Gå til innhold

Tacoinspirerte retter

Anbefalte innlegg

Gjest rikkerikke
Skrevet

Etter all julematen har jeg hatt så lyst på litt tacomat, men blir litt lei av de "vanlige" løsningene med skjell, pitabrød og tortillalomper, så hermed deler jeg noen ideer, og håper at flere har innspill.

Tacopizza med kylling:

Pizzabunn eller vanlig oppskrift til langpanne.

3 kyllinfileter i små biter

1 pose fahita kryddermiks

1 løk

1 håndfull pinjekjerner

1 liten boks tomatpure

litt ketchup

noen ss salsa (ferdig fra glass)

10 trekanter tortilla chips cheese

ost

Kyllingen stekes og kryddermiksen has i og kokes inn med litt vann. Løken skjæres i biter og has i kylling og krydder når det er ferdig stekt og pannen er trukket av platen. Pinjekjernene ristet så vidt i pannen.

Når pixxabunnen er kjevlet ut legger jeg på nesten hele innholdet i boksen med tomatpure, blander med litt ketchup og salsaen og fordeler jevnt over pizzabunnen, så legger jeg på kylling og løk og strør over pinjekjerner. Legger ost på toppen og fordeler lett knuste tortillachips på toppen. Stekes som vanlig pizza, 225 grader 15-20 minutter.

Både salsa og rømme kan brukes som tilbehør om man ønsker.

Videoannonse
Annonse
Gjest rikkerikke
Skrevet

Tacopai:

Paideig:

2 1/2 dl hvetemel

2 ss vann

60 g fint revet parmesan

150 g. romtemperert smør

Alt blandes til en jevn masse og trykkes ut i en paiform.

Bunnen stekes ved 220-225 grader i 10 minutter før fyllet legges i

Fyll:

350 - 400 g kjøttdeig

1 pose tacokrydder

Kjøttdeigen stekes og krydderet has i og blandes inn. Kok gjerne inn med litt vann, men pass på at mesteparten av fuktigheten koker inn. Kjøttet has i paibunnen.

1 boks hakkede tomater

noen ringer hermetisk grønn chilli etter smak

tomatene helles over i en sil slik at mye av fuktigheten renner ut. Hakk chillien og bland inn i tomatene. Legg over kjøttet.

1 boks creme fraiche

1 krm. hvit (eller sort) pepper

2 dl revet ost

blandes og legges over kjøtt og tomater.

Løkringer legges på toppen.

Stekes ved 225 grader i 20-25 minutter

Serveres med en god salat.

Skrevet

tacosuppe er kjempegodt, man bruker det man har av kjøtt,kylling, kjøttedeig osv. bruner sammen med løk, har i tacopulver, en boks bønner, en boks tomater og gjerne litt salsa og en del vann, kan gjerne ha i andre grønnsaker også etter smak... koker i ca 10 min. smaker til med litt matfløte eller rømme, skal være litt rund i smaken. serverer med knuste ostetortilla chips på toppen... nam nam.......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...