Gå til innhold

Fagbok i "anvendbar" sosialpsykologi

Anbefalte innlegg

Gjest Vesleknut
Skrevet

Etter å ha levd med sosial fobi nærmest hele livet er jeg nå på bedringens vei. Problemet er at jeg er en regelrett dust når det gjelder å omgås mennesker! Jeg har vel gått glipp av en del sosiale spilleregler og sliter nå med å inngå vennskap, konversere normalt, treffe jenter osv. Finnes det noen fagbøker (type "hjelp til selvhjelp" så og si) der det står litt om sosiale spilleregler, komunikasjon og hva som får mennesker til å like andre mennesker osv? (Til de som måtte lure, eller bare føle for å være frekke: JA jeg går til behandling og JA jeg omgås andre mennesker. Jeg vil ha faglitteratur som en tilleggskilde til sosial kunnskap). Setter pris på alle konstruktive, høflige svar.

Beklager hvis dette havnet på feil sted, jeg fant ikke helt noe passende sted å poste det på. Moddene får bare flytte det hvis det er plassert feil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En gammel klassiker er How to Win Friends and Influence People. Den er ikke så aller verst, selv om den er delvis rettet mot jobbsituasjoner, salg o.l. har den endel poeng. Den tar ting trinnvis, og med tydelige eksempler, også skal man prøve å være bevisst på det man har lest i hverdagen. Det å vite litt om hvordan man bør oppføre seg for at andre skal føle seg vel, gir trygghet i sosiale situasjoner synes jeg. Men endel ting i boka er kanskje ikke så relevante.

Gjest Spadamen
Skrevet

Kanskje det hadde hjelpt å lese litt bøker om kroppsspråk?

Då ser du i alle fall kva signal du sender ut.

Gjest Vesleknut
Skrevet

Takk for svar. :) Det er bare å komme med fler forslag folkens. Jo flere bøker om dette jo bedre.

Gjest Vesleknut
Skrevet

Flere? Leste noe om Juggler eller hva det het, dette skulle vist være gode metoder å omgås folk. Noen som vet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...