Gjest Gjest_Majka_* Skrevet 7. januar 2008 #1 Skrevet 7. januar 2008 Synes dere det er greit å levere barnet 3 minutter før barnehagen åpner, eller er det frekt?
Gjest =tentacle= Skrevet 7. januar 2008 #2 Skrevet 7. januar 2008 Synes du selv det er greit å bruke barnehagepersonellet som gratis barnevakt på deres fritid uten å spørre dem?
Gjest Gjest_Majka_* Skrevet 7. januar 2008 #3 Skrevet 7. januar 2008 Synes du selv det er greit å bruke barnehagepersonellet som gratis barnevakt på deres fritid uten å spørre dem?
Rosalie Skrevet 7. januar 2008 #4 Skrevet 7. januar 2008 Er vel omtrent like greit som at barnehagepersonalet stengte barnehagen noen minutter for tidlig. Har du særskilt grunn én gang, så tar du det opp med kontaktpersonen til barnet dagen før, så ordner det seg sikkert.
Gjest Gjest_Majka_* Skrevet 7. januar 2008 #5 Skrevet 7. januar 2008 Har gjort det EN gang og ikke mer liksom. Synes selv det er tidlig, men var veldig tidlig ute den dagen. Har ikke skjedd flere ganger altså. hehe
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #6 Skrevet 7. januar 2008 Jeg har jobbet i barnehage, og syns man bør levere på riktig tidspunkt. Tre minutter høres ikke mye ut, jeg er klar over det. Men da jeg kom på jobb om morgenen, og skulle sette ned stoler, sette på kaffe, slå på lys, skifte og puste ut før rushet, var det alltid med irritasjon jeg hørte det gå i utgangsdøra fem på halv åtte. Det var mine rolige minutter før en dag med masse liv, og jeg syns foreldre bør respektere barnehagens åpningstid. Det samme gjelder for øvrig foreldre som alltid kommer noen minutter for sent. Noen minutter for dere kan være en t-bane som skal rekkes for den ansatte, og 20 minutters forsinkelse til en avtale. Barna skal være ute av barnehagen når klokken er fem.
Nausicaä Skrevet 7. januar 2008 #7 Skrevet 7. januar 2008 Gjest: Om det er noe som må gjøres for å rekke videre jobb vil jeg råde deg til å spørre barnehagepersonellet om det er greit. De har sikkert forskjellige synspunkter på det i forskjellige barnehager.
Gjest Gjest_Majka_* Skrevet 7. januar 2008 #8 Skrevet 7. januar 2008 Det var bare en engangsforeteelse. Fikk en stygg kommentar slengt midt i fjeset av ei mor som kom bak meg om at jeg var frekk og hensynsløs som leverte ungen min 3 min for tidlig. Syntes det var litt dårlig gjort, men hun hadde kanskje litt rett også. Uansett kommer det ikke til å skje igjen. Da er det forresten vanvittig mange som er frekke når det gjelder butikkenes åpningstider også. Mange som f.eks kommer 5 min før stengetid og som blir til 10 min etter stengetid.. Det er vel like ille det?
Gjest =tentacle= Skrevet 7. januar 2008 #9 Skrevet 7. januar 2008 Det var bare en engangsforeteelse. Fikk en stygg kommentar slengt midt i fjeset av ei mor som kom bak meg om at jeg var frekk og hensynsløs som leverte ungen min 3 min for tidlig. Syntes det var litt dårlig gjort, men hun hadde kanskje litt rett også. Uansett kommer det ikke til å skje igjen. Da er det forresten vanvittig mange som er frekke når det gjelder butikkenes åpningstider også. Mange som f.eks kommer 5 min før stengetid og som blir til 10 min etter stengetid.. Det er vel like ille det? Det er ikke respektfullt, men det er heller ikke like ille. Trege kunder kan man hive ut om man vil, men man hiver ikke ut en treåring om ikke foreldrene har hentet i tide. Heller ikke kaster man ut treåringen om hun blir levert noen minutter for tidlig. Det betyr ikke at det er greit.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #10 Skrevet 7. januar 2008 Jeg har jobbet i barnehage, og syns man bør levere på riktig tidspunkt. Tre minutter høres ikke mye ut, jeg er klar over det. Men da jeg kom på jobb om morgenen, og skulle sette ned stoler, sette på kaffe, slå på lys, skifte og puste ut før rushet, var det alltid med irritasjon jeg hørte det gå i utgangsdøra fem på halv åtte. Det var mine rolige minutter før en dag med masse liv, og jeg syns foreldre bør respektere barnehagens åpningstid. Det samme gjelder for øvrig foreldre som alltid kommer noen minutter for sent. Noen minutter for dere kan være en t-bane som skal rekkes for den ansatte, og 20 minutters forsinkelse til en avtale. Barna skal være ute av barnehagen når klokken er fem. Å komme inn i garderoba 5 minutt før leveringstid er lov, så lenge desse 5 minutta blir brukt til avkledning o.l. Og så lenge foreldra har barnet/a sjølv desse minutta. Det som ikkje bør gjøres, er å overlevere barnet/a til bhge-personalet før avtalt tid er der
LilleKylling Skrevet 7. januar 2008 #11 Skrevet 7. januar 2008 Er det ikke bare for barnehagen å holde døra låst til den åpner da?
Gjest Gjest_Jolla_* Skrevet 7. januar 2008 #12 Skrevet 7. januar 2008 Har jobbet i en barnehage som åpnet 6.30. Opplevde ofte at det stod noen og ventet på meg når jeg kom ti på halv og fulgte etter meg inn og leverte ungen. Utrolig frekt spør du meg! Men etter et par ganger med slike tidlige vakter og samme foreldre hver gang sa jeg ifra og de kom fra da av 6.30. Kan forstå at det kan skje en gang i blant, men det må ikke bli en vane.
Gjest Helen Parr Skrevet 7. januar 2008 #13 Skrevet 7. januar 2008 (endret) Jeg har faktisk forståelse for at det kan være irriterende dersom foreldre leverer unger for tidlig eller henter for sent i barnehagen. Dersom det skjer kun en gang er selvsagt dette bedre enn at stadig gjentar seg, men det er stor sjanse for at det alltid er ett barn som kommer for tidlig, "bare denne ene gangen". Det har kanskje noe å gjøre med at jeg er litt nazi på å holde avtaler generelt også, og at det tross alt dreier seg om å respektere en åpningstid. Å sammenligne det med en butikk synes jeg blir litt søkt, all den tid en butikk er en litt annen type serviceinstitusjon, samt av de åpenbare grunner Tentacle gjengir. Unger har også oppholdstider som er tildelt med bakgrunn i lovregulert makstid pr. døgn. Noen ganger overstiger barnehagens totale åpningstid enkelte barns oppholdstid, og det kan misbrukes. Endret 7. januar 2008 av Helen Parr
Gjest =tentacle= Skrevet 7. januar 2008 #14 Skrevet 7. januar 2008 Er det ikke bare for barnehagen å holde døra låst til den åpner da? Det blir jo ikke akkurat trivelig. Foreldre må kunne greie å kontrollere seg selv uten å bli fysisk hindret av låst inngangsdør.
Aurela Skrevet 7. januar 2008 #15 Skrevet 7. januar 2008 (endret) Har jobbet i en barnehage som åpnet 6.30. Opplevde ofte at det stod noen og ventet på meg når jeg kom ti på halv og fulgte etter meg inn og leverte ungen. Utrolig frekt spør du meg! Men etter et par ganger med slike tidlige vakter og samme foreldre hver gang sa jeg ifra og de kom fra da av 6.30. Kan forstå at det kan skje en gang i blant, men det må ikke bli en vane. Vil nå si det er litt anderledes med å komme tre minutter for tidlig, enn 10. Hadde de kommet klokken ti til meg, tror jeg også jeg hadde sagt i fra, men tre er litt anderledes. Som noen sier, hvis man kler av ungen selv, så er ikke ungen inne før kanskje et minutt før (vil jeg da tro). Men ti minutter, det er frekt! Edit: men å komme tre minutter for sent ville vært mer irriterende, for da får man jo ikke låst og gått.. Endret 7. januar 2008 av jente89
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #16 Skrevet 7. januar 2008 Over 5min og 10min og sånn er jo frekt. Barnehagen åpner ikke før hel/halv! Men når man er nede i 1-3min så er ikke alle klokker akkurat synkroniserte heller... Så det syns jeg blir småplukk!
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #17 Skrevet 7. januar 2008 Jeg jobber i barnehage. Der var det noen som alltid kom før tiden nesten hver eneste dag. Jeg kommer alltid litt tidligere pga. bussen jeg tar er tidlig. Det synes jeg er herlig, for da får jeg ha noen minutter for meg selv med kaffekoppen og det andre jeg må gjøre klart til barna kommer. Jeg ble tilslutt lei av denne fortidligkommingen (alt fra 10 til 5 min. før åpningstid), og sluttet å låse opp hoveddøren før den faktiske åpningstiden. Foreldren holdt mange ganger på å banke på dører og vinduer, men jeg latet som jeg ikke hørte det. En gang sto denne foreldren å banket på ruten i døren med nøklene sine i 3 minutter. De hadde stått der allerede i 6 minutter før dette. Da jeg åpnet døren var jeg ganske irritert, men klistret på meg et smil og sa: "Vi begynner ikke på jobb før klokken halv åtte vet du!" Foreldren ble ganske paff, og siden har de aldri dukket opp før halv åtte. Iallefall ikke på mine tidligvakter. I dette tilfellet det er snakk om, brukte ikke foreldren tiden i garderoben, men var ganske rask, og bare sendte ungen inn før kl. halv åtte. Jeg hadde satt pris på å fått beskjed på forhånd dersom et barn kom tidligere av en eller annen grunn, og hadde selvsagt hadde det latt seg ordne.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #18 Skrevet 7. januar 2008 I vår barnehage åpner vi heller ikke dørene før åpningstid. Og nærner det seg stengetid med 5-10 minutter tar vi med barna ut i garderoben og kler dem, pakker sekkene og gjør dem klar for henting. De fleste foreldrene synses dette er bra. Som oftest har de stått fast i trafikken, eller noe uforusett har dukket opp. Dette skjer uansett ikke ofte, og alle tjener på det =)
LilleKylling Skrevet 7. januar 2008 #19 Skrevet 7. januar 2008 Det blir jo ikke akkurat trivelig. Foreldre må kunne greie å kontrollere seg selv uten å bli fysisk hindret av låst inngangsdør. Ikke trivelig? For hvem? Det spiller da ingen rolle så lenge døren blir åpnet akkurat på tiden. Jeg opplevde forøvrig noen ganger at de åpnet barnehagen 5 min for sent, og det er også ganske irriterende. Så dette er nok noe som går begge veier. Synes også det blir litt flisespikkere med 3 min, det er jo ikke alle klokker som er synkroniserte.
Gjest Gjest_Gunda_* Skrevet 7. januar 2008 #20 Skrevet 7. januar 2008 På vår avdeling er jeg pedagogisk leder, og om det er jeg eller assistenter som åpner/stenger, så legger vi merke til at noen alltid må komme 5-15 min før bhg åpner. Dette rapporteres til meg. Selv er jeg morgenfugl, og som ped.leder er det å komme en time før en time jeg får gjort mye på. Når det har skjedd mer enn 2 ganger at noen "prøver seg", så tar jeg foreldrene diskret til side, og spør om det er behov for at bhg åpner tidligere/stenger senere for dem.. For dersom det er sånn, så må vi diskutere det. Da holder det alltid opp. Hver gang. Dette skjer ofte i begynnelsen av et bhgår. En periode hadde vi et barn som bodde sammen med sin mor, og ikke hadde kontakt med sin far overhode. Hun trengte i 6 mnd at vi åpnet 20 min tidligere 2 dager i uka fordi hun studerte. Det gjorde vi med glede.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå