rente på å betale ned enn du vil få på innskuddet. Heller sutte på labben noen mnd. Når du betaler inn ekstra, ser du at det går nedover. Si til deg selv at det må være MEGA KRISE før du tar ut penger på denne kreditten. Har hatt sånt kort selv, og vet det er veldig sure penger, men sett deg små delmål du skal nå. Feks tenk med deg selv at du skal sette inn minimumsbeløpet + de 2000 i mnd (feks. 3500 for å ta et rundt tall) Se for deg at du om ikke alt for mange mnd er nede i 40.000 osv. Etter hvert som gjelda går nedover, minker minimumsbeløpet, men du holder stand. Så kommer den lykkelige dagen da du kan klippe kortet i småbiter, ringe de du fikk det av å si at du ikke vil ha mer reklame fra dem. Du er en fri sjel. Dette klarer du. Lykke til!
Kaffeavtalen Skrevet 8. januar 2008 #10 Skrevet 8. januar 2008 Sier meg enig med siste taler. Men hvorfor mener mange at man skal vente til gjelda er nedbetalt før man klipper i stykker kortet. Det ville jeg gjort med en gang, slik at fristelsen ikke blir for stor igjen.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2008 #11 Skrevet 8. januar 2008 Enig med de to siste. Kvitt deg med gjelden så fort som mulig, og stift ikke noen ny.
Gjest Blondie65 Skrevet 8. januar 2008 #12 Skrevet 8. januar 2008 1) Klipp kortet i to, og kast det i søppelet og bær det ut med en gang. 2) Betal så mye som du makter frem til kortet er nedbetalt. Det er flere her som har forklart deg forskjellen på rente på innestående beløp på sparekonto og renten på gjelden din. Hvis du bruker de 2000 / mnd samt de ca 1500 som er minimumsbeløpet du må betale nå betaler du til sammen 3500/mnd. 50.000/2500 (resten er renter) gir 20 avdrag. Det er nesten 3 år. Dersom du kan øke avdraget til 3000/mnd (ekskl.) renter vil du være kvitt lånet på 17 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå