Ginen Skrevet 6. januar 2008 #1 Skrevet 6. januar 2008 Jeg har blandede følelser med tanke på hele ønskeliste-styret. Har opplevd å få ønskelister til forskjellige sjapper med i invitasjoner, og jeg må si jeg reagerte litt på det rett og slett. Jeg skjønner at det er kjempepraktisk for gjestene å vite hva de kan gi og slikt, men samtidig blir jeg ikke fortrolig med det. Det er jo strengt tatt ikke nødvendig eller påkrevd å gi gave, det er jo bare noe en som gjest stort sett syns er hyggelig å gjøre. Så nå sitter jeg her og planlegger mitt eget bryllup og får allerede nå spørsmål om hvor ønskelista vår ligger. Hyggelig det, men jeg syns det blir for påtatt å svare: "Jo nå skal du høre, vi ønsker det og det, hvis du syns det blir for dyrt kan du jo kjøpe det. Ikke finn på noe annet, det er dette her vi vil ha, så slipper vi stresset med å bytte." Synspunkter?
Gjest lillebøll Skrevet 6. januar 2008 #2 Skrevet 6. januar 2008 Praktisk! Og veldig kjedelig og oppdage at du er nummer fem som kjøper nytt strykejern. Skulle ønske flere hadde ønskeliste. Gjør det så enkelt som mulig til gjestene. Synes du det blir storkrevende skriv opp ting du faktisk ønsker deg som er billige og, så blir det litt til alle og enhver.
Gjest *marie* Skrevet 6. januar 2008 #3 Skrevet 6. januar 2008 Jeg synes i alle fall at det er praktisk med ønskelister. For gjestene er det mye enklere å forholde seg til en ønskeliste enn å bruke masse tid på å finne på noe selv. Vil jo tro at de fleste har lyst til å kjøpe noe brudeparet faktisk ønsker seg og trenger i stedet for at brudeparet får 20 forskjellige kjeler, eller fem like lysestaker. Får man en masse like saker, må man jo bytte uansett og de tingene man bytter til blir jo ikke gaver på samme måte som den opprinnelige gaven. Imidlertid synes jeg det er ufint å sende ønskelisten sammen med invitasjonene. Gjestene skal slippe å få ønskelisten tredd over hodet. Så vi kommer til å registrere ønskelisten i et par butikker, så kan de gjestene som ønsker det-benytte seg av den.
*Mina* Skrevet 6. januar 2008 #4 Skrevet 6. januar 2008 Veldig greit som gjest å vite hva brudeparet ønsker seg, og derfor ville jeg lagt ut en ønskeliste hos en eller annen. Men det er frekt i mine øyne å sende ønskelisten med invitasjonen.
Gjest Elize Skrevet 6. januar 2008 #5 Skrevet 6. januar 2008 Utrolig praktisk! Greit å få noen man ønsker seg og lettvint for gjestene. Men man kan jo selvfølgelig gi noe annet.
sandra82 Skrevet 6. januar 2008 #6 Skrevet 6. januar 2008 Vi skal ikke legge ved noen ønskelister, synes det er litt småfrekt.. men vi skal ha noen liggende hos noen butikker, og si til foreldre så dem kan videreføre om noen lurer
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2008 #7 Skrevet 6. januar 2008 Jeg har blandede følelser med tanke på hele ønskeliste-styret. Har opplevd å få ønskelister til forskjellige sjapper med i invitasjoner, og jeg må si jeg reagerte litt på det rett og slett. Jeg skjønner at det er kjempepraktisk for gjestene å vite hva de kan gi og slikt, men samtidig blir jeg ikke fortrolig med det. Det er jo strengt tatt ikke nødvendig eller påkrevd å gi gave, det er jo bare noe en som gjest stort sett syns er hyggelig å gjøre. Så nå sitter jeg her og planlegger mitt eget bryllup og får allerede nå spørsmål om hvor ønskelista vår ligger. Hyggelig det, men jeg syns det blir for påtatt å svare: "Jo nå skal du høre, vi ønsker det og det, hvis du syns det blir for dyrt kan du jo kjøpe det. Ikke finn på noe annet, det er dette her vi vil ha, så slipper vi stresset med å bytte." Synspunkter? Sikkert praktisk,men samtidig frekt. Om man er etablert, så vet vel folk at man har strykern i huset. Så en ønskelidte hos en dame hun hadde fått. Jeg var sjokkert over ønskene. Det var peis,komfyr...glass av rådyre merker. Ikke en ting som ikke var dyre merker. Jeg har aldri brydd meg om slike lister. Gjort mine egne valg. Det er en uting spør du meg....
