Gå til innhold

Sykepleiere og taushetsplikt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg var med mine foreldre på en stor sammenkomst. Så kommer en fantastisk hyggelig dame bort, prater lenge med min far - og det viser seg at hun er kreftsykepleier som hadde mye å gjøre med min far da han hadde kreft for to år siden.

Mine foreldre synes det var veldig koselig at hun kom bort til dem - det synes forsåvidt jeg også. Men: har en sykepleier LOV til det? Jfr taushetsplikt?

Jeg spør bare av nysgjerrighet, ikke fordi jeg synes hun gjorde noe galt.... Men jeg husker bare at jeg traff legen min tilfeldig på butikken en gang, og han lot som om han ikke kjente meg helt til jeg hilste på ham.

Noen som vet dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Frk Åberg
Skrevet

Det ville overraske meg litt om ikke de samme reglene gjelder for sykepleiere som for leger her. Hvis han derimot hilste på henne først og sigaliserte at han ville prate med henne, vil det antakeligvis være greit.

Skrevet

Hun bryter jo ikke taushetsplikten ved å prate med din far så lenge ikke de sier hvor de kjenner hverandre fra. Men de fleste sykepleiere har vel som regel å ikke ta kontakt før de ser at pasienten gjør det. Men det finnes selvfølgelig sykepleiere som ikke har alle antennene ute. Men å bryte taushetsplikten vil jeg ikke kalle det.

Gjest GossipGirl
Skrevet
Jeg var med mine foreldre på en stor sammenkomst. Så kommer en fantastisk hyggelig dame bort, prater lenge med min far - og det viser seg at hun er kreftsykepleier som hadde mye å gjøre med min far da han hadde kreft for to år siden.

Mine foreldre synes det var veldig koselig at hun kom bort til dem - det synes forsåvidt jeg også. Men: har en sykepleier LOV til det? Jfr taushetsplikt?

Jeg spør bare av nysgjerrighet, ikke fordi jeg synes hun gjorde noe galt.... Men jeg husker bare at jeg traff legen min tilfeldig på butikken en gang, og han lot som om han ikke kjente meg helt til jeg hilste på ham.

Noen som vet dette?

Hun bryter ikke taushetsplikten ved å henvende seg til din far, såfremt hun ikke nevner sykdommen spesifikt.

Når det er sagt, oppfordrer yrkesetikken både leger, sykepleiere, hjelpepleiere, psykologer og annet helsepersonell til å ikke signalisere at de kjenner pasienter. Dersom pasienten har sagt at h*n synes det er ok at de hilser på h*n på gata, eller først gir uttrykk for at h*n kjenner fagpersonen, er det greit.

Men jeg vil tro at fagmiljøet er enige om at det er pasienten skal ta initativ til kontakt, ikke helsepersonell.

Gjest turnuslege
Skrevet

Noen som vet dette?

Hverken for leger eller sykepleiere ville dette være brudd på taushetsplikten. Men det er i gråsonen etisk sett.

Personlig hilser jeg aldri på hverken tidligere eller nåværende pasienter utenfor sykehuset om de ikke tar iniativet selv.

Gjest Gjesten
Skrevet

Då eg jobba i psykiatrien fekk eg beskjed om aldri å helse på pasient først, rett og slett fordi psykiatri e stigmatiserande. Men at anna helspersonell ikkje ska kunne helse? Slik som i dette tilfellet? Det tykkjer eg høyrest voldsomt ut! Men det er godt mulig reglane er slik, eg er i så fall glad eg ikkje jobbe i helsevesenet. Vanskeleg sånn i farta å huske kven som er pasient, og kven du har møtt før sosialt. Eg hadde tykt det var rart om legen min ikkje helste, eg pleier få ein god klem når vi møtest utanfor kontoret...

Gjest =tentacle=
Skrevet

Det er ikke lov å røpe et klientforhold, selv om man ikke gir ut opplysninger om pasienten. Å hilse på noen blir litt i grenseland, siden folk rundt kan lure på om man kjenner helsepersonellet privat eller fordi man har vært pasient hos vedkommende. Det kan være spesielt belastende om helsepersonellet f.eks er psykiater.

Jeg vil tro at dette i praksis oftest løses ved hjelp av kroppsspråk når man møtes. Hvis pasienten tydelig later som ingenting/ser vekk eller lignende, er det et helt annet signal enn å lyse opp og smile.

For å være sikker på å ikke tråkke i salaten er det mange som har som regel at de aldri hilser først, og derfor en del pasienter som føler seg avvist fordi behandleren/pleieren later som de ikke kjenner ham/henne i offentlighet om de ikke vet om policyen.

Skrevet

Jeg hilser aldri på pasienter hvis ikke pasienten hilser på meg først. Hvis pasienten hilser først hilser jeg tilbake men innleder ingen samtale med pasienten om helsetilstanden osv hvis ikke pasienten begynner og snakke om dette selv først.

Og hvis jeg skulle møte en pasient og jeg hadde vært sammen med f.eks mannen min ville jeg syns det hadde vært vanskelig og snakke med pasienten selv om hun hadde begynt og snakke med meg først.

I dette tilfellet du snakker om kjenner sikkert sykepleieren også mammaen din og vet at mammaen din vet alt om pappaen din sin helsetilstand. Var det flere med i samtalen utenom mammaen din?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...