Gå til innhold

Hjelp! Katten knakk orkideen min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger hjelp av noen med grønne fingre her :) Katten min veltet den fineste orkideen min slik at hele greinen knakk ("hovedgreinen"). Den hadde 12 blomster og nå er det kun 3 igjen... :( Jeg ser at de tre allerede har begynt å henge og tipper de faller av snart. Hva kan jeg gjøre for å få opp igjen blomsten? Er det noe håp?

Videoannonse
Annonse
Gjest barelillemeg
Skrevet

Orkidéer kommer igjen etter avblomstring. Tror ikke du klarer å redde de blomstene som allerede henger... Men kast ikke orkidéen - det aller kjekkeste med disse blomstene er når de knopper igjen!!

Skrevet

Takk for svar! Men bør jeg klippe den ned litt siden den bare er brukket tvers av? Eller skal jeg bare la den være? Den er jo på en måte litt flisete der den er brukket...

Gjest Helen Parr
Skrevet

Jeg ville klippet den av og satt stilken i vann i en vase, så har du en fin blomst en liten stund hvertfall.

Regelen er at du skal telle tre skudd fra bunnen av planten og klippe den av rett over det tredje skuddet. Da kan du oppleve at den splitter seg og kommer med en gang. Dersom du ser at stilken blir gul, klipper du den bare helt ned. Den kan fint komme opp igjen, så bare spar på den.

Skrevet

Man skal ikke klippe av ved det tredje leddet,klipp av ved første ledd etter der den er brukket. Klipper du lenger ned,så klipper du vekk de leddene som er mest potente til å komme med nye blomsterstengler....

Men hvis den derimot blir brun/gul, så må du klippe av den visne delen. Noen ganger da hele stengelen!

Skrevet

Min mor blomsterdekoratøren mener du skal klippe den over andre leddet nedenifra. Hun gjør alltid det - og har masse orkideer både hjemme og i butikken som blomster og lever i beste velgående

Skrevet

Er dekoratør selv,og har også masse orkideer hjemme.Og jeg klipper de aldri,bortsett fra når stilken visner. Og mange av de bruker mye kortere tid nå på å komme igjen ,enn før som jeg også klippet de....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...