Betsy Skrevet 6. januar 2008 #8 Skrevet 6. januar 2008 Jeg synes ønskelister er veldig praktisk. Men - jeg synes det er uhørt å sende ønskelisten sammen med invitasjonen, det kunne aldri falt meg inn å gjøre. Dersom vi lager en ønskeliste, kommer vi til å informere de som spør. Det er også et must at ønskelisten inneholder gaver i alle prisklasser, slik at alle som ønsker det har råd til å velge en gave fra listen. Man "forventer" seg vel ikke en like kostbar ting fra en fjern slekting som man kanskje gjør (?) fra nær familie, som f.eks. foreldre...
mia83 Skrevet 6. januar 2008 #9 Skrevet 6. januar 2008 Vi har laget en gaveliste på nettet vi, med linker til listene våre i diverse butikker, også til butikker som ikke har bryllupsliste. Link til denne siden har vi skrevet i invitasjonene. Det er vel kanskje litt frekt i forhold til hva flere andre synes her, men i flere invitasjoner vi har fått har det stått link til gaveliste eller hvilke butikker de har gaveliste i. Så vi er ikke frekkere enn de fleste andre som VI har fått invitasjon fra iallefall..
Concertina Skrevet 6. januar 2008 #10 Skrevet 6. januar 2008 Jeg synes, som mange over her, at det er veldig praktisk med ønskelister, er flere ganger jeg har lurt på hva jeg skulle kjøpe til brudeparet og da er det kjekt med lister, men synes ikke noe om det å legge ønskelistene med invitasjonen nei. En ønskeliste er jo rett og slett en ønskeliste, ikke en bestillingsliste uansett. Vi kommer til å ha en ønskeliste her og der, kommer til å be foreldrene våre om å fortelle folk om den om de spør, har også tenkt til å ha noe info om dette på websiden vi skal lage (får mange tilreisende så greit med et sted med all info).
Concertina Skrevet 6. januar 2008 #11 Skrevet 6. januar 2008 Jeg synes ønskelister er veldig praktisk. Men - jeg synes det er uhørt å sende ønskelisten sammen med invitasjonen, det kunne aldri falt meg inn å gjøre. Dersom vi lager en ønskeliste, kommer vi til å informere de som spør. Det er også et must at ønskelisten inneholder gaver i alle prisklasser, slik at alle som ønsker det har råd til å velge en gave fra listen. Man "forventer" seg vel ikke en like kostbar ting fra en fjern slekting som man kanskje gjør (?) fra nær familie, som f.eks. foreldre... Det er absolutt viktig ja, synes ofte det mangler.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2008 #12 Skrevet 6. januar 2008 Som gjest i ganske mange bryllup synes jeg ønskeliste er veldig praktisk om den er knyttet til butikker slik at man vet man ikke kjøper kaffekvern nummer ni. Ønskelista indikerer jo også endel om parets smak og behov, så ja, jeg synes det er greit. Ville nok reagert på at lista lå sammen med invitasjonen, men at det opplyses om den på hjemmeside eller med en henvisning til butikken i invitasjonen synes jeg er ok. Og gaveønskene bør være i ulike prisklasser, det er litt håpløst å komme alene uten anledning til å spleise med noen om alle ønskene er på 1000 kr + (men jeg har også av og til kjøpt noe utenom liste)... Også fint om paret ønsker seg gavekort bestemte steder eller kanskje har et veldedig alternativ i tillegg.
Marge Skrevet 6. januar 2008 #13 Skrevet 6. januar 2008 Jeg synes ønskeliste er praktisk, og vi har allerede blitt spurt av mange om vi kommer til å lage en slik. Jeg kan ikke helt se at det er frekt, men vi kommer nok ikke til å sende med lista med invitasjonene. Det får jo bli opp til hver enkelt gjest om de vil bruke den eller ikke, og er de interessert vil de vel spørre etter den? Jeg er enig med flere av de andre her i at det er viktig at den inneholder ønsker som kan passe "enhver" lommebok.
Grissini Skrevet 6. januar 2008 #14 Skrevet 6. januar 2008 (endret) Hvis man har en liste med ønsker i alle prisklasser, syntes jeg ikke det er frekt i det hele tatt. Man kan jo bare opplyse om at man har lagt ut lister i diverse butikker... Var i fjor sommer i et bryllup der de ikke hadde ønskeliste, og bare ønsket seg penger uten at disse var øremerket til noe spesielt (bryllupsreise, nytt hus/leilighet etc) - det syntes jeg er litt frekt. Endret 6. januar 2008 av Grissini
mia83 Skrevet 6. januar 2008 #15 Skrevet 6. januar 2008 Er helt enig i at det bør være gaver i alle prisklasser! Selv om det er mulig å spleise med noen, så er det ikke alle som har noen det er naturlig å spleise med.
rsa Skrevet 6. januar 2008 #16 Skrevet 6. januar 2008 Jeg synes det er veldig praktisk. Føler ikke noe behov for å være kreativ når det gjelder bryllupsgaver, for det er ikke gøy å bomme på en så spesiell gave. Synes også det er greit å få gjort unna gavekjøpet, og vite at det er noe brudeparet virkelig ønsker seg. Vi skal legge ut en gaveliste på nettsiden vår. Vi skal også trykke adressen til nettsiden i invitasjonen, og få foreldrene våre til å informere om gavelisten til de som spør. Men vi sender den ikke i posten. Ingen skal føle at den er pådyttet.
Gjest Elfrida Skrevet 6. januar 2008 #17 Skrevet 6. januar 2008 Jeg syns nesten det er frekt å ikke ha ønskeliste jeg da. Man får vel aldri så mye og verdifulle gaver som til et bryllup, og at man da har en holdning om at det ikke er så nøye om man får 12 vaser, 6 kakespader og en serviettring så virker det litt rart. Folk vil jo gjerne gi noe i bryllupsgave som kan følge paret gjennom livet, og da er det jo greit å ha en viss ide om hva paret kan tenke seg. At folk ønsker å kjøpe noe som ikke står på lista må også være helt greit.
Bomull Skrevet 6. januar 2008 #18 Skrevet 6. januar 2008 Jeg synes det er flott med ønskeliste! Men ikke i invitasjonen, man kan evt skrive et lite notat bakerst/nederst om at man er registrert et sted. Men det med gaver i alle prisklasser er viktig. Sist jeg var i bryllup ble det faktisk et problem at de ikke hadde dyre nok og mange nok ønsker (uvant problemstilling ). Da vi kjøpte gave ca 2 uker før bryllupet var nesten alt kjøpt fordi mange kjøpte flere gaver siden de var billige.
mamma_mia Skrevet 7. januar 2008 #19 Skrevet 7. januar 2008 Synes det er praktisk med ønskeliste! Men hadde ikke lagt det med invitasjonen.. vi hadde ønskeliste på 2 forskjellige butikker da vi giftet oss i sommer, fikk masse fint som vi hadde ønsket oss! Takket være ønskelista har vi nå 12-delers kaffeservice, 10 middagstallerker, 10 vinglass osv, som vi aldri hadde hatt råd til ellers.. hadde ting ned i 100 kr på ønskelista. Er lettere å bomme helt når en ikke følger ønskeliste, og ikke kjenner de som gifter seg så veldig godt.. vi fikk bla 3 store lyslykter til bryllupet, 2 av dem hadde ikke byttelapp på.. hadde ikke ønsket oss det. Har den ene fremme, de andre 2 står på kottet vårt og det er jo synd..
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #20 Skrevet 7. januar 2008 vi hadde lagt ut ønskeliste på 2 butikker og det ble det opplyst om på nettside. Allikevel endte vi opp med å bytte gaver for 10 000 kr. Ønske seg penger som ikke er øremerket et spesielt formål er det frekkeste. Synes også det er utrolig frekt å ønske seg penger til bryllupsreise.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå