Gjest Vert! Skrevet 6. januar 2008 #1 Skrevet 6. januar 2008 Jeg skal holde et større selskap neste uke, og får da også besøk av en gjest som er allergisk mot parfyme. De har hintet til meg om at jeg må informere de andre gjestene med at de ikke må ha på seg parfyme. Men når jeg nevnte det for en annen gjest, sa hun at hun kom ikke til å la vær å parfymere seg. Hva skal jeg gjøre?
mysan Skrevet 6. januar 2008 #2 Skrevet 6. januar 2008 Da må du informere den allergiske gjesten om at minst en av dine andre gjester nekter å la være og parfymere seg. (Ellers vil jeg påstå at dersom det der er sant, så ville jeg revurdert forholdet til den personen som nekter å ta hensyn)
cilipili Skrevet 6. januar 2008 #3 Skrevet 6. januar 2008 Jeg mener det er noe en bør respektere. Ganske mange mennesker har allergier, og hvis vi kan gjøre livet deres litt enklere bør vi klare det. Det er ikke et stort offer en gjør når en ikke har på seg parfyme, men ganske så trist dersom en må holde seg hjemme pga. dette. Kjenner ei som er allergisk mot røyk, og hun var aldri ute på byen før røykeloven. Kan tenke meg det ikke er lett for vennen din å gå ut på byen heller. Så da bør en kunne hjelpe der en kan. Særlig når en har en klar mulighet til det. Må være kjipt å være den som sitter hjemme. Jeg synes det er ganske så egoistisk av den andre vennen din å ha på seg parfyme uansett. Du ber henne ikke gå uten klær Så jeg hadde absolutt bedt de andre gjestene ta hensyn!
cilipili Skrevet 6. januar 2008 #4 Skrevet 6. januar 2008 (endret) Håper det ordner seg Endret 6. januar 2008 av cilipili
ufin Skrevet 6. januar 2008 #5 Skrevet 6. januar 2008 Jeg skal holde et større selskap neste uke, og får da også besøk av en gjest som er allergisk mot parfyme. De har hintet til meg om at jeg må informere de andre gjestene med at de ikke må ha på seg parfyme. Men når jeg nevnte det for en annen gjest, sa hun at hun kom ikke til å la vær å parfymere seg. Hva skal jeg gjøre? veldig dårlig av den gjesten som nekter å droppe parfyme denne ene gangen i livet da.. men du sier større selskap.. og da ser jeg for meg at det kanskje ville vært vanskelig å få alle til å droppe det uansett..? jeg mener.. for mange jenter så er det å ta på parfyme en vane... kanskje noen glemmer å droppe det...
Gjest lillebøll Skrevet 6. januar 2008 #6 Skrevet 6. januar 2008 Mamma tåler ikke parfyme. Blir det nok parfyme må hun ha sprøyte med adrenalin. Utrolig hensynsløst å nekte å ikke bruke parfyme. nesten så barnslig at man burde fortelle at dette tross alt ikke er et barneselskap.
Amanlis Skrevet 6. januar 2008 #7 Skrevet 6. januar 2008 Det er respektløst og egoistisk av den gjesten som nekter å ta hensyn til den andre gjestens allergi. Hva med å forklare for den "parfymerte" gjesten om hva som kan/vil skje dersom hun parfymerer seg.
ToveM Skrevet 6. januar 2008 #8 Skrevet 6. januar 2008 Barnslig å ikke kunne unngå parfyme den ene kvelden
jannamor Skrevet 6. januar 2008 #9 Skrevet 6. januar 2008 Hva med deodorant? I koret der pappa synger er det en som er allergisk mot parfyme. Men det betyr at ingen i koret får ha på seg verken parfyme ELLER deodorant, med mindre det er den cosmica eller neutralen man får kjøpt på apoteket. Så pappa har kjøpt egen kor deo.. hehehe reagerer gjesten på det og? For det er greit og vite. En ting med parfyme, deo derimot.... sssshhh
Trampe Skrevet 6. januar 2008 #10 Skrevet 6. januar 2008 Jeg synes det er smålig å ikke droppe parfymen denne ene kvelden. Kan du snakke med denne personen en gang til og si at hun er nødt til å droppe parfymen, ellers må hun dessverre la være å komme? Går det an å ikke ta hensyn til allergikere når det er en så enkel ting som å la være å ta på seg parfyme? Jeg reagerer på enkelte parfymer selv, og får lett hodepine. Jeg blir helt oppgitt over mennesker som sitter på fly og buss og drar frem parfymeflaska... jeg sa fra på et fly en gang, og dama som parfymerte seg ble kjempesur. Enda jeg sa fra på en pen måte - "kan ikke du la være å parfymere deg, jeg reagerer veldig på lukta og får hodepine." Som om det er jeg som har valgt å få vondt i hodet? Skulle jeg da sittet på flyet i flere timer med hodepine og gått og lagt meg når jeg kom frem til feriestedet?
Gjest Indo Skrevet 6. januar 2008 #11 Skrevet 6. januar 2008 Så utrolig barnslig av gjesten som nekter å la være å parfymere seg! Dette virker som en veldig egoistisk og selvsentrert person. Hun hørtes faktisk ut som en av mine bekjente. Blir så utrolig oppgitt over slike folk.
Gjest gb6 Skrevet 8. januar 2008 #12 Skrevet 8. januar 2008 Jeg reagerer på enkelte parfymer selv, og får lett hodepine. Jeg blir helt oppgitt over mennesker som sitter på fly og buss og drar frem parfymeflaska... jeg sa fra på et fly en gang, og dama som parfymerte seg ble kjempesur. Enda jeg sa fra på en pen måte - "kan ikke du la være å parfymere deg, jeg reagerer veldig på lukta og får hodepine." Som om det er jeg som har valgt å få vondt i hodet? Skulle jeg da sittet på flyet i flere timer med hodepine og gått og lagt meg når jeg kom frem til feriestedet? Her synes jeg du var veldig frekk. Én ting er gjesten i TS' situasjon, som blir bedt om å droppe parfyme i et privat selskap. Du kan derimot ikke forvente det samme ute i offentligheten, som på et fly. Der må det selvsagt være opp til hver enkelt om han eller hun vil bruke parfyme.
Rosalie Skrevet 8. januar 2008 #13 Skrevet 8. januar 2008 Her synes jeg du var veldig frekk. Én ting er gjesten i TS' situasjon, som blir bedt om å droppe parfyme i et privat selskap. Du kan derimot ikke forvente det samme ute i offentligheten, som på et fly. Der må det selvsagt være opp til hver enkelt om han eller hun vil bruke parfyme. Enig i denne. Jeg reagerer selv på endel parfymer, og det har mer enn en gang resultert i at jeg har måttet gå av t-bane eller buss for ikke å kaste opp og få migreneanfall. Men det kunne aldri falle meg inn å si ifra dersom ei sterkt parfymert dame setter seg ved siden av meg, eller står i nærheten og parfymerer seg - når jeg bruker offentlig transportmidler må jeg regne med slikt, og heller vente på neste buss/bane.
Gjest =tentacle= Skrevet 8. januar 2008 #14 Skrevet 8. januar 2008 Her synes jeg du var veldig frekk. Én ting er gjesten i TS' situasjon, som blir bedt om å droppe parfyme i et privat selskap. Du kan derimot ikke forvente det samme ute i offentligheten, som på et fly. Der må det selvsagt være opp til hver enkelt om han eller hun vil bruke parfyme. Å ha på seg parfyme er greit, men å spraye den ut i den lille luften som er på et fly, når man sitter så tett, er ikke greit. Det er normal folkeskikk å sørge for at eventuell parfyme/sterktluktende spraydeodoranter tas på i enerom, slik at det får dunstet litt fra seg før man skal dele kabin med uskyldige utenforstående.
Gjest =tentacle= Skrevet 8. januar 2008 #15 Skrevet 8. januar 2008 Men når jeg nevnte det for en annen gjest, sa hun at hun kom ikke til å la vær å parfymere seg. Jeg hadde revurdert vennestatusen til nevnte dame. Hadde blitt helt sjokkert om en av mine venner mente at allergikere skulle holde seg hjemme og ikke få delta i private selskaper for å ikke krenke hennes rett til å lukte parfyme.
Arkana Skrevet 8. januar 2008 #16 Skrevet 8. januar 2008 Da må du informere den allergiske gjesten om at minst en av dine andre gjester nekter å la være og parfymere seg. (Ellers vil jeg påstå at dersom det der er sant, så ville jeg revurdert forholdet til den personen som nekter å ta hensyn) Enig med deg. Det minner meg forøvrig om da jeg hadde sommerjobb i hjemmesykepleien og et par av brukerne reagerte voldtsomt på parfymelukt (såpass at de lå syke hele resten av dagen om noen besøkende brukte parfyme), men en av de ansatte valgte å ignorere dette totalt og dynket seg likevel daglig. Jeg har rett og slett ikke ord for hva jeg synes om sånt.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2008 #17 Skrevet 8. januar 2008 Her synes jeg du var veldig frekk. Én ting er gjesten i TS' situasjon, som blir bedt om å droppe parfyme i et privat selskap. Du kan derimot ikke forvente det samme ute i offentligheten, som på et fly. Der må det selvsagt være opp til hver enkelt om han eller hun vil bruke parfyme. Jeg er ikke enig. Jeg synes det er den som sitter inne i et fly og sprøyter parfyme som er utrolig frekk. Har man astma eller allergi, skal man da ikke kunne ta fly fordi noen absolutt må sprøyte parfyme inne i det trange flyet? Luften er dårlig nok inne i et fly om ikke folk skal sprøyte helt unødvendig parfyme omkring også. Det er såpass mange med astma og allergi at de fleste burde skjønne at slikt gjør man ikke på et fly. Astmatikeren kan jo ikke akkurat bare gå av flyet heller, midt i luften...
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2008 #18 Skrevet 8. januar 2008 Jeg ville ikke -bedt- de andre gjestene la være å bruke parfyme, jeg ville sagt at de -ikke kunne- bruke parfyme. Enten får de droppe pafrymen, eller så får de droppe besøket. Jeg ville sagt til hun som insisterer på å bruke parfyme at enten får hun la være å bruke parfyme, eller så kan hun ikke komme, siden det vil føre til at en annen gjest må være hjemme, og det er tåpelig å "tvinge" en annen til å være hjemme bare fordi en selv ikke kan gå en kveld uten parfyme. Makan til fjols.. det hadde jeg antagelig sagt høyt til henne også.
Gjest ABD124 Skrevet 8. januar 2008 #19 Skrevet 8. januar 2008 Jeg er ikke enig. Jeg synes det er den som sitter inne i et fly og sprøyter parfyme som er utrolig frekk. Har man astma eller allergi, skal man da ikke kunne ta fly fordi noen absolutt må sprøyte parfyme inne i det trange flyet? Luften er dårlig nok inne i et fly om ikke folk skal sprøyte helt unødvendig parfyme omkring også. Det er såpass mange med astma og allergi at de fleste burde skjønne at slikt gjør man ikke på et fly. Astmatikeren kan jo ikke akkurat bare gå av flyet heller, midt i luften... Det er nemlig det ikke alle vet, så man kan ikke forvente at alle skal ta hensyn til akkurat deg.
Gjest =tentacle= Skrevet 8. januar 2008 #20 Skrevet 8. januar 2008 Det er nemlig det ikke alle vet, så man kan ikke forvente at alle skal ta hensyn til akkurat deg. Om så folk er totalt uvitende om astmatikere, så skal de være rimelig egoistiske for å ikke skjønne at å spraye rundt på sin egen parfyme i et tettpakket fly er hensynløst. Det dunster.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå