Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #21 Skrevet 7. januar 2008 Nøyaktig HVA er det du vil med dette? Du sier jo selv at du ikke har latt deg knekke men tvert i mot vist at de tok feil. Du har fått nei til billighetserstatning som Wadjet sier nettopp fordi du har klart deg. Misforstå meg ikke her: det er uholdbart at du ble stemplet som dum og du hadde fortjent at dette ble på et eller annet vis reversert. Er det det du jakter på? Du sier at en rapport fra Justisdep. er full av feil og selvmotsigelser. Ta den til en advokat og få vurdert om denne rapporten er grunnlaget for avslaget om det er gjort saksbehandlingsfeil. Hvis du likevel ikke skulle få erstatning eller en beklagelse, hva skal du da gjøre med ditt liv? Skal du - som tydeligvis er resurssterk "mulke" over dette eller skal du parkere der det hører hjemme - i *fortiden* - og gå videre i ditt liv? Hvis du har problemer med å legge det bak deg bør få hjelp til det av profesjonelle, f.eks. en psykolog. Jeg kjenner to som var utsatt for denne typen stempling - den ene hadde foreldrene mot seg og måtte selv finne i skolerapporten "stempelet" som foreldrene hadde støttet. Det gikk dårlilg - veldig dårlig med vedkommende. Det går bedre nå. Den andre ble stemplet av læreren som evneveik, hvorpå vedkommendes foreldre ble rasende og forlangte at det ble foretatt en intelligenstest. Foreldrene gikk selv til skolens rådgiver med testen (som kom ut langt over middels) og forlange at denne fortalte læreren at stempling av elever h*n ikke likte ikke hørte hjemme i norsk skolevesen. Det gikk bedre med denne eleven, selv om vedkommende slet hardt i enkelte fag. Jeg ser altså alvorllig på stempling, enten dette gjelder muntlig eller i sakspapirer. Men jeg mener at du har bevist for lenge siden at stemplingen var urettmessig. Har du bevist det for deg selv? I stedet for å få erstatning, har du bedt om å få stempelet du fikk fjernet? Hva jeg vil oppnå med dette? Vel, for det første vil jeg ha en unnskyldning over for hvordan de har behandlet meg. Så vil jeg ha økonomisk erstatning for tapt arbeidsinntekt Vil få papirene makulert for alltid og sørge for at mennesker etter meg møter mer forståelse.. Hvordan skal jeg stole på mennesker når de "turer på akkurat som de vil" ??.. i teorien kan da alle bli stemplet på denne måten- skal vi bare sitte og godta dette?
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #22 Skrevet 7. januar 2008 Det er ikke noen som skal slippe unna her.... Om du har slike tanker er det deg problemet ligger hos og ikke dem. Ikke nå lenger siden dette er lenge siden og du har klart deg bra.... Ok, så det er bare å godta at mennesker med makt kan misbruke sin posisjon, sette falske diagnoser på mennesker og "stemple" dem som dumme? Er det rart jeg reagerer?
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #23 Skrevet 7. januar 2008 Jeg tror alle her forstår følelsene dine TS, men jeg tror mange av oss har mere tro på å vie fokuset ditt på deg selv og det å komme seg fremover her i livet. Fortsette å spinne på det gode du har gående for deg, og nyte livet og det du har oppnådd..... Om jeg var deg var dette det jeg ville ha gjort. Det er mange mennesker her i landet som er stemplet på en eller annen måte. Ikke stemplet på papiret som deg, men stemplet av samfunnet ellers der man er oppvokst, og kanskje på en måte som aldri kan forsvinne med makulering.... Vi har alle vanskelige ting i livene våre. Sprøsmålet er hva vi gjør med det ikke sant? Skal vi dyrke det negative eller det positive i tilværelsen? Jeg syns du snakker som en med mye bitterhet som ønsker hevn. Hva kommer det til å tjene til? Dette er noe som skjedde for flere år tilbake. Mye har skjedd siden da, og jeg tror ikke det vil bli slik at du vil oppnå at færre vil oppleve det du gjorde pga din rettsak. Og det fordi det ER færre som opplever det i dag pga andre behandlingsmetoder, og bedre oppfanging av de som sliter i skolesammenheng...
Gjest Blondie65 Skrevet 7. januar 2008 #24 Skrevet 7. januar 2008 Hva mener du med å slippe unna? En billighetserstatning kommer fra staten. Den svir ikke i lommeboken på de som ga deg et stempel. Hvis du mener det skal svi direkte hos dem må du saksøke de direkte. Det kan jeg si med en gang at det kan du glemme. Det er ikke rom for det i norsk rett (heldigvis). DU har et valg her. Du kan fortsette å la dette plage deg hver eneste dag resten av livet, eller du kan parkerer det og gå videre.
Gjest GossipGirl Skrevet 7. januar 2008 #25 Skrevet 7. januar 2008 (endret) Og jeg mener det er riktig å bruke de ressursene som er på de som virkelig trenger det. En annen sak er jo at det birde vært mulig å få en ikke-økonomisk erstatning i form av en ren beklagelse fra det offentlige. Det ville lettet mye for mange, og gjort det enklere for flere å bruke den urett som er gjort mot den til noe positivt. For øvrig fant jeg dette: Kilde: http://www.norge.no/emne/samfunn.asp?id=1080 Endret 2. april 2008 av VictoriaSecret
Gjest GossipGirl Skrevet 7. januar 2008 #26 Skrevet 7. januar 2008 (endret) Hva mener du med å slippe unna? En Endret 2. april 2008 av VictoriaSecret
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #27 Skrevet 7. januar 2008 Må kjempe videre,hvis ikke ødelegger dette meg helt, skal hvertfall prøve å få papirene makulert. Tusen takk for svar alle sammen.
Frey Skrevet 7. januar 2008 #28 Skrevet 7. januar 2008 (endret) Men HVORFOR skal de få slippe unna ? Det er ikke snakk om at de skal slippe unna, det er ikke det som er grunnen til at jeg skrev det jeg skrev. Grunnen er at DU skal slippeunna. Bitterhet ødelegger deg bare i det lange løp. Gå ut og lukt på rosene istedenfor. Fryd deg over livet og det du har prestert til tross for det som skjedde. Endret 7. januar 2008 av Frey
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #29 Skrevet 7. januar 2008 Det er ikke snakk om at de skal slippe unna, det er ikke det som er grunnen til at jeg skrev det jeg skrev. Grunnen er at DU skal slippeunna. Bitterhet ødelegger deg bare i det lange løp. Gå ut og lukt på rosene istedenfor. Fryd deg over livet og det du har prestert til tross for det som skjedde. Takk Frey.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2008 #30 Skrevet 8. januar 2008 Hva om jeg bestemmer meg for å gå til rettsak og sette fokus på hvordan mennesker kan bli stemplet på denne måten?.. Og du tror at rettsapparatet er bedre enn de du har vært utsatt for? I så tilfelle, tenk om igjen. Jeg kan garantere at det eneste du vil kun vil bli stemplet av systemet nok en gang. Nei, innse at alt offentlig er råttent og bare tilpasset dem som underkaster seg det. Lev så ditt eget liv og ha minst mulig med det offentlige å gjøre.
Gjest =tentacle= Skrevet 8. januar 2008 #31 Skrevet 8. januar 2008 Må kjempe videre,hvis ikke ødelegger dette meg helt, skal hvertfall prøve å få papirene makulert. Tusen takk for svar alle sammen. Dokumenter blir ikke makulert. Men det kan legges til nye opplysninger og de gamle erklæres ugyldige.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2008 #32 Skrevet 8. januar 2008 Og du tror at rettsapparatet er bedre enn de du har vært utsatt for? I så tilfelle, tenk om igjen. Jeg kan garantere at det eneste du vil kun vil bli stemplet av systemet nok en gang. Nei, innse at alt offentlig er råttent og bare tilpasset dem som underkaster seg det. Lev så ditt eget liv og ha minst mulig med det offentlige å gjøre. Hvordan de kan sove godt om natten forstår jeg ikke. Håper virkelig de hører latteren min nå når jeg gikk ut med toppkarakterer fra Høyskolen og rett inn i ledende stilling....De fikk ikke knekke meg;) Ho ho hoooo (virker kanskje litt innbilsk her,men det er bare min måte å få en liten hevn på- all motgang har lært meg å bli ydmyk-skal litt til for å "ta" meg nå..
Gjest =tentacle= Skrevet 8. januar 2008 #33 Skrevet 8. januar 2008 Hvordan de kan sove godt om natten forstår jeg ikke. Håper virkelig de hører latteren min nå når jeg gikk ut med toppkarakterer fra Høyskolen og rett inn i ledende stilling....De fikk ikke knekke meg;) Ho ho hoooo (virker kanskje litt innbilsk her,men det er bare min måte å få en liten hevn på- all motgang har lært meg å bli ydmyk-skal litt til for å "ta" meg nå.. Hvis du tror at Rettsapparatet er ute etter å ta deg og vil sørge over at du gjør suksess på karrierefronten, så er du paranoid. Gratulerer med gode karakterer og super jobb, lykke til Lev for deg selv, ikke for å bevise noe for fortiden. Var du hakkekylling da, er du uinteressant for dem som voksen. Gi blaffen i dem, så får du et bedre liv.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2008 #34 Skrevet 8. januar 2008 Hvis du tror at Rettsapparatet er ute etter å ta deg og vil sørge over at du gjør suksess på karrierefronten, så er du paranoid. Gratulerer med gode karakterer og super jobb, lykke til Lev for deg selv, ikke for å bevise noe for fortiden. Var du hakkekylling da, er du uinteressant for dem som voksen. Gi blaffen i dem, så får du et bedre liv. Tror ikke at noen er ute etter å ta meg. At det skjer ting i rettsapperatet som ikke er rettferdig er noe som alle vet. Har også drevet sosialpolitisk arbeid..( fikk høre av en politiker at jeg "burde gå stille i dørene" - ingen likte en som gav beskjed... Jeg var bare 19 år på det tidspunktet ...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå