Gå til innhold

Gjest er allergisk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg går ut i fra at vår kjære gjest aldri har tatt offentlig transport der h*n har sittet ved siden av noen som dynket seg selv i tung, sterk parfyme rett før personen gikk inn på det offentlige transportmiddelet.

TS: Jeg er enig med de fleste andre her. Enten lar de andre gjestene dine la være å bruke parfyme, eller så må de la være å møte opp.

Det må være forferdelig å reagere kraftig allergisk på så "verdslige" ting.

Videoannonse
Annonse
Gjest lillebøll
Skrevet
Her synes jeg du var veldig frekk. Én ting er gjesten i TS' situasjon, som blir bedt om å droppe parfyme i et privat selskap. Du kan derimot ikke forvente det samme ute i offentligheten, som på et fly. Der må det selvsagt være opp til hver enkelt om han eller hun vil bruke parfyme.

Mamma tok fly, og underveis var det noen som tok på parfyme. Hun måtte ha hjelp av flyvertene til å sette adrenalinsprøyte. Flyvertene tok da opp dette med å vise hensyn, spesielt på fly med alle passasjerene.

Gjest nextlife
Skrevet (endret)

Dette er faktisk en veldig viktig, og ikke minst aktuell debatt, ettersom allergi er den nye folkesydommen vår.

Har allergikere rett til samme mulighet til å delta i samfunnet som andre? Eller er dette en funksjonshemmig der den som er funksjonshemmet selv må bære ansvaret, og holde seg unna potensielt "farlige" steder og situasjoner?

Nå er det veldig mange typer allergi, og veldig mange måter å reagere på, fra litt høysnue til anafylaktiske reaksjoner der vedkommende står i fare for å dø.

Min erfaring er at stort sett er folk villige til å ta hensyn til allergikere. Det som blir problemet er mangel på kunnskap når det gjelde allergi. Veldig mange tror at "bare litt er vel ikke farlig". For mange allergikere er det potensielt livstruende med "bare litt".

I vår familie har vi både lett,- og veldig alvorlig allergi. Vi ønsker å delta i samfunnet, gå på skole og jobb, i selskaper og på kafè. Dessverre er det slik at vi må velge bort veldig mye av dette pga allergien, både pga manglende forståelse hos andre mennesker, og fordi at noen ganger er det bare rett og slett for farlig, og for stor sjanse å bli utsatt for det vi reagerer på.

En veldig god løsning er å sentrere mye sosialt i sitt eget hjem, der man er trygg, lager maten selv, og gir gjestene føringer dersom man er allergisk mot f.eks parfyme.

Endret av nextlife
Skrevet

Jeg har et parfymefritt og røykfritt hjem. Skal folk på besøk til meg, så får de enten la være å bruke parfyme/røyke eller la være å komme. Enkelt og greit. De fleste respekterer dette når det gjelder røyk, jeg fatter ikke hvorfor de da ikke også respekterer det på samme måte når det gjelder parfyme. Det er like ille å bruke parfyme når man har fått beskjed på at noen i rommet ikke tåler det som å tenne opp en røyk når man har fått beskjed om at det ikke er lov. Begge deler er illeluktende (ja, jeg synes faktisk det aller meste av parfyme stinker) og kan fårårsake fysiske plager hos andre.

Neste gang du er på besøk hos denne venninnen som ikke kunne klare seg uten parfymen sin kan du jo demonstrativt tenne deg en sigg midt i stuen hennes, og patte i vei og blåse røyken opp i trynet på henne og se hvor gøy hun synnes det er. Evt komme med fullt av hundehår hvis hun er allergisk mot hund.

Skrevet

Etter min erfaring så er det mange menn som heller ikke er sparsommelige med aftershave, deodorant eller hva de enn bruker..

Jeg er ikke allergisk, men hvis noen hadde funnet frem parfymeflaska i et fly, så hadde jeg blitt sur! Helt utrolig at noen faktisk gjør det.

Når det gjelder fest, så kunne jeg godt ha droppet parfyme. Men hårproduktene mine har jo også parfyme i seg... Det hadde vært vanskeligere.

Skrevet
Enig i denne. Jeg reagerer selv på endel parfymer, og det har mer enn en gang resultert i at jeg har måttet gå av t-bane eller buss for ikke å kaste opp og få migreneanfall. Men det kunne aldri falle meg inn å si ifra dersom ei sterkt parfymert dame setter seg ved siden av meg, eller står i nærheten og parfymerer seg - når jeg bruker offentlig transportmidler må jeg regne med slikt, og heller vente på neste buss/bane.

Skal huske dette neste gang jeg sitter på et fly og får pusteproblemer pga overdreven bruk av parfyme; Be om å få gå av og vente på neste avgang...

Når man tar fly og buss eller tog over lengre strekninger bør man være forsiktig med bruk av parfyme. Sier ikke at man skal droppe det helt, men det er forskjell på å ta en sprut rett på kroppen og å dusje over seg utenpå klærne...

Skrevet
Skal huske dette neste gang jeg sitter på et fly og får pusteproblemer pga overdreven bruk av parfyme; Be om å få gå av og vente på neste avgang...

Når man tar fly og buss eller tog over lengre strekninger bør man være forsiktig med bruk av parfyme. Sier ikke at man skal droppe det helt, men det er forskjell på å ta en sprut rett på kroppen og å dusje over seg utenpå klærne...

Jeg har faktisk flere ganger vært nødt til å gå av bussen på grunn av overdreven parfymebruk. Det er rimelig kjipt, med tanke på at det er en time mellom hver buss etter kl 17.30, og det bare er et fåtall av stoppestedene det faktisk er skur eller noe å vente i til neste buss kommer. Der jeg bor er det mange innvandrere, og en del av mennene -bader- i aftershave.. Jeg sitter heller ved siden av en av de stinkende narkisene, lukten er like dårlig, men jeg blir i det minste ikke syk av den.

Hadde noen sprayet parfyme rundt seg inne i flyet hadde jeg blitt rimelig forbannet. Litt rart at det ikke er noe forbud mot slikt, om noen får allergisjokk på flyet så er det jo ikke "bare å gå av".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...