Gå til innhold

Amsterdam

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Tara 2

Hei!

Jeg skal på tur med familien min til Amsterdam i begynnelsen av mai. Har noen noe forslag til hva vi kan gjøre der? Vi er kun voksne som skal reise, men en del av oss har vært der før, og vi trenger tips som ikke inneholder kanalbåttur, tulipaner og shopping. Kanskje noe som heller mer mot musicaler, show e.l. Gjerne også noe vi kan gjøre på dagen :briller:

Takker for alle svar!

Tara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har alltid hatt lyst til å reise til Amsterdam og besøke Anne Franks hjem. Min mor har vært der, og anbefalte det virkelig. En bit av historien man absolutt bør få med seg.

"Anne Frank var ei ung jente som ble et av ofrene for jødeutryddelsen under den andre verdenskrig. Hun bodde i Amsterdam i Nederland, som ble invadert av tyske styrker i 1940. I 1942 begynte deportasjonen av nederlandske jøder, og familien Frank ble tvunget til å gå i dekning i en skjult del av farens kontorbygning. I over to år holdt de seg i skjul sammen med fire andre, godt hjulpet av familiens nederlandske venner som ga dem mat. I hele denne tiden førte Anne Frank dagbok om livet i skjul. Til slutt ble familien angitt og skjulestedet avslørt. Anne og resten av hennes familie ble deportert. Anne Frank døde av tyfus i konsentrasjonsleiren Bergen-Belsen i mars 1945, bare uker før denne leiren ble befridd. Etter deportasjonen fant en av familiens nederlandske hjelpere Anne Franks dagbok, som ble utgitt etter krigen. Siden har boken blitt oversatt til mer enn 55 språk.

Amsterdam

Selv om Amsterdam er den største byen og hovedstad i Nederland, befinner regjeringen seg i Haag, 55 km unna. Navnet betyr "Amstels demning" og refererer til en demning som ble bygget der omkring år 1200. Området består av et mylder av trange gater der mange er stengt for biltrafikk, med unntak av sykler som kan observeres i hopetall over hele byen. Amsterdams kulturelle hovedattraksjoner omfatter Rijksmuseum, Stedelijk Museum for moderne kunst og Van Gogh-museet. Her finnes også Anne Franks Hus, et byteater og det verdensberømte Concertgebouw Orkesteret. To universiteter bidrar til at Amsterdam er en livlig og larmende universitetsby med noe beryktet natteliv. "

Europas triveligste hovedstad

Vårjakt i Amsterdam

Amsterdam - Frihetens by

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg enbefaler en tur i den nydelige bydelen Jordaan!

Dette er et gammelt arbeiderstrøk som er blitt pusset opp, med mange små kafeer (ikke hasjbuler) og gode, små restauranter, som er ganske stilige og ikke alt for dyre. En tur her passer både på dagtid, når lunsjen skal inntas, eller på kvelden hvis man vil spise middag. Jordaan ligger ikke så langt fra Anne Frank-huset, litt på oversiden. Men det er ikke så mye show og party her, da.

Ellers anbefaler jeg markedet på Albert Cuyp. Det ligger ikke så langt fra Rijksmuseet. Markedet er ikke åpent alle dager, så det bør du sjekke ut før du tar turen ut dit. De vet det garantert på hotellet. Her selger man alle mulige ting, og "alle" er ute for å handle, unge som gamle, innvandrere som nederlendere, det er en veldig god stemning.

Show/underholdning - hva med en tur i Red Light?? :ler: (Bare tuller, ikke det helt store å ta med familien dit, nei.)

Amsterdam er sikkert nydelig nå, dere kommer til å kose dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spiste ei pølse i red light district... vil jeg ikke anbefale, makan til snuskested.... ellers vil jeg anbefale en tur med thalystoget fra amsterdam til brussel eller paris :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...