Lilith Skrevet 7. januar 2008 #1 Skrevet 7. januar 2008 I vår familie er det tradisjon å spise lefsbus/lefsebus/lefsbuss på 1. juledag (og gjennom hele romjulen, om man orker). Dette er altså julelefse med biter av ribbe, julepølse og medisterkaker som rulles sammen og spises med hendene. Hos oss varierer det hva vi "krydrer" med. Pappa smører på litt ribbefett for ekstra smak, jeg sverger til grov sennep, og min søster vil ha ketchup. Jeg kjenner ingen andre som spiser dette. Har hørt det er en tradisjon som kommer fra Hedmark. Er det flere som spiser lefsbus i jula?
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #2 Skrevet 7. januar 2008 Jeg er fra Toten og vi spiser lefse med hjemmelaget sylte, hjemmelaget okserull, ribbe med sennep og eddik. Barn spiser medisterkaker og julepølse med sennep eller ketchup. Dette spiser vi fra 1. juledag og utover jula.
Gjest Veronica Mars Skrevet 7. januar 2008 #3 Skrevet 7. januar 2008 (endret) -- Endret 2. april 2008 av Gjesten
*Enigma* Skrevet 7. januar 2008 #4 Skrevet 7. januar 2008 Jeg er også fra Toten og er vant med å spise lefse med medisterkake, sylte, ribberull, julepølse eller ribbe, alt ettersom. Men det er nok en tradisjon som hører til i Oppland/Hedmark ja.
Gjest Ansjoni Skrevet 7. januar 2008 #5 Skrevet 7. januar 2008 Gjøviklompe med medisterkake er en tradisjon jeg har lært fra svigerfamilien Var skeptisk i begynnelsen,men det er jo kjempegodt. Liker å ha sennep og ost til.
Gjest prestekrage Skrevet 7. januar 2008 #6 Skrevet 7. januar 2008 Hedmarking her- og selvfølgelig spiser vi lefsebufs (som jeg døpte det om til som liten- var for vanskelig å uttale lefsebuss). "Krydrer" med senep. Spises fra og med "natt-mat" julaften (for da er julemmiddagen blitt kald). Spises kveldstid og gjerne med en akevitt til!
Gjest StockDama Skrevet 7. januar 2008 #7 Skrevet 7. januar 2008 Lefse med medisterkake og egg spiser vi i jula, hvor vi har den tradisjonen fra vet jeg ikke. Er fra Alta.
ToveM Skrevet 7. januar 2008 #8 Skrevet 7. januar 2008 Har aldri hørt om det, tydeligvis ikke noe vi bruker her på vestlandet. Men det hørtes godt ut
Frida Frosk Skrevet 7. januar 2008 #9 Skrevet 7. januar 2008 Vi spiser det. Er også fra Hedmark. Men vi slipper å vente helt til 1. juledag! Bruker det med smør på til ribba på julaften også. Ellers spises det hele jula med sylte, rull osv på. Og selvsagt sennep. Ikke ketchup nei.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #10 Skrevet 7. januar 2008 Lefse med medisterkake og egg spiser vi i jula, hvor vi har den tradisjonen fra vet jeg ikke. Er fra Alta. det var jo en del som flyttet fra hedemark til nord norge i " gamle" dager det kan jo være derfor. jeg spiser også lefse med div kjøtt i men jeg er fra hedemark så da må man jo liksom gjøre det..
mia83 Skrevet 7. januar 2008 #11 Skrevet 7. januar 2008 Er innflytter til Hedmark og her har jeg virkelig fått smaken på lefsebuss! Jeg bruker bare lefse og sylte da, eller medisterkaker, ribbe eller medisterpølser. Sambo bruker eddik som han har på en asjett og "dynker" sylta i før han legger den i en lefse og har på sennep og spiser. Er visst d som er ordentlig ifølge han. Men jeg klarer meg uten både eddik og sennep
Lilith Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #12 Skrevet 7. januar 2008 Morsomt å lese alle svarene! Jeg ante ikke at det fantes så mange variasjoner av lefsbusen.
Gjest antigartner Skrevet 7. januar 2008 #13 Skrevet 7. januar 2008 (endret) ...og her kommer et svar til Jeg er også fra Hedmark, og er selvsagt kjent med lefsebuss. Til forskjell fra det dere andre har skrevet, så kaller jeg nesten allslags kjøttpålegg eller kjøtt som er rullet inn i lefse eller lompe for lefsebuss. Er dette helt feil? Hos oss hender det seg at vi tar lefsebuss til kvelds når som helst i året. Da kan det gjerne være salami eller kokt skinke eller rester fra en kjøttkakemiddag i lefsebussen. PS: jeg bruker IKKE eddik til sylte. Da blir bare lefsa ekkel og våt. Vet ikke hvor vanlig det egentlig er. Har aldri fått eddik servert til sylte noe sted. Kan nok være lokale variasjoner. Endret 7. januar 2008 av antigartner
Lilith Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #14 Skrevet 7. januar 2008 Jeg er i hvert fall ingen ekspert på det. Hos oss har det sneket seg inn i familien fra min fars ekskone som har familie i Hedmark. Vi har bare kalt lefse med ribbe, julepølse og medisterkake for lefsbuss (eller hvordan det nå skal staves. Hva betyr egentlig "buss"?). Men det er jo fordi vi ikke vet bedre! For meg er lefsbuss i hvert fall som beskrevet over. Alt annet, for meg, blir "rull" av noe slag, selv om det kanskje betyr nøyaktig det samme? Uansett - godt er det
Gjest antigartner Skrevet 7. januar 2008 #15 Skrevet 7. januar 2008 Uansett - godt er det Helt enig! Kjenner jeg blir litt sulten nå
Adonia Skrevet 7. januar 2008 #16 Skrevet 7. januar 2008 Hele min familie spiser det Det er kjempegodt! Pleier å ha hjemmelagde lefser, med sylte (eller medisterkake/ribbe hvis vi har rester), smør og sennep. Spiser det hele juletiden vi, noe av det jeg forbinder mest med jul! Men vi kommer fra akershus, og det er tydeligvis "utbredt" her i området også - for går alltid enorme mengder sylte og lefse i butikken jeg jobber før jul..
Trillrund Skrevet 8. januar 2008 #17 Skrevet 8. januar 2008 Har aldri hørt at det har et eget navn, men mine besteforeldre og foreldre har bestandig spist ribbe i lefse. Og vi er innbarka trøndere.
Leo Skrevet 8. januar 2008 #18 Skrevet 8. januar 2008 I min famile har vi også denne tradisjonen og der stammer den fra Oppland. Det blir ikke jul uten at vi har ribbe, medisterkaker etc. i lefse til frokost 1. juledag! Ellers i julen spiser vi lefse med all slags kjøttpålegg, men selvfølgelig hovedsakelig typisk julepålegg som sylte og rull. Ellers i året lager jeg ofte en litt "finere" variant med f.eks. Philadelfia, røkelaks og dill evt. god spekeskinke og basilikum. Deles i biter og brukes som snacs, fingermat, turmat etc.
Gjest *Mim* Skrevet 9. januar 2008 #19 Skrevet 9. januar 2008 Her spises lefsebuss hele året, og det betyr bare lefse m/ kjøttpålegg av et eller annet slag.
*Enigma* Skrevet 9. januar 2008 #20 Skrevet 9. januar 2008 Gjøviklompe med medisterkake er en tradisjon jeg har lært fra svigerfamilien Var skeptisk i begynnelsen,men det er jo kjempegodt. Liker å ha sennep og ost til. Gjøviklompene og -lefsene er de beste også da. De ble faktisk kåret til de nest beste lefsene av et eller annet radioprogram, nest etter et knøttlite hjemmebakeri som kun laget på spesialbestilling. Det siste jeg gjorde før jeg satte meg på toget tilbake til hovedstaden i jula var å stikke innom en butikk og kjøpe lefse. Den er nemlig ikke å få tak i i Oslo, det lengste de sender er til Nittedal (jeg har jobbet i lefsebakeriet der. Deilig å kunne spise halveis ødelagte lefser/lpmer rett fra takka).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå