noak Skrevet 6. januar 2008 #1 Skrevet 6. januar 2008 Hei alle kloke dyrevenner! Vi går i tanker om å skaffe en hund og trenger noen råd. Den rasen vi har sett mest på er Welsh Springer Spaniel, tror at denne typen hund passer bra i en relativt aktiv barnefamilie som oss som bor på landet, rett ved havet og elsker seilbåtferier og fjellturer. Det som gjør at vi tviler er dette med at hunden må være alene hjemme. Min mann jobber hjemmefra en dag i uken, jeg jobber 60% og er hjemme en hel dag i uken. Hunden vil derfor bli hjemme alene 3 dager i uken ca 6-7 timer. Er dette forsvarlig egentlig? Hvordan løser dere som har hund dette "problemet"? Ser på de ulike kennelhjemmesidene at folk ikke lar hunden være hjemme alene mer enn 3-4 timer per dag, men hva jobber man med da?
Gjest rikkerikke Skrevet 6. januar 2008 #2 Skrevet 6. januar 2008 Våre hunder har alltid vært hjemme alene innenfor normal arbeidstid inkludert transport. Min første hund fikk familien da jeg var 13, og da hadde den noe kortere dager hjemme de første årene fordi jeg kom relativt tidlig hjem fra skolen. Hunden vi har nå er gammel, og han blir nesten litt sur om vi kommer for tidlig hjem og forstyrrer han i søvnen
Frey Skrevet 6. januar 2008 #3 Skrevet 6. januar 2008 Hjemme alene er ikke noe problem dersom man trener opp hunden til dette fra den er liten. Men merk at rasen dere har sett dere ut er en arbeidende hund, som bør få mer stimulans enn tur. Det er også en jakthund med de instinkter det fører med seg. Så er dere førstegangseiere ville jeg kanskje funnet noe enklere, f eks cocer spaniel av showlinjer.
Molly80 Skrevet 6. januar 2008 #4 Skrevet 6. januar 2008 Hei alle kloke dyrevenner! Vi går i tanker om å skaffe en hund og trenger noen råd. Den rasen vi har sett mest på er Welsh Springer Spaniel, tror at denne typen hund passer bra i en relativt aktiv barnefamilie som oss som bor på landet, rett ved havet og elsker seilbåtferier og fjellturer. Det som gjør at vi tviler er dette med at hunden må være alene hjemme. Min mann jobber hjemmefra en dag i uken, jeg jobber 60% og er hjemme en hel dag i uken. Hunden vil derfor bli hjemme alene 3 dager i uken ca 6-7 timer. Er dette forsvarlig egentlig? Hvordan løser dere som har hund dette "problemet"? Ser på de ulike kennelhjemmesidene at folk ikke lar hunden være hjemme alene mer enn 3-4 timer per dag, men hva jobber man med da? Jeg vil vel tro at endel av de som kjøper hund hos de som sier man kun skal være borte 3-4 timer av gangen tar fram en hvit løgn... Bra valg av hund forresten, drømmehunden vår det, selv om vi for tida har en labrador. Han er hjemme opp til 8 timer hver dag, men da går vi tur om morgenen og når vi kommer hjem. Selvsagt ikke det ideele, men han lider ingen nød så vidt vi kan se. Han sover nok for det meste. Og nå har vi skaffet oss katt også, så det er vel litt selskap i han også. Så lenge hunden får bra med mosjon, så bør det ikke gjøre noe at han/hun er lenge alene, hunder sover jo uansett mangemange timer i døgnet!
Molly80 Skrevet 6. januar 2008 #5 Skrevet 6. januar 2008 Snakka forresten med en oppdrett om engelsk springer spaniel, og hun sa det at hundene ikke lenger hadde det store jaktinstinktet som de hadde før, at man framkalte det om man ønsker, de var mer og mer blitt turkamerater og familiehunder.. vet ikke hvordan welsh er der, men jeg tror i allefall at springer er en fin familiehund så lenge man mosjonerer og gjerne trener litt f.eks lydighet i tillegg
noak Skrevet 6. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 6. januar 2008 hei og takk for svar så bra å høre at andre har erfaringer av å ha hunder hjemme alene! Dette med at barna etterhvert kommer tidligere hjem fra skolen er noe vi også har sett på som positivt både for barna og hunden(er et par år igjen til dette da men allikevel). til dette med rasen så har jeg inntrykk av at de fleste har welsherne til familiehunder og lydighetstrening...? Har tidligere erfarenhet av golden og labrador retriever, er det mye forskjell i aktivitetsnivået der? har lest litt om cocker spaniels også så de er definitivt med i kategorien "aktuelle raser", men lurer på om de ikke kan være litt nervøse, spesielt ift barn? Siden barna ikke har vært borti hunder før så må hunden være barnevennlig, det vil ikke si at barna får gjøre hva de vil med hunden, men at den tåler å ha barn rundt seg. har du erfaringer av mer passende raser så er jeg åpen for tips :-)
Frey Skrevet 6. januar 2008 #7 Skrevet 6. januar 2008 Jeg sjekket litt med noe jeg har lest et annet sted, og det er verdt å merke seg at mange mener at de takler dårlig å være hjemme alene - at det er rasetypisk. Når det gjelder nervøse cocere så vet jeg ikke såmye om det. Men man børuansett alltid hilse på foreldredyrene før man bestemmer seg. Har de godt temperament får stort sett valpene det også.
Gjest Gjest- Wheaten- Skrevet 6. januar 2008 #8 Skrevet 6. januar 2008 Min hund er hjemme alene mellom 5 og 7 timer på virkedager. Det er selvfølgelig ikke ideelt, for hunden er et flokkdyr og trives best med flokken sin rundt seg. Jobbe må man imidlertid, så hunden må vennes til å være alene fra den er liten. Ta det smått og pent i starten, og øk på etterhvert. Noen hunder utvikler separasjonsangst, og erfaringsmessig kan dette være veldig vanskelig å trene bort. Så lenge hunden får mosjon og stimuli den tiden vi er sammen med dem, tror jeg de har det bra. De fleste hunder sover og hviler når menneskene deres er ute av huset på dagtid.
snusk Skrevet 6. januar 2008 #9 Skrevet 6. januar 2008 har lest litt om cocker spaniels også så de er definitivt med i kategorien "aktuelle raser", men lurer på om de ikke kan være litt nervøse, spesielt ift barn? Det finnes flere forskjellige linjer av Cockeren. En del av dem har en del jaktlinjer, mens en del har de "røde linjene" som kan være litt strie. Er en del pelsstell, men vist det ikke skremmer så er Amerikansk Cocker Spaniell en fantasktisk rase! Roligere og ikke så sta som Cockeren. Vi har Cocker Spaniel og de funker fint med unger. Merker godt at de er veldig glad i å være der vi er da Det "viktigste" er at man finner en flink oppdretter som avler på gode og stabile linjer (mentalt) Lykke til med jakten på et nytt familiemedlem
Molly80 Skrevet 7. januar 2008 #10 Skrevet 7. januar 2008 Tror det om hunden takler å være alene er veldig indviduelt. I oppveksten har vi hatt tre ulike hunderaser som alle har lært seg å være alene hjemme, man må sevfølgelig trene dem! Vi har også sett på cocker, men siden vi går endel på fjellet er det greit med en hund med litt lengre bein Jeg er overbevist om at springer er en bra rase for familier etter å ha lest om og snakka med folk som kjenner rasen. Ei jeg snakka med fortalte at de var veldig god familiehunder som gjerne fulgte deg over alt, på do om det skulle være! Må bare si at det er utrolig bra at dere ikke velger hund etter hvordan hunden ser ut, men ser etter en hund som passer dere! Vi tok til oss en labrador seom egentlig skulle avlives bare fordi den var "skilsmissebarn", og skjønner hvorfor den regnes som familiehund, så blid og trygg den er, men det er en smart hund som krever mye stimulering og mosjon, noe vi kanskje ikke tenkte så mye på da vi tok han til oss. Har jo sett så mange labradorer og golden som ikke akkurat får den stimuleringa de skal... Men heldigvis er vi glad i turer selv, det bør vel de fleste hundeeiere være:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå