Gå til innhold

Alenefar som forlater nyfødt unge

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Synes dere det er greit at en enefar bare en måned etter at datteren er født, sier han må på jobb og vil overlate denn nyfødte til en barnepasser?

Endret av lillebøll
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde en mor gjort det samme hadde det blitt ramaskrik...

Gjest StoreSky
Skrevet

Skulle jo tro han hadde fødselpermisjon som alle andre fedre/mødre. Men kan jo være en grunn til at han ikke har det og derfor må jobbe.

I veldig mange andre land er jo foreldre på jobb igjen kort tid etter fødsel. (usa: 4-6 uker)

Skrevet (endret)
Skulle jo tro han hadde fødselpermisjon som alle andre fedre/mødre. Men kan jo være en grunn til at han ikke har det og derfor må jobbe.

I veldig mange andre land er jo foreldre på jobb igjen kort tid etter fødsel. (usa: 4-6 uker)

Begge foreldrene?

Uansett er dette ikke normen i Norge, personlig steiler jeg når fedre gjør slikt.

Endret av lillebøll
Skrevet (endret)
Synes dere det er greit at en enefar bare en måned etter at datteren er født, sier han må på jobb og vil overlate denn nyfødte til en barnepasser?

Jeg synes det er helt i orden dersom en alenemor eller en alenefar gjør dette, ja.

Endret av lillebøll
Gjest Helen Parr
Skrevet

Jeg hadde aldri overlatt et spebarn på en måned til en barnepasser. Jeg tror ikke dette er i tråd med det et barn på den alderen har behov for av nærhet og omsorg fra sine nærmeste omsorgspersoner.

At det er en far som gjør det er i grunn revnende likegyldig. Jeg hadde reagert tilsvarende på at en mor gjorde det.

Skrevet (endret)

Han kan plutselig ha blitt alenefar og verden er blitt snudd på hodet.

Tror vel de fleste av oss synes at det er vel tidlig å ha dagmamma til en så liten unge, men som sagt så kjenner vi ikke bakgrunnen.

Endret av lillebøll
Skrevet

Kan jo være at denne faren er selvstendig næringsdrivende og av den grunn ikke får betalt permisjon. Husk at det ikke er så veldig mange år seiden det kun var 3 mnd permisjon, mange gikk ut i jobb da og overlot barna til dagmamma/barnehage

Skrevet
Han kan plutselig ha blitt alenefar og verden er blitt snudd på hodet.

Vel, en baby SNUR folks verden på hodet. Man MÅ ikke tilbake på jobb. Noe som skjer på jobben kan ALDRI bli viktigere enn en fire uker gammel baby... En baby som på toppen av det hele mangler moren sin.

Gjest lillebøll
Skrevet

Tråden er ryddet.

Lillebøll-mod

Skrevet
Vel, en baby SNUR folks verden på hodet. Man MÅ ikke tilbake på jobb. Noe som skjer på jobben kan ALDRI bli viktigere enn en fire uker gammel baby... En baby som på toppen av det hele mangler moren sin.

Min første tanke var at det nok var økonomiske årsaker til at han måtte på jobb. Det er faktisk viktigere at barnet får mat og tak over hodet, enn at den har en far hjemme hele dagen. Det er ikke alle som har rett på fødselspermisjon.

Jeg tror de aller fleste er enig i at det er vel tidelig å overlate en baby til en fremmed, men siden vi ikke vet noen ting om grunnene rundt, så har vi heller ikke noen forutsettning for å diskutere saken. Det finnes flere land som ikke har slike permisjonsordninger som vi har her i Norge. Dere kan da ikke påstå at alle barna i disse landene lider og er dysfunskjonelle?

Skrevet

Det finnes flere land som ikke har slike permisjonsordninger som vi har her i Norge. Dere kan da ikke påstå at alle barna i disse landene lider og er dysfunskjonelle?

Gjest Gjest_Julia_*
Skrevet

Man er da ikke mindre glad i sitt barn dersom man begynner i arbeidslivet tidligere enn hva nordmenn er vant til!

1 mnd er helt greit, og faren kommer jo hjem om ettermiddagen/kvelden, samt er der i ferier. Hadde det vært en mor som gjorde det samme ville ikke det endret noe for mitt vedkommende. Når jeg selv blir mor regner jeg med å starte i arbeidslivet igjen etter ca. 1-2 mnd.

:)

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Det kan jo hende han er selvstendig næringsdrivene og må jobbe for å holde bedriften gående. I så fall må det jo være mye bedre å å jobbe for å forsørge barnet, enn å måtte gå på sosialen og kanskje til og med måtte flytte osv pga dårligere økonomi. Klart barnepass til et barn på 1 mnd ikke er en optimal løsning, men noen ganger må man gjøre det beste ut av situasjonen slik den er. Barnet kommer jo uansett til å se faren sin hver dag, så mest sannsynlig vil det ikke få noen skade av det.

Skrevet

Nå blir det jo slått opp i media om mor går ret fra fødestuen og ut i jobb. Mange mødre har kritisert oppslagene pga de føler seg "annerledes" pga de tar den permisjon de kan få.

Så lenge datteren er i tryge hender....hva så.

Den permisjonen vi har i dag er et gode mødre har fått. Det har ikke alltid vert slik. Ingen land har så lang permisjon som Norge.

Jeg hadde 3 mnd. Det var det som var den gang. Min mor hadde 14? dager og det var lengre arbdager da....

Man kan ikke steile pga andre gjør som ikke du vil gjøre I min tid da det var 3 mnd, så var det lite barnehageplasser. Dessuten så var det ikke mulig å få de inn før de var 1 år der jeg bodde- Så dagmamma var det jakt på før barnet var født.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Det kan jo hende han er selvstendig næringsdrivene og må jobbe for å holde bedriften gående. I så fall må det jo være mye bedre å å jobbe for å forsørge barnet, enn å måtte gå på sosialen og kanskje til og med måtte flytte osv pga dårligere økonomi. Klart barnepass til et barn på 1 mnd ikke er en optimal løsning, men noen ganger må man gjøre det beste ut av situasjonen slik den er. Barnet kommer jo uansett til å se faren sin hver dag, så mest sannsynlig vil det ikke få noen skade av det.

Skrevet
. Når jeg selv blir mor regner jeg med å starte i arbeidslivet igjen etter ca. 1-2 mnd.

:)

Tror kanskje ikke du skal bli mor med en slik innstilling - du har ikke forstått barnets behov :-)

Skrevet

Tullete svar, når ble det å gå på sosialen alternativet? Vedder på at du ikke hadde svart så forståelsesfullt dersom det avr en MOR som valgte å dra på jobb når barnet var 1 mnd gammel.

Skrevet
Nå blir det jo slått opp i media om mor går ret fra fødestuen og ut i jobb. Mange mødre har kritisert oppslagene pga de føler seg "annerledes" pga de tar den permisjon de kan få.

Så lenge datteren er i tryge hender....hva så.

Den permisjonen vi har i dag er et gode mødre har fått. Det har ikke alltid vert slik. Ingen land har så lang permisjon som Norge.

Jeg hadde 3 mnd. Det var det som var den gang. Min mor hadde 14? dager og det var lengre arbdager da....

Man kan ikke steile pga andre gjør som ikke du vil gjøre I min tid da det var 3 mnd, så var det lite barnehageplasser. Dessuten så var det ikke mulig å få de inn før de var 1 år der jeg bodde- Så dagmamma var det jakt på før barnet var født.

Nå skal du huske at et spedbarn er sterkest knyttet til sin MOR, og her har ikke barnet engang mamma, bare pappa. Og pappa velger bort barnet for å dra på jobb. Det holder ikke, uansett årsak. Skal man ha barn må barna gå først!

Gjest Gjest-M-
Skrevet

Jeg må si jeg blir sjokkert over hvor mange som syns dette er greit. Hva med barnets tilknytning til sin far? All forskning viser at det er helt grunnleggende at barn får tilknytning til en stabil omsorgsperson helt fra fødselen.

At dette da skal være en barnepasser, syns jeg er grunnleggende feil. Barnepassere kan plutselig finne ut at de vil gjøre noe annet, og si opp jobben. Barnet risikerer da å ha x antall barnepassere fram til evnt barnehagestart.

Tror de som sier at de skal tilbake i jobb etter 1-2 mnd etter fødsel, kanskje burde tenke seg om mange ganger før de velger å få barn.

Som pedagog i barnehage med mange år i yrket, har jeg mange eksempler på barn med tilknytningsvansker.

For ikke å snakke om de barna som har et nærere forhold til barnehagepersonalet enn de har til sine foreldre.

Trist er det.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...