Sunrose Skrevet 7. januar 2008 #1 Skrevet 7. januar 2008 Har lyst til å lage noe med potetrester som jeg har stående. Kokte ferdigskrellede. Hva kan jeg lage med de? Utenom å steke de i stekepanna til stekt egg?
Leo Skrevet 7. januar 2008 #2 Skrevet 7. januar 2008 Jeg synes potetmos blir best når den lages av poteter som er kokt dagen før. Da moser jeg ganske enkelt potetene med en potetstapper før jeg har dem i en kjele og rører inn litt melk mens jeg varmer forsiktig opp. Tilsatt litt hvitløk og purre og smakt til med salt og pepper, er det f.eks. godt til fisk. Av og til "luner" jeg dem litt, deler dem i biter og lager en enkel potetsalat med løk, tomater, kikerter og fersk basilikum hvis jeg har. Har over litt god olivenolje og smaker til med salt og pepper. Noe som kanskje er litt mer sært, men som jeg gjør, er å spise kalde kokte poteter på brød med f.eks. litt kaviar eller makrell i tomat på.
Sunrose Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 7. januar 2008 Jeg spiser det også på skive men hvordan luner du dem "blond"
Leo Skrevet 7. januar 2008 #4 Skrevet 7. januar 2008 Jeg deler dem i biter og varmer dem forsiktig i litt skummet melk som jeg siler av etterpå. Du kan selvfølgelig også bruke vann, men da synes jeg de blir "vassne".
Gjest Badiane Skrevet 7. januar 2008 #6 Skrevet 7. januar 2008 Jeg synes kokte, skrelte poteter er blant de mest anvendelige restene som finnes. Som Leo sier, kan du lage potetstappe av dem. Dessuten passer de godt i omelett, i fiskegrateng, og i alskens gryter og supper, så lenge du tilsetter dem helt mot slutten. For øvrig er stekte poteter veldig godt, og det passer til mye mer enn speilegg!
Leo Skrevet 7. januar 2008 #7 Skrevet 7. januar 2008 Jeg synes kokte, skrelte poteter er blant de mest anvendelige restene som finnes. Jeg også! Faktisk så anvendelige at jeg nøyer med med å koke poteter 2 - 3 ganger i uken. De som påstår at det tar 15 - 20 minutter å koke poteter lyver nemlig hemningsløst, men er potenten allerede ferdig kokt, tar de jo bare noen minutter å tilberede. Når man først er i gang med å skrelle og koke poteter, tar det imidlertid minimalt med ekstra tid å skrelle og koke noen ekstra. Stekte poteter sies å være usunt, men stekt i en teskje olje i en teflonpanne, er det jo begrenset hvor mye fett de kan inneholde... Det går dessuten helt fint å bare varme dem opp igjen også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå