Gjest gjest nå Skrevet 7. januar 2008 #1 Skrevet 7. januar 2008 Jeg kommer til og arve ca en million eller mer det året her. Jeg er gift, men lurer på om jeg kan bruke de pengene på og kjøpe våres leilighet som har verdi på ca 900 000, vi har fullt lån på den og den er kjøpt nå nylig. Kan den da bli bare min, sånn hvis vi skulle gå fra hverandre så eier jeg leiligheten. For jeg ønsker og bruke de pengene til og beskytte meg og barna økonomisk. Mannen tjener bra med penger, mens jeg er ufør og har laveste utbetaling. Så jeg vil bare sikre at vi har da et ok sted og bo hvis det skulle skjære seg. Men hvordan er reglene rundt dette? Og hva må jeg gjøre for og få det gyldig?
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #2 Skrevet 7. januar 2008 Jeg kommer til og arve ca en million eller mer det året her. Jeg er gift, men lurer på om jeg kan bruke de pengene på og kjøpe våres leilighet som har verdi på ca 900 000, vi har fullt lån på den og den er kjøpt nå nylig. Kan den da bli bare min, sånn hvis vi skulle gå fra hverandre så eier jeg leiligheten. For jeg ønsker og bruke de pengene til og beskytte meg og barna økonomisk. Mannen tjener bra med penger, mens jeg er ufør og har laveste utbetaling. Så jeg vil bare sikre at vi har da et ok sted og bo hvis det skulle skjære seg. Men hvordan er reglene rundt dette? Og hva må jeg gjøre for og få det gyldig?
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #3 Skrevet 7. januar 2008 Hei, hvis den du skal arv ikke har gått bort enda, er nok det letteste å få denne til å skrive et testamente hvor det bestemmes at det du arver skal være ditt særeie.
Rosalie Skrevet 7. januar 2008 #4 Skrevet 7. januar 2008 Har dere særeie? Ellers vil vel arven bli en del av fellespotten siden den kommer etter at dere er blitt gifte. Trur eg.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 7. januar 2008 #5 Skrevet 7. januar 2008 skrive et testamente hvor det bestemmes at det du arver skal være ditt særeie. Er ikke arv særeie?
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #6 Skrevet 7. januar 2008 Jeg er helt enig med at du bør sikre deg økonomisk i tilfelle brudd. Jeg vet om en som måtte dele arven sin i to da det ble skilsmisse selv om arven var brukt til å redusere boliglånet. Det hadde noe med hvilken konto pengene var kommet inn på og at det derfor ikke i juridisk forstand bevises at pengene var gått med til å redusere boliglånet. Jeg hadde tatt dette med advokat slik at du vet det blir gjort korrekt. Med så mye penger så har du faktisk råd til å betale advokaten også.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #7 Skrevet 7. januar 2008 Jeg kommer til og arve ca en million eller mer det året her.Jeg er gift, men lurer på om jeg kan bruke de pengene på og kjøpe våres leilighet som har verdi på ca 900 000, vi har fullt lån på den og den er kjøpt nå nylig. Kan den da bli bare min, sånn hvis vi skulle gå fra hverandre så eier jeg leiligheten.For jeg ønsker og bruke de pengene til og beskytte meg og barna økonomisk. Mannen tjener bra med penger, mens jeg er ufør og har laveste utbetaling. Så jeg vil bare sikre at vi har da et ok sted og bo hvis det skulle skjære seg.Men hvordan er reglene rundt dette? Og hva må jeg gjøre for og få det gyldig?Er ikke arv holdt utenfor i tilfelle skillsmisse? Tror det.Du og din mann an jo skrive leiliheten over på deg som særeie.... Iallefall for en mill du spytter inn?Ikke at jeg hadde gått med på det. Om vi køpte for 900000 og den steg voldsomt i verdi, og han gikk fra meg, så satt jeg uansett på bar bakke. Ta kontakt med jurist du.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #8 Skrevet 7. januar 2008 Har dere særeie? Ellers vil vel arven bli en del av fellespotten siden den kommer etter at dere er blitt gifte. Trur eg. Nei, midler som stammer fra arv kan kreves skjevdelt. Utfordringer ligger i å bevise at arven er blitt brukt til noe som fortsatt er i behold. Så advokat er nok en god idé.
Leo Skrevet 7. januar 2008 #9 Skrevet 7. januar 2008 Nei, midler som stammer fra arv kan kreves skjevdelt. Utfordringer ligger i å bevise at arven er blitt brukt til noe som fortsatt er i behold. Så advokat er nok en god idé. Jepp! Her finner du dessuten en god del informasjon og praktiske eksempler. Dokumentasjon er selvfølgelig alfa og omega!
csb Skrevet 9. januar 2008 #10 Skrevet 9. januar 2008 Hei! Det finnes en paragraf i ekteskapsloven hvor hver ektefelle kan kreve skjevdeling ved skilsmisse. Inngangsvilkåret for denne paragrafen er at midlene (i dette tilfellet arven) klart skal kunne "føres tilbake" til (her)arven. Det må altså ikke skje en sammenblanding hvor arven blir "blandet" sammen med lønnskonto, sparekonto, din manns penger o.l. Da dette vilkåret blir umulig å oppfylle, og resultatet blir at du ikke kan kreve skjevdeling og mannen din kan kreve sin del. Det sikreste er å få arvelater til å innta en særeiebestemmelse ved overtakelsen, og at du bevisst bruker arven til bolig med engang, og ikke sjanser på en slik sammenblanding som beskrevet overfor. Ta ellers kontakt med advokat. HA ALLTID KLARE AVTALER OG ABSOLUTT ALT SKRIFTLIG så letter man konflikter o.l. fordi man alltid har ryggen fri. Lykke til.
*Mina* Skrevet 9. januar 2008 #11 Skrevet 9. januar 2008 Din mann er dum om han lar deg få særeie på leiligheten, for da står jo han på bar bakke om dere eventuelt skiller dere. Hvorfor skal hensynet bare taes ovenfor deg og barna? Men du kan nok holde arven utenom, men da bør det bare gjelde arven ikke eventuell gevinst på leiligheten. Men det er nå bare min mening
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2008 #12 Skrevet 11. januar 2008 En tilleggsopplysninger DERSOM du bruker arven til boligen og skal stå som eneeier av denne: Du må tinglyse din manns halvpart av boligen over på deg. Du slipper å betale dokumentavgift (på 2,5% av verdien) ettersom dere er gift. Du bør også tinglyse en erklæring om at boligen er særeie. Om dette er noen mannen din går med på er en annen sak...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå