Gjest Gjest_sulten_* Skrevet 7. januar 2008 #1 Skrevet 7. januar 2008 Jeg går fra veldig ensidig og billig kosthold uten rom for sprell, til mer forutsigbar inntekt og større muligheter til å lage noe godt:) Har lyst til å utvide middagsrepertoiret veldig, og lurer på om dere som pleier å lage ukemenyer har noen prinsipper dere går ut fra? Er redd for å enten fortsette i samme kjedelige spor, eller ende opp med en haug med ubrukte ingredienser som blir dårlige. Har spesielt lyst til å bli bedre på grønnsakstilbehør. Noen som har tips, nettsteder, kokebøker eller lignende å anbefale?
Rainbow Brite Skrevet 7. januar 2008 #2 Skrevet 7. januar 2008 Huker meg på her. Tenker hele tiden at dette er lurt, men kommer liksom ikke i gang.. Tar gjerne i mot råd fra de erfarne
Scheherazade Skrevet 7. januar 2008 #3 Skrevet 7. januar 2008 (endret) Du vil ikke begynne for ambisiøst. Sats heller på å gradvis utvide repertoaret ditt, for eksempel ved å finne to middager hver uke som du bruker kokebøker, nett og så videre til å lage noe du ikke ellers ville prøvd. Det er fort gjort å skli ut dersom man satser på hverdagsmiddager som tar to timer å tilberede. Og som du sier, om du kjøper masse fancy mat i håp om at dette skal bli en katalysator for et nytt og bedre deg, er det fort gjort at ting blir dårlig. Jeg har ikke noen plan i så måte, men prøver å spise variert. Vi får grønnsakskasse på døren annenhver uke, så går sånn halvveis ut fra den. Pleier å ha to-tre fiskemåltider, et vegetarmåltid og resten kjøtt i uken. Gjerne mer avansert om søndagen. Har som hovedregel at ting ikke skal ta mer enn en halvtime å tilberede. Finner mye tips om oppskrifter her på matforumet, det er flere som er kjempeflinke og kreative på kjøkkenet her. Ellers er 365 middager på en halv time og Stiansen til hverdags noen av mine utallige kokebøker som faktisk blir brukt. Angående grønnsakstilbehør, så er det jo egentlig bare å hoppe i det! Ikke anta at man ikke liker det før du har prøvd! Ha som regel at uten grønnsaker, ingen ordentligmiddag. Er selv glad i wokede grønnsaker, rå grønnsaker med thai-dressing (fra Stiansens bok), salater, varme bønnebaserte salater, grønne erter, lettkokt sukkerert (eller bare en runde i mikroen), gratenger av broccoli eller blomkål, gratinert fennikel med parmesan, ovnsbakte rødbeter, tomater (kirsebær eller klase) eller hel løk, potetmos og så videre, det er så mye som er godt. Og viktigst av alt, husk å ta opp av frysen neste dags middag kvelden før eller før du går på jobb, panikktining i mikroen er stress. Endret 7. januar 2008 av Scheherazade
Arkana Skrevet 7. januar 2008 #4 Skrevet 7. januar 2008 Jeg har laget ukemenyer i årevis, men bruker ikke noe spesielt prinsipp egentlig. Vi bare setter oss ned og snakker om hva vi har lyst på i løpet av uken. Da blir det som oftest en håndfull ønskemiddager og så prøver vi å tenke på hva vi evt får av rester/ingredienser som ikke blir brukt opp og som ikke kan fryses eller oppbevares særlig lenge og prøver å finne retter som bruker opp disse. Dette er kanskje veldig åpenbart, men vi tar selvsagt hensyn til hva som skjer de forskjellige dagene når vi planlegger menyen, altså at på f.eks. travle dager blir det raske middager, mens vi i helgene godt kan bruke lang tid på noe. Etterhvert får du også raskt en oversikt over hva du til enhver tid har i fryser, kjøleskap og kjøkkenskap slik at du vet hva du må kjøpe ekstra av og hva du allerede har. Det kan være greit å ha en "tøm fryseren"-uke med jevne mellomrom, ting har en tendens til å legge seg nederst og bli glemt. Det kan forøvrig være en fin idé å starte med en lang liste av typiske middagsretter dere lager samt alle middagsretter dere kunne tenke dere å lage. Hvis dere går tom for idéer noen uker kan dere se gjennom listen.
Rainbow Brite Skrevet 7. januar 2008 #5 Skrevet 7. januar 2008 Det kan forøvrig være en fin idé å starte med en lang liste av typiske middagsretter dere lager samt alle middagsretter dere kunne tenke dere å lage. Hvis dere går tom for idéer noen uker kan dere se gjennom listen. Det var lurt, det skal vi prøve! Vi er flinke til å lage variert mat, men når vi finner på fra dag til dag, blir det ganske dyrt... Hadde en periode i høst hvor vi hadde ganske peiling på hva vi hadde i kjøleskapet, men det gled helt ut. Må prøve å komme inn i det sporet igjen.. Men nå starter jo semesteret snart igjen også, så da får man jo en mer forutsigbar hverdag igjen, det hjelper kanskje..
Gjest Eurydike Skrevet 7. januar 2008 #6 Skrevet 7. januar 2008 Ååå, jeg hadde skrevet et kjempelangt innlegg som bare forsvant her! Men altså. Når jeg planlegger ukemenyer, tenker jeg variasjon mellom: -ulike typer kjøtt -ulike typer fisk -ulike typer grønnsakstilbehør, eller rene vegetarmiddager -middager med og uten ost og andre meieriprodukter -ulike retter/tilberedningsmåter (kokt, stekt, ovnsrett/grateng, omelett, suppe... ) -ulike typer karborhydrater eller annet mettende tilbehør: pasta (fin/fullkorn), poteter, ris (hvit, brun), brød, couscous, bulgur, eggenudler, byggryn, linser, bønner, kikerter... -til en viss grad ulike typer kjøkken (tradisjonelt norsk, asiatisk, middelhavsmat... ) -retter som krever ulik tid å tilberede, tilpasset hvor travle dagene i uken blir. Jeg tenker også på om råvarer og ingredienser vi trenger litt av i en rett kan brukes opp i en annen. Fetaost i omelett en dag kan feks brukes opp i en pastasalat en annen dag. Det er også greit å tenke på om spesielle grønnsaker er i sesong når man planlegger - det blir en måte å variere på og få idéer.
Gjest Eurydike Skrevet 7. januar 2008 #7 Skrevet 7. januar 2008 Det kan forøvrig være en fin idé å starte med en lang liste av typiske middagsretter dere lager samt alle middagsretter dere kunne tenke dere å lage. Hvis dere går tom for idéer noen uker kan dere se gjennom listen. Det er smart, ja (hadde skrevet om dette i innlegget som forduftet). Med en liste over det eksisterende "middagsrepetoaret" er det også lettere å se hva slags råvarer som ofte går igjen, og hva man gjerne kan bruke mer av. Så vet man mer om hva man kan se etter når man leter etter oppskrifter. Noen gode matsider: http://www.bbc.co.uk/food/ http://www.bbcgoodfood.com/ http://www.epicurious.com/ http://www.nrk.no/magasin/tidlig/1.859038 http://www.dinmat.no/
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2008 #8 Skrevet 9. januar 2008 når jeg setter opp ukesmenyer ser jeg for det første etter i fryseren hva vi har der som jeg kunne tenke meg å bruke, så ser jeg litt i kokebøker ( sparer på de) søker litt her inne på de ingrediensene osv... så passer jeg på at jeg ikke kjøper noe jeg ikke får brukt opp, dvs hvis jeg skal ha brokoli til en rett sørger jeg for at jeg lager wok en av de andre dagene slik at jeg får brukt den opp ( enten det elles så kjøper jeg frossen) noen ting kan jo godt ligge en stund i kjøleskapet men da må jeg få de med på neste ukes matliste.... når man har litt rening med det går det veldig greit... det kan jo dessuten være lurt å tenke litt på hva man spiser av pålegg lunsj osv når man lager en slik liste, dvs hvis man har laks til middag en dag kan det være lurt å ha litt salatingredienser i kjøleskapet slik at man kan ha salat med laks til lunsj dagen etter..... det kan dessuten være lurt å ta en handlerunde nå før du begynner å kjøpe inn ting som ris, pasta, bokser med bønner, tomater osv. det er alltid greit å ha i skapet og man får lettere inspirasjon dersom man faktisk har noe i skapet å ta utgangspunkt i....
Gjest hyggelig Skrevet 9. januar 2008 #9 Skrevet 9. januar 2008 (endret) vi har hatt ukemeny i ca 1 år, og nå klarer vi oss nesten ikke uten! for å gjøre menylagingen litt enklere pleier vi å ha fiskedag på mandager og torsdager. tirsdager er ofte travle her hos oss, og da blir det "dagens suppe med ferskt brød" (skriver d faktisk slik på menyen for da ser d mer fristende ut enn bare "posesuppe og kneip" ) eller wok på menyen. hver lørdag har vi kosedag, og da får sambo bestemme middagen heeelt selv merkelig nok har vi aldri hatt hverken fisk eller kokte grønnsaker på menyen på en lørdag... en periode hadde vi også liste over hva som var i fryseboksen, og så hadde vi denne lista foran oss da vi lagde ukemenyen. det kan nok være greit for deg også hvis du synes d er vanskelig å få brukt opp maten i frysern. ser du har fått mange gode tips og råd her allerede. lykke til- du kommer ikke til å angre! Endret 9. januar 2008 av hyggelig
Gjest Gjest_sulten_* Skrevet 10. januar 2008 #10 Skrevet 10. januar 2008 Tusen takk for alle svar :-D Det har gått veldig mye i wok, supper og pasta som ikke har blitt variert så mye fra gang til gang, så inspirasjon utenfra er kjærkomment. Stiansen til hverdags har jeg nettopp fått i gave, den kommer jeg nok til å bruke mye. Linkene til Eurydike også. Kjempelurt å raide skap og fryser, så det ikke hoper seg opp. Og så skal jeg følge tipset om å begrense hvor mange eksperimentelle middager jeg skal lage hver uke Jeg liker omtrent alt av mat, å lage mat også, men jeg er jo så sulten når jeg kommer hjem at det ikke trenger være maratonprosjekter ved kjøkkenbenken. En annen ting jeg vil gjøre, er å invitere noen hjem oftere, jeg bor alene så det kan være problematisk å bruke opp alt, og hyggelig med selskap til middag Kjempegode tips
Gjest veslo Skrevet 10. januar 2008 #11 Skrevet 10. januar 2008 Så smart med faste fiskedagar! Vi må absolutt komme igang med middagslistelaging att, har sklidd litt ut siste tida...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå