Gå til innhold

beising av furumøbler

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest hildemora

jeg har i mange år hatt furumøbler,men begynner nå å bli lei av det. har skinnsalong og bord i bøk og stål.

har ikke råd til å skifte ut stereobenken,seksjonen og vitrineskapet som er i lutet furu. Kan noen komme med tips til en fin farge til beising av møblene?

skinnsalongen er mørk grønn,veggene lyse.

har brystpanel også,må vel beise det også da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har beiset mye i brunt.. men det passer jo ikke over alt.

Finn et fargekart og titt på de fargene du finner.

Ta også med deg et fargekart med lasur.

Anbefaler å bruke oljebeis på møbler, men du kan også finne en vannbasert beis og lakkere etterpå.

Brystpanelet kan jo også males.. det kan fort bli litt mye beis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Herdins Lack Beis er en beis som også inneholder lakk. Denne er beregnet på møbler/interiør. Det finnes også en egen lakk man kan lakke over dersom man ønsker en mer slitesterk overflate, f.eks bordplater o.l. Beisen finnes i mange forskjellige farger, har selv brukt mellombrun, den er varm og fin i fargen.

Er ellers enig med at det fort kan bli for mye beis, malte og beisede tremøbler er superfint sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Herdins Lack Beis til mange småting, men synes at den blir litt dyr i lengden. I hvertfall på store møbler som reoler, spisebord og bokhyller.

Vi har kjøpt en utendørsbeis i 1 liters spann de siste gangene. Den er rimeligere i bruk og kan gjerne lakkeres med en oljebasert lakk etterpå, men det pleier jeg å droppe hvis det ikke er stor slitasje på møblene. Lasur kan brukes på nesten samme måte, men den tørker senere (hvis den ikke er vannbasert da). Det blir litt mer stripeeffekt av lasur.

Jeg har blitt svak for brunbeisede møbler den siste tiden. Har gått litt amokk med beisekosten her hjemme og mange kjedelige tremøbler har blitt nye og fine. Vi hadde masse oljet/lutet og ubehandlet furu for noen år siden, men gikk lei av det. Nå har vi nesten ingenting.. bare et kraftig kjøkkenbord (som snart får malt understell) og et gammelt salongbord, som jeg ikke vil gjøre noe med. Men mange av de gamle furumøblene har blitt nye med beis og maling. Ingen vits i å kjøpe nytt om man kan få helt unike møbler til et par hundrelapper.

Jeg ville ikke beiset brystpanel/helpanel OG møbler i samme rom. Panel er flott når det er malt og evt. lasert. Og beisede møbler passer perfekt til malt tre. Dessuten trekker jo beisen inn i treet, mens malingen legger seg utenpå. Et møbel eller en vegg som er beiset kan aldri bli trehvit igjen, om man ikke pusser SVÆRT mye. Og jeg liker å ha en angrefrist på vegger og gulv!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...