Gå til innhold

Lammetagine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Arkanas ukemeny med lammetagine har inspirert kveldens rett. Kjøttet ligger forsåvidt allerede i en kryddermarinade (olje, ingefær, koriander, løk, hvitløk, spisskummen, pepper etc.), men jeg lurer både på oppskrifter og eventuelt tilbehør utenom couscousen.

Så Arkana eller andre, har dere en bombesikker oppskrift, tips til tilbehør og gjerne til dessert også? Forrett blir vel litt overkill, eller er det noe lett som kan passe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brun kjøtt (kylling er også godt, da helst med ben, noe som tåler lang koking). Tilsett løk, hvitløk, grønnsaker (squash, aubergine, poteter, gulrøtter, kikerter ++), litt honning, en stor bit sitron- eller appelsinskall, tørkede aprikoser (eller dadler eller svisker, eller litt av alt) og forskjellige krydder (f.eks. kanelstang, malt spisskummen, karri, gurkemeie, malt ingefær, malt koriander, cayennepepper, salt og pepper). Hell over kraft/buljong og gjerne en boks hermetiske tomater. La småkoke under lokk ca 1½ time. Server med couscous.

Tenkte du på en typisk marokkansk dessert? En lett dessert kan være avrent yoghurt naturell (eller matyoghurt eller gresk yoghurt). Hakkede tørkede aprikoser som du koker 2-3 minutter, lar renne av og blander inn i yoghurten sammen med litt honning, revet appelsinskall og hakkede pistasjnøtter. Fordel i skåler og dryss over litt kanel før servering. Friskt og godt etter en varm og krydret gryterett. Krydret fruktsalat servert med litt yoghurt er også godt.

Skrevet

Tusen takk, du er en knupp!

Jeg har lyst til å prøve med aprikoser og svisker, men trenger minst en grønnsak til. Squash bør gå bra. Kikerter hadde også vært fint, men jeg la ikke noen i bløt i går og de på boks gjør ikke nytten.

Desserten har jeg spist mange ganger, men ikke ant hva heter, langt mindre laget selv. Det er en knallgod ide og den rekker jeg fint å få ferdig. :)

Bare å få tak i harissa nå...

Gjest Eurydike
Skrevet

I tillegg til det Arkana skriver synes jeg også det er godt med safran i marokkansk mat. :)

Gjest Badiane
Skrevet
Kikerter hadde også vært fint, men jeg la ikke noen i bløt i går og de på boks gjør ikke nytten.

Kikerter på boks gjør så absolutt nytten. :) Bare tilsett dem 5-10 minutter før servering.

Gjest Eurydike
Skrevet
Kikerter på boks gjør så absolutt nytten. :) Bare tilsett dem 5-10 minutter før servering.

Jeg bruker også gjerne hermetiske - det går helt bra.

Skrevet

100% vellykket - ingen ba om ketchup til hverken hovedrett eller dessert. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...