Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #1 Skrevet 7. januar 2008 Vurderer ferietur til Austin, San Antonio eller Dallas. Hva kan man se og oppleve der? Hvordan er prisnivået (kost, losji, opplevelser, transport)? Alle tips, erfaringer og opplevelser mottas med stor takk!
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #2 Skrevet 7. januar 2008 Hei! Jeg bodde i Texas for mange år siden. I Austin. Jeg var ganske liten da, men hadde oppfattelsen av at dette ikke var byen du drar til for en ferie, vel og merke hvis du ikke kjenner noen som kan vise deg de fine stedene. Det er ikke mye som ftår seg ut som perfekte turistmål, men 6th street er en lang gate der det er mange puber med live musikk, ofte blues, tror jeg, og de har også festivaler der som er verdensberømte innen den sjangeren. Var et par ganger i Dallas, men det var lite som skilte seg ut, i min hukommelse. Ettersom jeg husker var det svært få koselige steder man kunne spasere i byen, i både Austin, Dallas og Houston. Ikke som i vanlige Europeiske byer, med små gater med butikker. Sentrummene besto stort sett av skyskrapere og kontorbygninger, mens handlingen foregikk på store shopping malls langt utenfor sentrum. Som selvsagt er en opplevelse å ta med seg også! De har jo fine parker, med mange utendørs svømmebasseng (i Austin f.eks. Zilker Park) som er fine å sløve i. San Antonio, derimot: Ah, for en by! De har et koselig område som de kaller "the riverwalk" langs elva, med spisesteder, natteliv, veldig fint. Du kan få en kjempefin ferie i Texas - det er jo spennende for en gjengs nordmann bare det å kjøre rundt å se seg om. Men man må nesten ha bil der. Og hvis du leier bil, kan du gjøre mye: Dra til Galveston - en forlatt havneby, nå nesten spøkelsesby, med vakker hvit strand. Veldig spesiell atmosfære. Corpus Christi husker jeg også som noe lignende (mulig jeg blander disse to, men det finner du evt lett ut hvis du søker mer info om det). Ta en ekskursjon ned til Nuevo Laredo, og altså kryss grensen til Mexico, rett innenfor der har du en veldig sjarmerende liten grenseby, der alt er helt annerledes. Anbefales på det varmeste! Hvis du har god tid i ferien ville jeg også prøvd å kjøre til New Orleans. Det var en utrolig opplevelse å være i den byen. de har sikkert rustet opp Bourbon Street igjen, etter oversvømmelsene, vilo jeg tro
Munachimso Skrevet 7. januar 2008 #3 Skrevet 7. januar 2008 Jeg har vært mye i Dallas og flytter dit om få mnd! Kommer du med litt mer spesifikke spm skal jeg gjerne svare deg! Hvor gamle er dere? Hva er dere interessert i? Hva vil dere oppleve?
Gjest TS Skrevet 8. januar 2008 #4 Skrevet 8. januar 2008 Tusen takk for svar! Jeg har hørt og lest mye bra om San Antonio, så jeg har veldig lyst til å reise dit! Vi er et par i begynnelsen av 30 årene. Ingen storshoppere eller partyløver, men liker å se oss rundt og oppleve "det typiske" for stedet. Vi likte oss godt i DC, mye vakkert å se på, samt mye historie (men kanskje litt dyrt?) Har ikke barn, men kan godt være barnslig av oss Hvordan er reiseavstandene rundt i Texas, feks hvor lang tid bruker man mellom SA, Dallas, Austin, og Houston? Er det dyrt å "leve" i byene (mat, transport, shopping)? Hvordan er transportnettet, er det velutviklet buss/tog/banenett? Hva MÅ vi få med oss i/ved disse byene? Hvilke hoteller/strøk er det verdt å bo ved? Vi kunne kanskje tenke oss å bo i utkanten av en by, og ikke midt i sentrum. Kort sagt lurer jeg vel egentlig på alt
Gjest Svimle Skrevet 8. januar 2008 #5 Skrevet 8. januar 2008 Kunne nesten vært skrevet av meg dette, jeg har så lyst til å reise til Texas! Jeg kunne godt tenke meg å oppleve "cowboylivet", men jeg har kanskje feil forestillinger om Texas når det gjelder dette? *abbonere på tråden*
Munachimso Skrevet 8. januar 2008 #6 Skrevet 8. januar 2008 (endret) Vel, jeg kan bare fortelle om Dallas, for jeg har ikke vært i de andre byene Byen har ingen typisk bykjerne som europeiske storbyer (gjelder Houston også, der er det visst enda verre), men det begynner å bli liv der. Der bygges mange leiligheter om dagen og en del butikker har begynt å flytte ned dit. Personlig ville jeg bodd i downtown om jeg skulle vært turist der, ikke mye bråk om natta (vet ikke helt hvorfor dere ikke vil bo i byen da). Mange gode hoteller (men noe dyrere enn om man skulle bodd litt unna selvfølgelig). Bestemmer dere dere for å bo i Dallas mer enn en uke, så vil jeg anbefale dette stedet: http://www.bridgestreet.com/furnished_apar...t_North_End.htm God standard og ganske billig. Hvordan er budsjettet deres? Det finnes noe offentlig transport i byen, men ikke på nær like mye som i NY eller i Europa. Det finnes busser (men noe vanskelig å forstå seg på om du er turist, finnes nemlig ingen skilt el på bussholdeplassene) og så har du en slags trikk/t-bane, du kan se hvor den går her: http://www.dart.org Det er absolutt mulig å komme seg rundt uten bil (vi har ikke og kommer ikke til å ha bil), men det er noe tungvindt. Dallas er ganske billig å leve i, ble faktisk kåret til den nest billigste storbyen å feriere i ifjor (etter Atlanta). Det finnes mange gode museer, f.eks Dallas Museum of Art, Nasher Sculpture Center, Crow Collection of Asian Art osv. Og selvfølgelig har byen et JFK museum, museumet ligger i bygningen han ble skutt fra. Ganske interessant. I downtown finner dere også Dallas World Aquarium, et veldig fancy akvarium som er designet som å se ut og føles som er regnskog, gøy for både voksne og barn. Og så har dere jo Southfork Ranch da, ranchen fra tv-serien "Dallas", om dere er interessert i det. Dallas har gode basketball- /amerikansk fotball-/ og ishockeylag, så er dere interessert i sånt kan jo det være noe å tenke på. Om dere er i Dallas vil jeg også anbefale dere å ta turen over til Fort Worth som ligger ca 30 min unna. Her kan dere se rodeo og byen har mye mer "western"-atmosfære enn Dallas. Dere kan lese litt om byen her: http://www.fortworthstockyards.org/ http://www.fortworth.com/01visitors/01visitors.shtml Andre nettsteder: http://www.dallascvb.com/visitors/ http://www.visitdallas-fortworth.com/ http://www.dallascityhall.com/services/Ser...s_Visitors.html Det ble visst litt rotete det her, og har ikke fått med alt, du får spørre om du lurer på noe eller om noe var uklart Endret 8. januar 2008 av Munachimso
Gjest Svimle Skrevet 8. januar 2008 #7 Skrevet 8. januar 2008 Jeg skal i alle fall sjekke ut alle de linkene, tusen takk for at du deler, Munachimso! :-D Vi planlegger ikke tur før neste år da, men likevel... *glede meg* Sorry at jeg kupper tråden din, TS..
Kjetil E Skrevet 9. januar 2008 #8 Skrevet 9. januar 2008 Så noen foreslo en svipptur innom Mexico. Bare husk at ingen Bilutleiefirmaer godtar at du tar med bilen til Mexico. Bare som et lite apropos.
Gjest gjesten som foreslo Mexico Skrevet 9. januar 2008 #9 Skrevet 9. januar 2008 Så noen foreslo en svipptur innom Mexico. Bare husk at ingen Bilutleiefirmaer godtar at du tar med bilen til Mexico. Bare som et lite apropos. Åh! Mulig at vi syndet mot dette da jeg var der ;-) Men det går an å parkere på USA-siden og gå over (som folk flest gjør der uansett, husker det var mange flere til fots enn i bil). Byen ligger uansett RETT på andre siden.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 14. januar 2008 #10 Skrevet 14. januar 2008 Tusen takk til alle som har respondert på tråden min. Jeg har vært uten nett og har ikke fått vært innom her før nå. Det er mange fine tips å ta med seg her. Noen av dere som har vært i Corpus Christi?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå