Astra Skrevet 24. april 2003 #21 Del Skrevet 24. april 2003 Vi pussa opp og bygde ut et hus i fjor, og tapetserte mange rom. I de rommene som vi beholdt listeverket (gammelt profilert listeverk som vi var redd ville sprekke om vi tok det ned) hvitmalte vi disse først der de var montert før vi satte opp tapeten, altså med nymalte lister på plass. Det var ingen heksekunst å skjære tapeten rett med en skarp kniv og en malingsskrape på 25 cm, som vi presset tapeten inntil listene med. Det synes ikke at listene ikke var tatt av under tapetarbeidet. Dette gjelder gulv- og taklister, samt gerikter lister rundt dører og vinduer). Når det gjelder tapet anbefaler jeg vinyltapeter. Disse er mye enklere å legge enn feks papirtapeter (vi har valgt å restaurere huset i sin opprinnelig stil, og plukket derfor ut noen papirtapeter også). Alt går med tolmodigehet, nøyaktighet og øvelse, og heldigvis for meg er samboeren utstyrt med alle disse egenskapene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Power Skrevet 24. april 2003 Forfatter #22 Del Skrevet 24. april 2003 Hei Astra! Vi har i utgangspunktet tenkt å legge miljøtapet som vi etterpå skal male (dersom vi ikke finner en vinyltapet som har en farge og struktur vi liker). Er det da lurest å male listene før eller etter at man maler veggene? Innbiller meg at det er lettere å maskere mot vegg og tak enn mot listene, altså male listene til slutt? Jeg er takknemlig for alle tips! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Astra Skrevet 24. april 2003 #23 Del Skrevet 24. april 2003 Hei Power :-) Jeg ville malt veggene og maskert etter at malingen var blitt skikkelig tørr. Du har helt rett i at det er enklere å maskere vegg enn lister... Det er et skikkelig pirkearbeid å maskere med tape, men gjør du det nøyaktig blir resultatet også veldig bra. Aner ikke hvor mange meter tape som gikk med i fjor, men det var ikke få! Lykke til :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Engeline Skrevet 24. april 2003 #24 Del Skrevet 24. april 2003 Ta av listene, så slipper du å angre senere.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2003 #25 Del Skrevet 27. april 2003 La listene sitte på. Når du skal legge limet på veggen bruker du rull og pensel. Pensel langsmed fotlistene og taklistene/taket, deretter ruller du resten. Pass på å få det jevnt uten kladder, men heller ikke for tynt. Tørk av listene etter hvert med en fuktig klut hvis du skulle søle lim. Ikke lim for mange lengder om gangen slik at limet tørker før du får du får hengt opp duken/stria. Kjøp deg en god tapetkniv av den typen som har en liten egg bakpå. Du skjønner hva jeg mener når du ser den. Du trenger desuten ekstra knivblader, og sørg for at kniven er skarp hele tiden for å få en pen kant. Mål opp veggen og kutt lengder av duken/stria på forhånd før du henger den opp. Sørg for å ha litt slingringsmonn. Bruk vater for å få den første lengden rett. Tilpass kanten øverst på den ene siden, mens du holder den andre siden ut fra veggen. Jobb deg nedover skjøten til du er rundt halvveis. Deretter legger du resten inn mot veggen og drar ut skikkelig for å unngå luftlommer. Resten går stort sett av seg selv, men juster underveis hvis du ser det trengs. Ikke alle vegger er rette... Dra den butte eggen av kniven langsmed lista og kutt med et skarpt blad. Er du ikke nøye med dette kan kniven rive opp duken/stria i stedet for å få et pent kutt. Overlapp med en liten centimeter i hjørnene. Mal første strøk og se om det er noen steder lista går litt ut fra veggen eller du ikke er fornøyd med kanten av andre grunner. Fug evt. kanten med acryl. Vær nøye så du ikke får kanter. Dypp fingeren i salovann for at det skal bli lettere å stryke ut. Mal et strøk eller to til, og ta listverket til slutt med oljemaling. Overlapp gjerne litt med veggfargen over på lista så blir det lettere å få en pen kant. Dette ble fryktelig langt men jeg håper du fikk noe ut av det. Lykke til! Maler'n. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Power Skrevet 28. april 2003 Forfatter #26 Del Skrevet 28. april 2003 Tusen takk, Maler'n! Mange gode tips her ja! Må vel sette i gang med arbeidet snart... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå