Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har plutselig fått en ny konto på nettbanken, med penger på til og med... Ikke vet jeg hvor pengene kommer fra, men den heter "OTP medlemskonto".

Kan noen fortelle meg hva dette er...?

Vet at det står for Obligatorisk Tjenestepensjon. Vil det si at en viss sum av min lønn går til dette eller er det noe arbeidsgiver gir de ansatte??

Videoannonse
Annonse
Gjest barelillemeg
Skrevet (endret)

Det er pensjonssparing som arbeidsgiver er pålagt å spare for sine ansatte. Pengene utbetales vanligvis over en 10 årsperiode fra fylte 67 år (mulig det er noen variasjoner her, jeg er ingen ekspert).

Det er minimum 2% av din inntekt, men her er det store variasjoner. På min arbeidsplass er det 5%, og ergo en veldig god avtale. Avtalene varierer, og i noen kan en selv velge risiko/hvilke fond pengene skal settes i.

Grunnen til at den ligger i din nettbank er at de ansatte selv skal kunne følge med på disse pengene. Du har nettbank i samme bank som arbeidsgiver har tegnet avtale, derfor kommer den opp automatisk. Dersom en ikke har konto i samme arbeidsgivers OTP-bank, skal en kunne logge seg på sin OTP konto i gjeldende bank og sjekke status. Dersom en ikke har nettløsning sendes kontoutskrift.

Endret av barelillemeg
Skrevet

Nå måtte jeg også logge meg inn i nettbanken min for å se, og der hadde jammen jeg også fått opp "Yrkespensjon". Ser at jeg har en god avtale der det blir betalt inn 5 % av inntekten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...